Vi har fått vårt förhandsbesked godkänt av kommunen. Det var grannar som yttrat sig om att vi skall bygga på just den tänkta platsen, men kommunen gav oss ändå ett positivt förhandsbesked. Grannarna får ju då 3 veckor på sig att överklaga kommunens beslut. Efter de tre veckorna hörde jag mig för om någon överklagat, men ingen hade gjort det. Så allt var frid och fröjd trodde vi. Har beställt nybyggnadskarta (ca7000kr) beställt en lantmäteriförättning (strax över 20000kr) skrivit köpekontrakt med markägaren, tagit bort all skog på tomten.
I går ringde handlggaren på kommunen och berättade att grannarna ringt och frågat hur det gick för vårat förhandsbesked och undrade varför de inte fått någon info angående beslutet. Kommunen har nu konstaterat att de missat att skicka ut beslutet till berörda grannar så de har aldrig fått chans att överklaga kommunens beslut om förhandsbesked. Så nu har grannarna fått tre veckor på sig att överklaga. Beslutet om förhandsbeskedet var klart precis före jul och nu är det slutet på feb.
Får kommunen göra så här? kan man få kommunen att betala mina omkostnader om grannarna överklagar till länsstyrelsen?
Hur vanligt är det att länsstyrelsen beslutar något annat än kommunen? Det grannaran (1hus) klagade på var att vägen skulle bli mer trafikerad förbi dem, samt att friluftsmöjligheterna i området skulle försämras.
Måste grannarna komma med nya argument eller kan de köra med samma argument till länsstyrelsen oxå?

Tror inte kommunen kan ställas ansvarig för utebliven delgivning. Eftersom det är Ditt egna intresse, bör man själv se till att alla berörda grannar som kan tänkas ha synpunkter (bevisligen) delges ett beslut så veckorna kan börja ticka. I vår kommun brukar de dock skriva högst upp i beslutet till vem det delges, samt hur (rek+mb).

Till de första instanserna kan vilka skäl som helst anges. Eller inga alls, mer än att man ogillar besultet utan vidare motivering. Högre upp (t ex kammarrätten) krävs prövningstillstånd, och då vägs motiveringen och skäl till överklagandet in.

Kommunen gillar inte att få bakläxa av högre instans, därför brukar det nog oftast vara så att de gjort ett grundligt jobb från början och att överordnade instanser kommer fram till samma sak. Om inte några nya saker kommer fram förstås, som ställer det hela i en annan dager. Har Du tur tar en sväng hos Länsstyrelsen bara 1-2 månader, men det kan också ta uppåt ett år. Olägenheten för Dig kommer att vägas mot olägenheten för grannen (om det inte strider mot detaljplan o.s.v. då detta även vägs in). Har Du redan gjort rätt mycket och grannens argument mer är generella "tyckanden" som inte är speciellt sakliga så väger olägenhetsvågen över till Din fördel.

Det är lätt att säga att ni kan vara lugna när man inte sitter i er sits, men jag skulle inte vara orolig för att grannarnas synpunkter skulle kunna stoppa ändra på ert bygglov.
Med den info ni gett oss.

Då skulle ingen få bygga nytt någonstans.
Verkar som det är mer ovanligt att nån inte invänder mot nybyggare, eller så blir man skadad av att läsa i forumet. Nån behöver skriva om lite mer lyckliga bygglovsansökningar:)

En liten tråkig detalj bara som hände oss. Vi lade först in om ett förhandsbesked och där fick grannarna säga sitt och vi fick godkännt förhandsbesked av kommunen ( i förhandsbeskedet ingick bl a fasadritningar), visst hade de åsikter men kommunen gav oss positivt förhandsbesked till oss. Därefter lämnade vi in ett riktigt bygglov och trodde att allt skulle snart vara klart. Och visst fick vi också ok på detta, men helt plötsligt blev vårt bygge inhiberat, grannarna hade inte blivit tillfrågade om det riktiga bygglovet och snart blev det en process med överklaganden som pågick i mer än 1½ år. Varför vårt bygglov kom upp så långs som regeringsrätten berodde på närheten till arlanda..till slut vann vi men det tog alltså mycket tid
Hoppas att ert går lättare

Tack för svaren. Nej det ligger väl en hel del sanning i att ingen skulle få bygga någonstans om grannarna kunde klaga på vad som helst. synd bara att det kommer ev. dra ut på tiden vi som trodde att vi kunde börja bygga i början på sommaren.

