Bambi,

Vill bara säga, STÅ PÅ DIG! Enträgen vinner i slutänden.

Jag har varit med om en liknande sak där Stadsbyggnadskontoret medvetet försökt mörka en grannes byggfusk. Efter många, många om och men hamnade ärendet i Byggnadsnämnden som beslutade om vite á 100 000 kr/månad tills åtgärder vidtagits. Detta beslut har självklart överklagats av grannen, men vi räknar med att högre instanser kommer att gå på samma linje som Byggnadsnämnden. Det tar dock tid. Ärendet lär väl avgöras av Länsstyrelsen först om nästan ett år och därefter hamnar det säkert i Kammarrätten.

Det gäller att ha tålamod när det gäller byggnadsärenden.

Bambi: jag har inte så mycket att tillägga än att önska er lycka till och jag vill gärna kommentera en del av ditt inlägg:

"Idag kom det i postlådan en ny ritning med de måttet jag sökte och som VI bjöd in grannen och ville diskutera om EFTER de byggt upp sin 4m utbyggnad, som de då sa blankt nej till och fråga i stället hur långt vi kommer gå."

Jag tycker verkligen att ni bjudit till utöver vad som kan förväntas. Det visar att ni vill få till en lösning som fungerar för alla parter och inte bara sätta er på tvären. Ert agerande är god grannsämja men att de inbjudna grannarna tackar 'nej' är riktigt lågt - affären kanske redan skulle varit uppklarad vid det här laget. Jag skulle nog t.o.m. våga mig på att ta med ovanstående påpekande i min brevväxling med byggnadskontoret.

Hej!

Läste lite gamla trådar nu ikväll :)

Detta löste sig till slut, grannen fick sin utbyggnad trots sitt beteende. Vi fick offra lite kvällsol så de kunde ha utbyggnaden 3m hög. Jag anser att stämningen mellan grannen och oss är god idag.

Tack för allt stöd.

Skönt att grannen och du slapp bli fiender för livet! Mycket roligt!

Hur slutförde byggnadsnämnden saken? Och fick du saken omskriven i press?

Bambi skrev:
Hej!

Läste lite gamla trådar nu ikväll :)

Detta löste sig till slut, grannen fick sin utbyggnad trots sitt beteende. Vi fick offra lite kvällsol så de kunde ha utbyggnaden 3m hög. Jag anser att stämningen mellan grannen och oss är god idag.

Tack för allt stöd.
Skönt att ni kom fram till en lösning som är godtagbar för båda.
Och vem vet, kanske grannen på köpet har lärt sig att den bästa vägen är att fråga först och göra sedan - så slipper man utdragna konflikter och att behöva göra om... :)

/K

Hej!

Ja, ibland känns det som, är man för snäll och trevlig så invaggar man folk i en position där de tror de kan köra med en.

Jag har föredragit att köra den stilen men börjar mer och mer tröttna då det leder till utdragna konflikter där man senare måste visa att man inte godtar vad som helst. Den situationen hade inte kommit om man var bitter från början, då tror jag man fått mer respekt, men hur kul är det att vara sån :)

Kan man lägga upp det som så att man bjuder in på fika och säger: - Jag gillar den snälla trevliga stilen men har du några planer på att göra något som berör oss skulle vi uppskatta om kom och snacka med oss innan?

Eller hur gör man för att vara trevlig och ändå visa att man inte tolererar vad som? :)

Billy: Byggnadsnämnden har jag inte hört sen jag fick ritningarna från arkitekten så jag vet inte hur det slutfördes, de la väl bara ner allt utan att kontakta mig.

Jag antog att jag inte hade nån vinning i att rota i det mer då vi fann en lösning.
Allt handlade om att det stog för nära oss annars skulle det gå som skärmtak, om vi nu var överens om avständ och bygge var egentligen inte BN inblandad men borde ändå haft ett par:) ärenden so skulle slutföras.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.