Va på byggsamråde idag, där kommuns rep. sa att han tyckte huset låg lågt i förhållande till förrådet och att tyckte det borde höjas. Krävs det ett nytt bygglov för att höja det?
vem är det som har satt markhöjden, där huset ska byggas från början; är det kommunen eller arkitekten?
kan någon hjälpa mig i förvirringen, pleez?

När vi hade byggsamråd diskuterade vår KA, byggfirman och kommunens rep.fram en bra höjd .Vi behövde inte söka nytt bygglov iallafall.

Jag stod på tomten när grävaren var där och bestämde höjden i telefon med kommunen, inga problem. Då hade jag redan bygglov. Tips är att säga till om detta om man är osäker på höjden när man söker bygglov.

Som jag förstått det, är det kommunen som anger höjden, efter en fixpunkt /medelhöjd från gata/väg utmed fastigheten. Anledningen tycks vara eventuellt skadestånd/ersättning om vattenmassor från kommunens väg/gata tränger in på fastigheten.
Kanske gäller detta endast detaljplanerat område. 200mm över denna fixpunkt är önskvärd, men gärna högre. Men önskas högre grund, får nog byggherren själv betala extra fyllnadsmassor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.