Hej
Jag har ett bygglov som är återremissat till stadsbyggnadskontoret från byggnadsnämnden för grannmedgivande. Min fråga är hur många grannar ska skriva på, är det "bara" dem som gränsar mot min tomt?

Tacksam för snabba svar!

De som påverkas utav ditt bygglov, dvs oftast dina närmsta grannar!

//Anders

När vi sökte bygglov för ombyggnad så skickade kommunen (Stockholm) Ut formulär, man fick inte samla in medgivanden själv (de skulle ignoreras).

Kommunen skickade till de grannar som hade direkt gräns till oss och de på andra sidan gatan som skulle haft direkt gräns om inte gatan fanns.

Det innebar att en granne i ena diagonalen på baksidan som har ca 10cm gemensam gräns till oss blev tillfrågad. Den grannen ser överhudtaget inget av vår ombyggnad. Den andra diagonalgrannen däremot som har sitt hus ca 15 meter från bygget blev inte tillfrågad. Deras hörn ligger ca 0,5 meter från vårt hörn.

Däremot så har jag en släkting som äger och bor i ett flerfamiljshus som brann ner för några år sedan. Han var tvungen att skaffa grannemedgivande från ett hundratal hyresgäster i närliggnade flerfamiljshus innan han fick återuppbygga sitt hus. problemet där var att trots att området sedan 30 talet var bebyggt med 3 våningshus så hade man upprätttat en detaljplan som föreskrev 2 våningshus. Så för att få återuppbygga till 3 våningar så krävdes dispens fdrån detaljplanen.

Tack för svaren!
Nu har jag fått reda på att det blir fyra grannar som tillfrågas varav tre gränsar mot min tomt.

Var det inte nån historia för ett tag sen om någon boende som inte bodde intill ett bygge, men väl fick det i siktlinjen, överklagade bygglovet långt efter det huset var klart? Denna "granne" hade aldrig blivit tillfrågad. Nån som minns?

jag tror det är lite skillnad på vilka som skall hörasd i förväg och vilka sdom kan anses vara sakägare och kan överklaga.

I princip så tror jag någon som bor en km bort men brukar gå över din obebyggda tomt när han är ute och rastar hunden kan betraktas som sakägare och få igenom ett överklaganade (kankse för att du inte tänkt på att sätta upp en lämplig stolpe för hunden att pinka på?).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.