Hej

Jag funderar på att sätta upp en hylla för ved utanpå vårt förråd (c:a 4 meter bred, 2meter hög och 40cm djup). Kan detta vara bygglovspliktigt då hyllan kommer att vara förankrad i väggen? Om jag istället för att förankra den bara bygger en fristående hylla och ställer den utmed förrådsväggen, är det då OK. Finns överhuvudtaget regler för vad man får långtidsförvara på sin tomt?

//Klein

Tja

Jag vet inte hur det igentligen ligger till, men jag skulle bara bygga.

En hylla innehåller förmodligen inte så mycket pengar och inte tid heller för den delen.

Skulle någon mot förmodan komma och påtala att det krävs byggnadslov för en hylla så skulle jag spela dum till en början. Sedan kolla om man kan ansöka om bygglov i efterhand. Eller i värsta fall riva hyllan och bygga en fristående som kan förankras i väggen.

/Johan

Vad menar du med hylla?

Jag har själv lite tankar på att bygga någon form av vedförvaring längs med vår carport. Min tanke var då att bygga till ett litet snett tak ut från väggen. På detta lägger jag sedan samma takpannor som carporten och eventuellt monterar en ränna längst ut. Sedan förvarar jag veden på pallar så luft kommer in underifrån också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.