Bygglov
Suus: Vi har köpt ett hus och upptäcker nu när vi planerar att ta ned en vägg att den tidigare ägare tagit ned en bärande vägg utan att göra bygganmälan. Det ser bra ut och jag är inte orolig för vår del vad gäller konstruktionen och hur det har gjorts, men: - kan vi hamna i problem om vi lämnar in en ny ritning till kommunen för väggen som vi vill ta ned? Kommer de att jämföra detta
aedwall: För att förkorta handläggningstiden så kontakta fastighetsägaren och få med dennas godkännande innan ansökan, då han som fastighetsägare kommer att tillfrågas. //Anders
Elle841: Har läst AMP guiden men det blir ju snabbt så komplicerat. Finns det ingen genväg? En färdig plan som man kompletterar för att passa ens egna bygge exempelvis?
Elkhorn: Hanteringen av bygglov är ett förvaltningsärende där kommunens byggnadsnämnd kan delegera beslutsrätten till tjänstemänen på kommunen. Jag tror knappast att en tjänsteman i sin tur kan delegera hörandet av grannar till den som söker bygglovet.Det tjänstemannen kan göra är att be den sökande ta kontakt med grannarna och "kratta manegen" men det kan knappast jämföras med ett
Hemmakatten: Jag är ganska säker på, men inte helt hundra ;), att man måste ha tillstånd för att lägga ner slang och ta vatten ur sjön.
jimata: Det låter väldigt tveksamt. Hur ska kommunen kunna bevisa att grannarna har tagit del av beslutet? Jag vet inte om det håller i en rättsprövning. Om du vet att grannarna är emot beslutet så be kommunen istället att skicka beslutet med mottagningsbevis och info om hur man överklagar. Då har ni tre veckor med säkerhet.
hurk: Jo, så måste det vara. Har dock aldrig hört detta om marknivåer eller horisontella ytor överhuvudtaget. Enbart använt och hört det användas när det handlar om väggar, fönsters placering i väggen, ja, vertikala ytor helt enkelt...
ArneTW: Vill ni ha bygglov får ni söka och betala för det. Vill ni fortsätta med ert svartbygge är det ok, (om ni inte blir anmälda). /ATW
Kalarne: Pratade med byggnadsinspektören idag och fick beskedet att eftersom det inte är detaljplanerat område och inte inom tät bebyggelse så gör jag som jag vill! Dock högst 30m2 och som längst 25 m från huset. Förrådet måste dessutom vara klart lägre än huset. Trevligt! Det är dock inte enkelt att avgöra om man är en del av tät bebyggelse eller ej. Vi har fyra grannfastigheter som är
Odjuret: Du lär behöva bygglov för skorstenen, sedan för att du ändrat användningen av garaget
Odjuret: Troligtvis så blir det svårt! men, gör en bygglovs ansökan och ta med den biten kanske går det igenom, frågan är om det är värt pengarna?! för det är inte säkert.... Som jag har förstått saken när det gäller bygglov på prickad mark så kan ett sådant bygglov alltid överklagas, oavsett när det godkänts....
Sylar: Jag är nu i full gång med att inredan min övervåning på mitt hus. Det är förberett med så det räcker med bygganmälan. Jag tar en snickare som gör jobbet. I steg 1 ska det isoleras och sättas gles. Eventuellt ska vi öppna mellan våningarna en liten bit och det kan behöva bäras av. Snickaren skulle kolla upp med hustillverkaren och få det beräknat. Jag ska ha papper på
hempularen: Jag tror att du borde begära ut beslutet som säger att planavgiften skall tas ut för detaljplaner nyare än osv... Ordalydelsen är troligen viktig.
mycke_nu: Man får inte bygga i vägområdet. Vägområdet är vanligen hela vägen inklusive diken till de yttre dikeskanterna, men kan vara större om så erfordras för att man skall kunna sköta vägen. Ring till vägverkets kontor i ditt län, dom vet.
Polyester: ok, surt, ligger ju på mig att kolla om verandan uppfördes med bygglov, så bara bita i det sura äpplet, antigen ta bort det befintliga skärmtaket och bygga det nya, eller söka bygglov. Länken du bifogade Dublin, gjorde det väldigt klart, tack. Ska försöka med att få ett klart och tydligt svar från vår kommuns handläggare, får väl bli via mail, trots allt. tack för era svar och
styrman1: [citat] Altanen byggdes senare eftersom jag ändå inte kunde ha tak över. Den ligger på max 60cm över mark men den byggdes ju som sagt senare och utan krav på bygglov.
lillsnickrarn: tack så mycket. jag bor i nässjö kommun. utanför detaljplanlagt område men inom samlad bebyggelse så jag får väl ta det med kommunen... bläää..
hempularen: Då har de troligen betalat en summa i samband med bygget.
patrik659: I mitten av december 2009 vann detaljplanen laga kraft. Vårt hus restes i mitten av oktober 2009 och vi flyttar in i början av feb 2010!
Troberg: [citat] Å andra sidan så har Volvo ingen lagstadgad skyldighet att utveckla bilar och ingen alternativ inkomstkälla för att täcka den kostnaden. Kommunen har en lagstadgad skyldighet att hålla en detaljplan, och de har skattepengar att finansiera det med. Mao, om du inte betalar Volvo så kommer de inte att utveckla bilar, men om du inte betalar kommunen så måste de likförbaskat hålla
mycke_nu: [citat] Vad gäller statliga vägar så utgör vägområdet "så mycket mark som behövs för att kunna sköta vägen", vanligen till de yttre dikeskanterna, men det kan vara mer.
Elkhorn: Det är omöjligt att svara på för någon annan än er byggnadsnämnd. Att det redan står ett hus där är ingen garanti för att ni får bygga nytt på samma plats men det verkar ni redan förstått.
Fogarbo: År du inne och rör i fastighetens bärande konstruktioner eller flyttar väggar, så räkna med att detta tar tid. Du måste helt enkelt överbevisa styrelsen (och kanske föreningens försäkringsbolag) att det du gör är absolut riskfritt. För även om bara din egen lägenhet drabbas (dvs inte någon grannes), om allting du gör går fullständigt snett, kvarstår frågan om styrelsens och
Ahlpop: Vi håller på med projektering av ett eget enfamiljshus i Stockholm och har stött på den underbara termen Fuktskyddsbeskrivning någon som har haft med den att göra tidigare?? Kanske några matnyttiga tips om den??
miry: [citat] det är ju lite skilnad om det är kyrkan, staten(olika statliga myndigheter), skogsbolag eller en bonde som äger marken då det är lättare att prata med en person än med ett företag eller myndighet för att få göra nått
Avemo: Göran.W. Då tror jag att vi är överens. Mängden koldioxid i röken är beroende av mängden kol i bränslet. Eftersom ved inte är ett fosilt bränsle tillförs inget nytt kol till kretsloppet hur man än eldar. Däremot kan felaktig eldning ge andra otrevliga tillskott till atmosfären. Erik