13 007 läst ·
6 svar
13k läst
6 svar
Prickmark och bygga?
VI har en gammal förrådsbyggnad som står på sk prickmark. När vi köpte huset sa de att vi skulle låta det stå kvar inför ev framtida byggen på samma ställe eftersom man inte får bygga på prickmark egentligen. Hittar inget på kommunens hemsida om vad som gäller. Vad är egentligen prickmark?
Min man påstod att de hade sagt att man kunde bygga en annan byggnad på samma ställe utan bygglov om man lät det stå kvar, eller om det var att man då kunde kringgå regeln om att ej bygga på prickmark. Nån som hänger med på hur jag menar nu?!
Min man påstod att de hade sagt att man kunde bygga en annan byggnad på samma ställe utan bygglov om man lät det stå kvar, eller om det var att man då kunde kringgå regeln om att ej bygga på prickmark. Nån som hänger med på hur jag menar nu?!
Kolla denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/bygglov/96764-friggebod-pa-prickmark.html
Kolla sedan med din kommun, eftersom bestämmelsrena kan variera.
Kolla sedan med din kommun, eftersom bestämmelsrena kan variera.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Prickmark är mark som inte får bebyggas. I princip så är det heligt, det skall vara omöjligt att få bygglov på prickmark.
Tydligen kan man få dispens i vissa fall, finns folk här på forumte som lyckats få bygglov för garage, men det skall som sagt vara undantagsfall.
Om du har en befintlig byggnad på prickmark (och den har stått där i mer än 10 år) så kan kommunen inte göra något åt den den får stå där (nu antar jag att det saknas bygglov).
Det innebär absolut inte att du får ersätta den byggnaden med en ny, även om det kanske ökar chansen att få dispens och bygga en ny.
Däremot så kan kommunen inte hindra dig från att renovera byggnaden, Så länge du inte river hela byggnaden samtidigt så kan du byta en vägg i taget, byta taket osv.
Kommunen kan pricka mark av olika anledningar, mycket vanligt är att man prickar 6m från gatan. Det gör man ofta slentrinamässigt i planerna för att ha en möjlighet att bredda gatan, eller lägga ledningar senare.
Tydligen kan man få dispens i vissa fall, finns folk här på forumte som lyckats få bygglov för garage, men det skall som sagt vara undantagsfall.
Om du har en befintlig byggnad på prickmark (och den har stått där i mer än 10 år) så kan kommunen inte göra något åt den den får stå där (nu antar jag att det saknas bygglov).
Det innebär absolut inte att du får ersätta den byggnaden med en ny, även om det kanske ökar chansen att få dispens och bygga en ny.
Däremot så kan kommunen inte hindra dig från att renovera byggnaden, Så länge du inte river hela byggnaden samtidigt så kan du byta en vägg i taget, byta taket osv.
Kommunen kan pricka mark av olika anledningar, mycket vanligt är att man prickar 6m från gatan. Det gör man ofta slentrinamässigt i planerna för att ha en möjlighet att bredda gatan, eller lägga ledningar senare.
Står den där den står och den tillåts stå kvar så kan ni ju alltid "renovera" samma hus. Detta kan ju lätt bli en tolkningsfråga om du förstår vad jag menar. Men om ni river den, så ska ni som sagt ansöka om nytt bygglov, och det är ju inte säkert att det godkänns. Vi har tidigare gjort just så att vi snabbt som ögat byggde stommen där den gamla friggeboden stod för att slippa fråga om lov då den stod för nära tomtgräns.NyAnna skrev:VI har en gammal förrådsbyggnad som står på sk prickmark. När vi köpte huset sa de att vi skulle låta det stå kvar inför ev framtida byggen på samma ställe eftersom man inte får bygga på prickmark egentligen. Hittar inget på kommunens hemsida om vad som gäller. Vad är egentligen prickmark?
Min man påstod att de hade sagt att man kunde bygga en annan byggnad på samma ställe utan bygglov om man lät det stå kvar, eller om det var att man då kunde kringgå regeln om att ej bygga på prickmark. Nån som hänger med på hur jag menar nu?!![]()
Vad gäller prickmark så lyckades vi få igenom en mindre avvikelse på vår prickmark. Vi lät huset gå ut 3 meter över prickmarken. Trots en grinig grannes motvilja så beslutade länsstyrelsen att bevilja vårt bygglov.
Korrekt besvärjelse lyder "ringa avvikelse". Ibland funkar det...
Klicka här för att svara