Till de hus vi köpte för drygt 2år sedan finns ett garage som är placerad precis intill tomtgränsen (på prickad mark). Det är uppfört i samband med att huset byggdes 2002 och grannarna har inget att klaga på och alla är nog överrens om att det står "rätt" och en placering längre bak hade inte sett riktigt klok ut. I område är det prickad mark 8 m från tomtgränsen. Till detta är det i mitt fall ytterligare 6m från tomtgräns.
Nu till min funderingar: Enligt byggolvet skulle så klart garaget varit placerad 8m längre på tomten på gränsen till den prickade området några anteckningar finns inte om annat är beviljat. Jag har varit uppe och tittat i kommunens arkiv. Dock finns ett slutbevis från kommunen där det inte heller förekommer något om avsteg från bygglovet. Vad skulle kunna hända? Vems är ansvaret? Kan det bli en kostade för mig eller är det säljaren som bär allt ansvar? Jag blev informerad av säljaren att det inte var placerad enligt bygglovet (efter min fråga) men att kommunen hade godkänt det (vilket jag alltså inte hittar något om och man vill ju inte ställa frågan utan har bara letat i arkivet). Vilket jag så klart inte har skriftligt.