Hej!
Vi har köpt ett radhus i göteborg och planerar att sätta upp ett plank en bit av kortsidorna mot grannarna av vår trädgård runt uteplatsen. Men efter att ha läst på stadsbygdnadskontorets hemsida så blir jag inte klok på om vi behöver bygglov eller ej. Det står ju:
"det är tillåtet att utan bygglov bygga ut ett plank 3 meter från huset, med en höjd på 1,8 meter så länge planket inte är närmare tomtgräns än 4,5 meter"

Problemet är ju att våran tomt är bara 9 meter bred :) Samma sak gällande växthus..blir ett himla smalt växthus om vi inte får vara närmare än 4,5m ifrån tomgräns..:)
Nån som vet hur man skall gå till väga?

Du får söka bygglov. I princip alla normalt bygglovsbefriade aktiviteter förustsätter att man håller sig mer än 4,5m från tomtgränsen.

Jag har för mig att man normalt sett får bygga ett 0,8m högt plank i tomtgräns som staket.

Det plank du nämner gäller bygglovsbefriade åtgärder för en- och tvåbostadshus. Radhus ränkas inte som detta. Du behöver alltså bygglov för plank.

jimata skrev:
Det plank du nämner gäller bygglovsbefriade åtgärder för en- och tvåbostadshus. Radhus ränkas inte som detta. Du behöver alltså bygglov för plank.
Vaa! Är du säker på det? Visst är väl ett radhus ett enbostadshus, det är ju ett självständigt hus på egen tomt. Det enda speciella är ju att det hänger ihop med ett annat hus.

Låter väldigt konstigt.

Dvs jag tror att TS behöver bygglov för sitt plank, men detta beroende på att det kommer för nära tomtgränsen.

Ja, radhus betraktas som flerbostadshus på "längden" så att säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.