När kommunen fått bygglovsansökan och de handlingar de vill ha så skickar de ut papper till grannarna och de har då tre veckor på sig att skicka in synpunkter, stämmer det? Skickas detta ut rekommenderat? Vad händer om de inte hämtar ut det?

Om grannarna skriver in sina synpunkter men kommunen ändå beviljar bygglov (har i alla fall fått positivt förhandsbesked), hur lång tid har grannarna på sig att överklaga? Vi trodde att om man väl fått bygglov är det bara köra i gång med mark- och grundarbete men det blir till att avvakta ytterligare en tid? Ena grannen till vår tomt är fruktansvärt emot en ny granne... När de överklagar då, är det kommunen som tar emot överklagan första gången och nästa steg är länsrätten eller hur går det till?

Tacksam för hjälp med information om detta

Du hittar många inlägg om hur ett överklagande går till men jag upprepar mycket kortfattat:
Grannars synpunkter ska inkomma inom en viss tid (oftast inom ca tre veckor)
Därefter fattar kommunen ett beslut.
Om beslutet går någon emot skickas beslutet även till denne med mottagningsbevis. Tre veckor efter mottagandet måste bygglovet överklagas.
Överklagandet skickas till kommunen som avgör om det inkommit i rätt tid.
Överklagandet skickas sedan till länsstyrelsen.
Länsstyrelsen fattar beslut som kan överklagas till länsrätten.
Länsrätten fattar beslut som sedan kan överklagas till kammarrätten.
Kammarrätten prövar om prövotillstånd ska meddelas. Detta betyder att kammarrätten bara prövar ärenden som är av stor vikt inom hela Sverige. De flesta ärenden är mycket lokala så de flesta får nej.

Fråga om jag var för kortfattad :D

Tack för bra sammanfattande svar =)

Kan vi på något sätt få reda på om de hämtat ut reket med beslutet? Jag antar att de har 60 dagar att hämta ut beslutet så i värsta fall kan det fördröjas 11 veckor med andra ord... Det här känns ju rent ut sagt för j*vligt. Om de inte hämtar ut beslutet eller inte svarar inom tre veckor så är det bara bygga då, då har de haft sin chans om jag förstått rätt?

Mottagningsbevis måste hämtas ut inom en månad och sedan har de tre veckor på sig att överklaga. Om de inte hämtar ut brevet så brukar kommunen använda sig av delgivning (finns något "fint" ord). Då skickas ett brev med beslutet med posten. Dagen efter skickas ett brev som talar om att beslutet är skickat och om de inte fått det så ska de höra av sig. Sen har de två veckor på sig efter det. Man är skyldig att kolla sin post var fjortonde dag! Så det kan alltså bli 6-8 veckor ungefär. Ring din handläggare och fråga när tiden går ut.
Lycka till!

Vi satt i den sitsen. Grannen var bortrest och hämtade inte ut kommunens beslut. När grannen väl hade tagit emot beslutet så överklagades det till Länsstyrelsen, långt efter utskicket från kommunen. Länsstyrelsen var dock ganska snabba med besked och beslutet om bygglov godkändes av Länsstyrelsen. Men visst var det en jobbig tid då vi stod och hoppade för att kunna börja bygga !
Det här med "3 veckor på sig" förstår jag som att det är efter att beslutet eller beskedet tagits emot, vilket kan vara LÅÅÅÅNG tid !! Jag ifrågasatte starkt detta förfarande då det i praktiken skulle kunna innebära månader och år av väntan men hon lät säker på sin sak. Rätt eller fel är jag inte rätt man att svara på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.