Låt mig bara få konfirmerat att den nya plan och bygglagen tillåter friggebodar med en sammanlagd yta på totalt högst 15m2, och att de måste placeras minst 4,5m från tomtgränsen för att vara bygglovsbefriade?

(Min granne ser ut att hålla på och ge mig en straffspark jag kommer få svårt att undgå att utnyttja)

Ja, o max tre meter hög.. Om det nu inte står ngt annat i detaljplanen för området.

Mikael_L
Saknas det detaljplan där ni bor finns det troligtvis generellt tillstånd för större hus än friggebod. Men regeln om 4,5 meter från tomtgräns gäller troligen fortfarande.

Detaljplan finns. Området är dessutom q-märkt, och ligger inom strandskyddsområde, så jag tvingas nog dessvärre vara en rättskaffens man i morgon och meddela stadsarkitekten vad som pågår.

Inom strandskyddsområde får man väl inte smälla upp ens en normenlig friggebod utan dispens?

Det brukar inte vara några problem här, då samhället redan är byggt sedan långt över 100 år tillbaka, men bygglov krävs ju både med avseende på strandskydd och q-märkning av områdets "unika historisk-kulturella karaktärsdrag" som det står i pappren.

Och så står det dessutom nästan dikt an mot tomtgränsen, och är dessutom tillsammans med den andra boden alldeles för stor. (Den andra boden står också nära tomtgränsen, men den stod där när jag flyttade in, så den kommer jag inte bråka om även om jag antar att det saknas bygglov för den också).

Kan du inte prata med grannen?

imported_Anders_S skrev:
Kan du inte prata med grannen?
Just den här grannen kan man inte prata med.

Ett exempel: I lördags plundrade hennes barn vårt rabarberstånd. Ett antal rabarberstänglar bröts av och kastades på gräsmattan runt om... När min fru försökte få lite kontakt med mamman som gick på tomten så satte hon demonstrativt näsan i vädret och gick in... Det är långt ifrån det värsta, men en god indikation på hur de fungerar.

Jag har sagt till mig själv att jag skall inte nedlåta mig till samma nivå som hon, jag vill inte ha en grannfejd, och jag vill inte trappa upp något, för jag har annat att fylla mitt liv med,

Men nu är det ju strikt enligt lagen jag agerar. Dessutom kan inte jag ge bygglov och dispenser. Trots allt finns det en liten röd hämndjävel som viskar i örat att nu har jag chansen. Jag är inte mer än människa.

En kollega har ett sommarhus i Q-märkt område (eller vad det nu exakt är för märkning). Han fick lära sig den hårda vägen att även växtligheten på tomten är skyddad.

De hade ett litet genommurket mer än halvdött träd på tomten. Han fällde det.

Grannen anmälde genast tilltaget, kommunens handläggare kom ut och försökte prata grannen tillrätta om det orimliga i anmälan. Men grannen stod på sig. Han menade att trädet hade skyddat honom från att behöva se ett staket som fanns på andra sidan av kollegans tomt. Det visade sig att trots att kommunen var villiga att godkänna trädfällningen i efterhand så skulle det enl. regelverket kosta 16 000 i böter.

Inne på kontoret så bad handläggaren min kollega att fylla i en ansökan om att få ta ner trädet. Handläggaren tog blanketten fyllde i datum som dagen före anmälan. Släppte blanketten på golvet. Sedan böjer han sig ner och säger "Titta vad jag hittade, du har ju ansökt om lov, den har legat här hela tiden", och stämplade den genast som godkänd.

Vi skall nog inte gå in på vilken kommun det gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.