Jag bor i radhus och grannen har sagt nej till att bygga ett skärmtak som skulle vara högre än 180cm och närmare grannen än 4,5 meter. Så jag undrar följande:

Eftersom man får bygga staket mellan sitt eget hus och grannens som inte sträcker sig högre än 180 cm om man kommit överrens om det.
Får jag då bygga ett skärmtak (3x3m) som inte sträcker sig över 180 cm, men ligger närmare än 4,5 meter till grannen? Eller behöver jag bygglov?

Ja.

I princip så är alla byggnationer eller ändringar av markhöjd som är högre än 0,5/0,6 m (olika i olika kommuner) bygglovspliktiga.

Det finns sedan några undantag friggebod är ett undantag, skärmtak är ett annat undantag.

Ett skärmtak som är anslutet till huset är bygglovbefriat om det ligger mer än 4,5 meter från gränsen. Och lite övriga villkor som storlek etc. Och det får ligga närmare om grannen godkänner (har jag för mig).

Dvs skall du få ditt tak bygglovsbefriat så får du hålla det under 0,5m.

Det du kan göra med risk för grannsämjan. Är att du kan begära bygglov för taket. Då kommer myndigheten att göra ett grannehörande, han säger nej. Men om dina skäl att bygga taket anses vara tillräckligt starka i förhållande till grannens upplevda nackdel med ditt bygge. Då kör de över grannen och beviljar bygglov mot hans protester.

Hur stora möjligheter du har till det med de förhållande som gäller bör du diskutera med en handläggre på bygglovsavdelningen på kommunen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.