Snailman
Mikael_L skrev:
Tjacko. Anledningen till att jubla är att det är mycket sällan man kan få ut någon ersättning på denna försäkring. Är du självbyggare, dvs inte anlitar någon firma så är det helt omöjligt att få någon ersättning, då är försäkringen endast en 100% onödig utgift och man kan lika gärna använda dessa pengar till att tända första brasan i kaminen med, efter man flyttat in.

Jag är osäker, men ibland påstås det att byggfelsförsäkringen inte har fallit ut till ersättning en enda gång i det här landet än så länge. Men jag lovar inte att käka upp min hatt om detta inte stämmer.
På ett program om byggfelsförsäkring (typ Kalla fakta eller nåt sånt) så frågade reportrarna om försäkringen någonsin hade lösts ut och svaret från representanterna från två bolag var i ena fallet "inte så vitt jag vet" och i det andra fallet ett väldigt undanglidande svar.
Jag läste någonstans att ungefär 50% av byggfelsförsäkringen går tillbaka till de som har försäkring, har för mig att andra försäkringar ger tillbaka omkring 70%

Mikael_L
Då hade jag fel, tack för att du rättade mig så jag inte fortsätter och fara med osanning... :)

Men för självbyggare är nog andelen mycket nära 0% iaf ... ;)

edit: snart är du också forumgud, snailman ...
Väkommen till skaran av människor med tydligen för mycket tid, då ... ;)

Snailman
Hittade en källa här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53805&a=631594

'ENLIGT KONSUMENTERNAS försäkringsbyrå bör skadeutbetalningar och förväntade skadekostnader tillsammans uppgå till omkring 80-90 procent av premieintäkten (dvs de premier som avser respektive år). Men i Gar-bos och Bostadsgarantis fall hamnar siffran på 44 respektive 50 procent för de senast mätbara åren (2000-2004).'

Mikael_L
Då är det frågan om det endast avsågs självbyggare i frågan i det där programmet jag minns.
När det programmet gick fanns det inga direkta husbyggarplaner hos mig, så jag la inte allt på minnet 100%, typ.

Snailman
de har säkert inte kunnat dela upp dem i sjävbyggare och andra, utan det är säkert alla försäkringar i klump.

Jag tror jag har läst färskare siffror någonstans men kan inte hitta dem.

Nåja, här stod igen om gränsen på 400 tusen igen, så jag kommer nog att satsa på den, jag tänker ju göra allt utom elen själv, så det blir ju inte många kronor då....

Kommunen har en färdig kryssruta om bygget går under 400 tusen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.