Hej,

Jag skall söka rivningslov på en fastighet som jag inte äger. Detta för att se om man får bygga nytt på den, då jag är intresserad av att köpa tomten.

Kommunen sa att jag skulle börja med att ringa Muséet i den kommun jag bor så detta gjorde jag. När jag frågar damen som svarar så säger hon att de inte kommer att bevilja rivningslov på det hus som redan står på tomten.

Varför undrar jag?
Jo, för att det har visst kulturellt historiskt värde. Jaha, hur menar du då frågade jag.
Då menade hon på att kommunen värnar om huset eftersom det byggdes på ett speciellt sätt i början av 1900-talet.

För mig låter detta mycket konstigt då huset som står där är på cirka 80 kvm och ett riktigt ruckel. Totalt obeboligt.

Men nu till frågan...
Vad bör jag göra. Skall man sända in professionella utlåtanden med rivningslovet eller bör jag bara fylla i blanketten som vanligt.
Bara för att Muséet säger nej, behöver det ju inte bli ett nej.

Någon som vet, eller han synpunkter?

Formellt kan bygglovsmyndigheten mycket väl bevilja rivningslov. Men i praktiken kommer man med största sannolikhet att avslå. Eftersom handläggaren bett dig själv kontakta antikvarie kan du kallt räkna med att man kommer att efterfråga svaret.

Problemet är klassiskt. En "bevarandevärd" byggnad står och förfaller mer och mer. Ägaren vill riva. Bygglovsmyndigheten vägrar. Visserligen finns formell skyldighet för fastighetsägare att hålla sina byggnader i stånd. Men det brukar ändå sluta med att kåken "river sig själv".

Råd? Jag ser flera alternativa handlingsvägar. För det första kan du själv själv omvärdera byggnaden. Även om du inte ser någon ekonomi i att rusta upp det kanske du ändå kan hejda förfallet med ganska små medel. Kanske det finns plats att behålla huset som "komplementbyggnad" på samma tomt som ditt nybygge.

Du kan be antikvarien på museet (direkt ute på tomten) ange vad ägaren MÅSTE göra för att rädda huset, och INTE FÅR göra för undvika att "förvanska" det.
Det är tänkbart att antikvarien byter uppfattning när hon inser vidden av förfallet. Det är också tänkbart att ni tillsammans kan åstadkomma någon sorts kompromiss.

Vad du än väljer avråder jag BESTÄMT från att lämna in ansökan om rivning utan att samtidigt ansöka om bygglov (alternativt förhandsbesked).

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.