10 294 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Bygga garage precis vid tomtgränsen, om ingen tomt gränsar till min tomt?
Får man bygga ett garage precis vid tomtgränsen om det inte finns någon tomt som gränsar till min?
Det finns ju alltid någon som äger marken bredvid din oavsett om den är bebyggd eller inte. Ägaren kan vara en privatperson, kommunen eller ett företag. Kommunen kan upplysa dig om venm fastighetsägaren är. Först tycker jag du skall titta i detaljplanen om vad som gäller för ditt område. Om ingen detaljplan finns, kolla med kommunen vilka utomplansbestämmelser som gäller. Men oavsett om detaljplan finns eller ej, så måste du med all säkerhet ha godkännande från grannfastigheten om du vill bygga vid tomtgränsen.
Japp!Hemmakatten skrev:
Den markägande granne skall altid informeras och ges chans att yttra sig oavsett om marken ägs av vägverket, staten, ett företag, privatperson eller annan.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
När kommunen sköter "grannehörandet" så ger de grannen 3 veckor på sig att svara. Kommer det inget svar så uppfattas det som att grannen inte har något att invända. Så vitt jag förstår så säger lagen bara att grannen måste ges möjlighet att yttra sig, inte att grannen faktiskt måste yttra sig.
Oavsett om grannen har yttrat sig och tom. godkänt bygget så kan grannen fortfarande överklaga bygglovet senare. Finns exempel där en granne lyckats få ett bygglov upphävt flera år efter att huset var färdigbyggt trots att grannen hade godkänt bygget. Nu tror jag att det fanns speciella omständigheter i det fallet, något i stil med att avvikelserna som hade godkänts var så stora att byggnadsnämnden inte hade rätt att kalla dem "mindre avikelse". En detaljplan gäller ju i stort sett oavsett om nämnden godkänner en avikelse.
Oavsett om grannen har yttrat sig och tom. godkänt bygget så kan grannen fortfarande överklaga bygglovet senare. Finns exempel där en granne lyckats få ett bygglov upphävt flera år efter att huset var färdigbyggt trots att grannen hade godkänt bygget. Nu tror jag att det fanns speciella omständigheter i det fallet, något i stil med att avvikelserna som hade godkänts var så stora att byggnadsnämnden inte hade rätt att kalla dem "mindre avikelse". En detaljplan gäller ju i stort sett oavsett om nämnden godkänner en avikelse.
Jag ville under 80-talet bygga ett fristående garage på min småhustomt i Stockholm. En byråkrat på stadsbyggnadskontoret tjafsade under två år och ställde nya krav, men bara muntligt, tills jag begärde ett skriftligt avslag så att jag kunde gå vidare till länsstyrelsen och överklaga. Då helt plötsligt släppte alla spärrar och jag skulle få bygglov med smärre acceptabla ändringar. Den nya handläggaren föreslog att jag skulle lägga garagets långvägg vid tomtgränsen, vilket jag fann konstigt, för då skulle ju garagetak och hängränna sträcka sig in på grannens tomt. Jag valde att lägga garageväggen 0,5 m från tomtgränsen. Jag hade inte pratat med grannen, men när jag såg en flyttbil utanför hans hus, rusade jag in med min ritning och bad om en påskrift. Träffade honom och hans vuxna barn. Han skulle flytta in på äldreboendet och skrev genast på.
Klicka här för att svara