14 810 läst ·
24 svar
15k läst
24 svar
Överklaga grannens bygglov
Medlem
· västernorrland
· 3 inlägg
Fick du inte möjlighet att överklaga innan bygglovet var klart?
Du har ett uppenbart fel i detaljplanen som du kan överklaga.
har inte han eller komunen frågat om ett grannhörande?
Min granne har överklagat grannhörandet han begärde ut men helgen innan stog han på min tomt och sa att allt var bra och att han inte hade något emot bygget.
Så en sak var ärlig med din granne.
Du har ett uppenbart fel i detaljplanen som du kan överklaga.
har inte han eller komunen frågat om ett grannhörande?
Min granne har överklagat grannhörandet han begärde ut men helgen innan stog han på min tomt och sa att allt var bra och att han inte hade något emot bygget.
Så en sak var ärlig med din granne.
volvo skrev: "Överklaga inte om ni inte har MYCKET goda chanser att få rätt" Kommentar: Hur goda chanser man har att "vinna" vet man aldrig innan man grävt igenom allt bakgrundsmaterial. Om ens då...
Micke Nydahl frågade: "Fick du inte möjlighet att överklaga innan bygglovet var klart?" Kommentar: Man kan inte överklaga annat än en myndighets beslut; i detta fall beslutet att bevilja bygglov. Innan beslutet fattas är byggnadsnämnden skyldig att inhämta yttrande från sakägare (exempelvis grannar). Men man är INTE skyldig att avvisa bygglovsansökan bara för att grannarna vägrat lämna medgivande eller kanske tillochmed protesterat.
Micke Nydahl påstod också: "Du har ett uppenbart fel i detaljplanen som du kan överklaga." Min följdfråga: Vilket fel? Som jag förstår det ligger inte "felet" i detaljplanen, utan i att byggnadsnämndens själv inte konsekvent har följt den. Detta är något man bara kan överklaga direkt efter var gång nämnden beviljat någon bygglov i strid mot planen.
Micke Nydahl frågade: "Fick du inte möjlighet att överklaga innan bygglovet var klart?" Kommentar: Man kan inte överklaga annat än en myndighets beslut; i detta fall beslutet att bevilja bygglov. Innan beslutet fattas är byggnadsnämnden skyldig att inhämta yttrande från sakägare (exempelvis grannar). Men man är INTE skyldig att avvisa bygglovsansökan bara för att grannarna vägrat lämna medgivande eller kanske tillochmed protesterat.
Micke Nydahl påstod också: "Du har ett uppenbart fel i detaljplanen som du kan överklaga." Min följdfråga: Vilket fel? Som jag förstår det ligger inte "felet" i detaljplanen, utan i att byggnadsnämndens själv inte konsekvent har följt den. Detta är något man bara kan överklaga direkt efter var gång nämnden beviljat någon bygglov i strid mot planen.
Här hos oss blir byggloven ej godkända om grannars namnteckning inte står på ritningen och har godkänt.
Med andra ord så lämnar jag in ett bygglov på nått jag vill bygga nära en eller flera grannars tomter så bäger kommunen att ritningarna ska kompletteras av underteckande av berörda grannar annars blir det ej godkänt.
Det funkar inte om man bara frågar grannen och får lov.. hans signatur måste finnas på ritningen.
Med andra ord så lämnar jag in ett bygglov på nått jag vill bygga nära en eller flera grannars tomter så bäger kommunen att ritningarna ska kompletteras av underteckande av berörda grannar annars blir det ej godkänt.
Det funkar inte om man bara frågar grannen och får lov.. hans signatur måste finnas på ritningen.
Har inte mät exakt, men uppskattningsvis 7 m. Tomterna är ganska små så om grannen bygger ut så hämmar det ju mina framtida möjligheter bygga ut (förrutom att han kommer nära). Brandskyddet säger 8 m mellan husen.JanneMP skrev:
Har lämnat in en överklagan. Ringde och pratade med Länsstyrelsen innan. Ville inte lämna in om man inte hade chans. Den informationen jag fick var att väldigt få överklaganden bifalls. Juristen jag pratade med kunde naturligtvis inte kommentera mitt enskilda fall/föregå ett utslag. Verkade vara kunning och professionell. Däremot kunde man ju prata allmänt om vad som gäller och vilka överklaganden som kunde tänkas bifallas. Det hela slutade med att jag bestämde mig för att överklaga. Få se vad som händer.
Jag håller för ganska troligt om att Lst faktiskt kommer att återförvisa ärendet till byggnadsnämnden för ny handläggning. Vi får se!
hämnar dina möjligheter att bygga ut? Om du nu inte vill att han skall bygga ut, då skall väll inte du tänka så att du skulle göra det i framtiden, då kommer ju ditt bygge nära hans tomt och fallet blir ju omvänt.....Streko skrev:
Det beror ju på hur nära tomtgränsen man vill bygga. Fram till 4 m från gränsen får man ju bygga enligt detaljplanen, så bara om jag vill bygga närmare än 4 m blir fallet det omvända.pitor skrev:
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Är grannen månne viktig för kommunen näringsliv ;-), angående nyligt blåsväder kring landshövding på stor holme.
Klicka här för att svara