Byggahus.se

Vad får man riva utan rivningslov

1. H
    Medlem · Västra Götaland · 8 inlägg

HerrBjörnByggerHus

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem maj 2009
    • 8 inlägg
    Fråga: Hur mycket kan plocka ner av ett gammalt hus innan det anses som rivet?

Om man ersätter del för del kan man succesivt byta ut hela huset?
    Känner ni till några rättsfall? Räcker det med att ha en vägg kvar? Tydligen gör de så i USA.

Bakgrund:
    Vi bor på ett mycket känsligt ställe där det generellt är nybyggnadsförbud.
    Jag har efter 3år lyckats få bygglov för en tillbyggnad och ombyggnad.
    Detta blir i princip ett nytt hus. Eftersom det befintliga huset är dåligt skulle jag helst vilja riva det först. Jag har pratat med stadsbyggnadskontoret och det är inga problem att få ett rivningslov. Problemet är att när det gamla huset är nere kommer jag inte att få bygga upp det nya. Jag har all rätta att starta en ny bygglovsprocess men de är tveksamma till om jag någonsin kommer att få ett nybygge godkänt. Detta kommer sannorlikt också ta ytterligare ett år att behandla. Jag börja lessna på att väntan och denna osäkerhet. Notera att jag i samband med tillbyggnaden lämnar in en rivningsplan för de delar som berörs men detta omfattar inte ett helt hus.

Slutprodukten skulle bli exakt samma hus oavsett om vi bygger nytt eller bygger om det gamla.

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 330 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Om du byter vägg för vägg är det väl inte nybyggnad ! :)
    Iaf inte om du gör det succesivt och inte på en gång !

/K

3. D
    Medlem · Västra Götaland · 423 inlägg

Dr Fozz

Medlem
    Ser du till att det yttre inte ändrar sig och tar en bit i taget så renoverar du enligt byggnadsnämnden(eller liknande) inte river. Sköt det snyggt, håll dig väl med grannarna och se till att det inte går att se exakt vad du gör med huset från t.ex. vägen så finns det inte en chans att du får problem med byggnadslov etc. Dyrare, krångligare och sämre än att slå ner allt och börja om från början? Japp. Antagligen enda sättet du kan gå tillväga på? Japp.

4. I
    Medlem · Uppsala · 4 826 inlägg

injonil

Medlem
    Vad är det för typ av grund till huset och tänker ni behålla den?

Själv skulle jag inte tveka att kalla det för renovering så länge något av den gamla byggnaden behålls.

Man kan också vända på det hela och fråga sig vad som skulle kunna hända om byggnadsnämnden får reda på ert lilla tilltag när väl byggnaden är färdig? Skulle inte tro att det kan hända något allvarligt alls eftersom ni har bygglov för den byggnad som står där...

5. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 229 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    När vi skulle riva den gamla stugan på tomten och fick militärens byråkrati att stoppa alla bygglov/rivningslov, hette det att så länge fönstren sitter kvar i huset taket är intakt är det inte rivet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.