Hej.

Fick bygglov för två-tre år sedan (tiden rusar) och gjorde en liten om/tillbyggnad. Gamla farstun revs och en ny byggdes upp med ny grund och dessutom i två våningar.
Då det var så litet jobb så blev jag själv godkänd som kvalitetsansvarig.
Nu ska jag få tummen ur och se tilla tt jag får ett slutbevis. Då krävs det ett intyg om egenkontroll. Jag gissar att snickarna som gjorde själva konstuktionen kan hjälpa mig där. Men sen ska jag ha ett intyg om att det överensstämmer med bygglovet. Vad krävs det där? Ett A4 med texten "jo, det ser helt ok ut" ?? Det känns som om man borde byråkratisera ordvalet en aning.
Sen ska det vara en teknisk sektionsritning. Relativt enkelt, men tidskrävande.

Finns det några bra exempel nånstans? Någon som gjort detta tidigare kanske som jag kan få ta del av och stjäla lite uttryck och formuleringar. Det skulle vara till stor hjälp.

Tack på förhand

Jag svarar på mitt eget inlägg här i brist på andra svar ;-)

Det var ju inte så invecklat som jag hade trott. Jag skrev helt enkelt att arbetet utförts enligt gällande regler (vilket det verkligen var).
Två rader i ett dokument, och det blev godkänt.

Lärdom: Tro inte att saker är krångligare än de är.

HakanJ skrev:
Jag svarar på mitt eget inlägg här i brist på andra svar ;-)

Det var ju inte så invecklat som jag hade trott. Jag skrev helt enkelt att arbetet utförts enligt gällande regler (vilket det verkligen var).
Två rader i ett dokument, och det blev godkänt.

Lärdom: Tro inte att saker är krångligare än de är.

Det finns krav på vad egenkontrollerna skall innehålla. Tydligen gav kommunen lite slappa tyglar eftersom det var ett litet bygglovsärende och du var lekman.
Det finns däremot angivet i BKR (boverkets konstruktionsregler) vad som skall kontrolleras beträffande dimensioneringskontroll, mottagningskontroll och utförandekontroll samt hur detta skall dokumenteras.
Kraven omfattar grundläggning, träkonstruktioner, murverk, betongkonstruktioner, stålkonstruktioner, aluminiumkonstruktioner samt brandkrav på byggdelar.
Förutom detta skall även kontrollerna omfatta de punkter som finns med i kontrollplanen som spikas på samrådsmötet.

Det hela är altså liiiiite mer styrt än att bara någon intygar att "jag har gjort allt rätt".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.