Bygglov
Matti_75: Du kan inte bara riva den väggen av två anledningar. Underkantsarmeringen går inte hela vägen till väggen mot trappen. Du har 2poster med 8mm järn i c/c 620mm varav det ena slutar mitt på väggen. Det kan knäckas där i underkant. Sedan har du överkantsarmering över väggen du tänkt riva, men över din nya vägg får du ingen överkantsarmering. Du får en knäckanvisning i överkant
hempularen: Oftast så får man inte bygga flera boningshus på en och samma tomt. Det är då framförallt inom detlajplanerat område. Utanför detaljplanerat område så går det i en del fall. Som exempel så tillåts det ofta på jordbruksfastigheter, där man kan bygga ytterligare personalbostäder, eller vid generationsskifte, så vet jag att det ofta godkänns att flera i samma familj bygger på
KnockOnWood: [citat] Väl bekomme :) Och utifrån sett kommer nog ingen att reagera för den lilla skillnaden i taklutning. Inne blir det en liten, men oväsentlig skillnad i hur snedtaken går. En liten historia: Där jag bor stipulerar detaljplanen att taklutningen skall vara 38° - 45°. (Jag har 38°, tycker att det ser lagom ut) Så köpte ett par en av tomterna och beställde ett enplans "Första
riek: Ett Attefallshus som inte är bygglovspliktigt får anläggas 30 meter från mitt linje på järnväg. Blir detta förenklande förhållningssätt prejudicerande för övriga bygglov på bostadshus. Har banverkets utredningskrav etc. med detta eliminerats?
oceanis: Man får väl nästan anta att i detta fallet fanns det ingen detaljplan eftersom man sökte förhandsbesked. Det är då inte heller säkert att man tagit hänsyn till alla de punkter som ett överklagande på förhandsbeskedet gällde eftersom inte detta är en fullkomlig bygglovsansökan. Så jag kan nog se att man som sakägare kan överklaga vid båda tillfällen utan att behöva vara en
haavard: Hm... här måste jag kanske göra en halv pudel! Jag blandade nog ihop med 15 kvm tillbyggnad som kom samtidigt. DEN får inte vara carport. Den fristående komplementbyggnaden får vara det. (Det har att göra med begreppen byggnadsarea, öppenarea och bruttoarea.) En annan fel i nya PBL var att en svartbyggd carport inte kunde ge straffavgift. Det har ändrats nu.
oceanis: En liten undran. Varför byggde ni inte ihop byggnaderna istället för att ha 0,5 meter mellan dom. Då hade ni sluppit allt underhåll på era båda väggar. Mest av nyfikenhet :)
wittsjo: Hehe ett mail med förslag på sådana skickades för en stund sedan. Great minds think alike.
hempularen: Även om risken för ingripande från stadsbyggnadskontoret troligen är låg för ett plank ute på landet. Så skulle jag nog rekommendera att du söker bygglov. Sanktionsavgifterna för svartbyggen är numera väldigt höga. Jag vet inte riktigt hur de räknar sanktionsavgiften för ett plank. Men det handlar om minst 25 000, och skulle kunna bli typ 100 000.
hempularen: När jag läser det här så funderar jag över om tjänstemännen har klart för sig att det redan finns såpass många hus inom relativt litet område. Jag kan förstå argumentet att de inte vill ha alltför utspridd bebyggelse. Men här skulle det ju snarare innebära en förstätning av redan existerande bebyggelse.
Villan32: Har skrivit nu och dragit tillbaka ärendet om bygglov. Ska göra markhöjningen innan och sen skicka in nya handlingar. Hoppas man inte får samma handläggare, då det var en annan handläggare som frågade om vi inte hade funderat på taklyft :-( och då startade vi detta.
huggan: Tror knappast dom sitter och kollar upp allt som har med ditt hus att göra när du skickar in ett bygglov. men får du en nitisk handläggare så kan vad som helst hända.
Odjuret: Lär vara en rejäl kostnad att bygga om garaget till badrum och tvättstuga... Vilket jobb att bila upp golvet för att dels isolera det och för dra avloppen.... Som jag har tolkat BBr så borde det räcka med 210cm i takhöjd... [citat]
KTHochKA: Tyvärr måste jag konstatera följande Nattugglan 11. Du är inte sakägare i frågan. Som Du själv säger är har Du en bostadsrätt, det vill säga rätten att bo i fastigheten. Alla Bostadsrätthavare som bor i just Din fastighet äger xm2 av varje lgh i fastigheten. Men många tror som Du, att man äger den lgh som man bor i. Det är inte så. Kommunen har gjort helt rätt och informerat
Karl P: Trafikverket vill göra klart att dom inte kommer orsaka er några besvär (eller ni orsaka dom besvär, beroende på hur man ser på det). Därav vill dom ha papper på att saken är utredd. Det finns många faktorer här.. dels rumsstorlek, fönstertyp, ev fasadventiler och fasadisolering ifråga om dimensionering av fasaden. Om det behövs. Det kan vara så att huset är tillräckligt
rylander: [citat] 1. Först och främst ska man ange om Attefallshuset ska vara ett komplementbostadshus eller en komplementbyggnad. Detta val görs i anmälningsblanketten (gäller för de flesta kommunerna, snart alla antar jag). 2. Om valet är komplementbyggnad (gäststuga, förråd, etc.) gäller inte tillgänlighetskraven. Om valet är komplementbostadshus gäller kraven för tillgänglighet om inte
haavard: [citat] Det där är det många som tror. Stämmer gör det dock inte. Det är kommunen som betalar handläggarens lön, men han jobbar för riksdag och regering. Om det kan kombineras med att hjälpa kommunens medborgare är det så klart ett plus. Men inte mer. (Kan jämföras med KA. Det är byggherren som betalar KA, men han jobbar också för myndigheten.)
Daydreamer: Tack haavard , kör på det. mvh DD
norrbottenstorpet: Taknockshöjden räknas från markens medelnivå invid byggnaden till taknocken. Det finns inga hinder att ha källare, oavsett om källaren utgör våning eller inte (som beror på hur stor del av källaren som är ovan mark). Men som sagt, 4 m i nockhöjd är en låg höjds som sätter sina begränsningar.
Brittis61: Tack för ditt svar Anders S. Jag har fått originalritningar och godkänt bygglov för utbyggnad som är utförd. Efter det har man byggt in en altan. Den delen tänkte jag riva och bygga enligt det sista bygglovet. Det borde ju vara helt ok tycker jag men jag ska ringa och kolla med kommunen.
Peter_K: Har fått svar nu och ingen bygganmälan behövs med de ombyggnader vi ska göra.
oobum: 1. Var "fönstret" där när ni köpte radhuset? 2. Vad är höjden på staketet innan "fönstret" börjar? 170-180?
Hemmakatten: En bekants bekant, pensionerad byggare med KA-utbildning och som dessutom bara bodde några km från oss. Fungerade utmärkt.
b8q: OK. Inte för att försvara kommunen för mycket här (för jag tycker de verkar ha lite dålig internkommunikation om vilka krav man ska ställa på en nybyggnadskarta innan den lämnar kontoret, t.ex. att den ska innehålla tillräckligt tätt med gatuhöjdpunkter), MEN bygglovsenheten har troligen inte ens fått se kartan (som mätavdelningen upprättat och skickat till dig) förrän du
jordraketen: Ok. Ska bli intressant då våran kommun är lite harabad att ha och göra med.
b8q: Utstakning = Markering på marken av hörnen (oftast) för det du ska bygga, så att du bygger rätt. Lägeskontroll = inmätning av det du byggt, för att bevisa att du följde bygglovet.