Vi var o snackade med de klagande grannarna idag. De hade egentligen inget annat än att de var rädda att ett hus lätt leder till att det blir flernybyggda hus i närheten. Då försvinner det lantliga och enskilda läget. Kan dessa argument göra så att vårat förhandsbesked och senare även bygglov kommer att nekas?
I mina öron tycker jag mest det kommer försena byggstarten. Handläggaren på kommunen sa att vi kunde söka bygglov undertiden som förhandsbeskedet behandlades i länsrätten. Frågan är om man vågar gambla med 25000kr.
Någon som har erfarenhet av liknande? Grannarna sa att de kommer överklaga för att försena vårat bygge.
Ska man bara köra på eller vänta i värsta fall ett år innan man kan börja bygga?

Hörde om nån som hamnat i exakt samma sits som er igår!
Kanske var ni till och med.
Ska ni bygga i Borlänge??

dannyb0y skrev:
Vi var o snackade med de klagande grannarna idag. De hade egentligen inget annat än att de var rädda att ett hus lätt leder till att det blir flernybyggda hus i närheten. Då försvinner det lantliga och enskilda läget. Kan dessa argument göra så att vårat förhandsbesked och senare även bygglov kommer att nekas?
I mina öron tycker jag mest det kommer försena byggstarten. Handläggaren på kommunen sa att vi kunde söka bygglov undertiden som förhandsbeskedet behandlades i länsrätten. Frågan är om man vågar gambla med 25000kr.
Någon som har erfarenhet av liknande? Grannarna sa att de kommer överklaga för att försena vårat bygge.
Ska man bara köra på eller vänta i värsta fall ett år innan man kan börja bygga?
Det är alltid ett risktagande, att börja bygga innan bygglov vunnit laga kraft. Skall ärendet vandra igenom de aktuella domstolarna, kan man (oftast) vara säker på att ärendet erhållit den granskning, samtliga inblandade sökt. Men finns det en plan eller översikt för området, och kommunen själva följer denna, så brukar det inte vara några problem med erhållet bygglov. Men att av granne använda argument som lantliga och enskilda läget, för mark som inte är klassat som kulturhistoriskt, ger inga poäng. Men det kan finnas annat som gör det olämpligt att bygga där, t ex planer på en flygplats, järnvägen skall byggas ut eller ny sträckning på motorvägen o s v. Men då är också ansvariga för dessa byggen tillfrågade, när den enskilde söker bygglov.
Som många här tidigare svarat de som är oroliga för att få nya grannar in på knuten, då får dom väl köpa upp marken själv.
Tycker du skall avakta Länsrättens beslut, brukar inte ta så lång tid = några månader. Du kan ringa Länsrätten, och fråga efter handläggaren för ditt ärende, och förklara att ni är i tidsnöd.

Ingper skrev:
Tror inte kommunen kan ställas ansvarig för utebliven delgivning. Eftersom det är Ditt egna intresse, bör man själv se till att alla berörda grannar som kan tänkas ha synpunkter (bevisligen) delges ett beslut så veckorna kan börja ticka.
Stämmer verkligen detta? Jag har tom fått en räkning på att kommunen kollar med våra grannar. Fast det kanske är olika för kommunerna hur de väljer att sköta det.

Enligt PBL ska kommunen höra berörda grannar. Detta sker dock oftast när det blir trubbel. I vanliga fall får man gå själv eftersom det går fortare. Kommunen kan få bakläxa från högre instans om inte grannehörandet har gått rätt till. I praktiken brukar det bara betyda att kommunen hör grannarna och sedan tar samma beslut (om inget ovanligt dykt upp). Men andra ord tar det bara lite längre tid.

Vi hade upptäkte att en granne inte blivit hörd.
Då hade vi fått förhandsbesked,bygglov och även avstyckning beviljad ,och pyntat ut 75 000 ....

Hela tillvaron vändes uppoch ned..

Jag kontaktade markägaren och lämnade handlingarna till dem,
och fick vänta 3 veckor på besked.

Till slut fick jag en underskrift, efter många sömlösa nätter...

Det är inte lätt att vara husbyggare....nyligen upptäckte jag att jag saknade ett papper vid ansökan om lagfart.

Jag skulle tydligen höra kommunen om de vill nyttja sin förköpsrätt..ytterligare 2 veckor i spänd väntan..

Även detta gick bra,,

När allt är över kommer jag iaf må mycket bra..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.