Hejsan, jag har ett kedjehus med tillhörande kallgarage/förråd ihopbyggt mellan vårt hus och grannens. Husfasaderna invändigt är tegel.

Jag hade nu tänkt isolera och bygga om så att badrum & tvättstuga hamnar i det nuvarande garaget.

Jag förstår att jag behöver lämna in bygglov för ändrad användning av ytan, men här kommer problemen.

Eftersom det är entreplanets enda badrum jag flyttar ut så blir reglerna ohållbara, då jag bara kommer ha 210-220cm i takhöjd, kraven säger 240cm, korrekt?

Dem ställer inte så höga krav på gästrum/kontor/varmförråd, men det kan jag väl inte skriva i ansökan? Eller?

För om det står kontor i bygglovet blir dem väl griniga att jag inte anmälde ändringen till badrum om dem kommer på mig? Va händer då?

Jag förstår handikapp reglerna, alla kan ha otur och hamna i rullstol och då vill man ju kunna bo kvar, och brandreglerna är självklara men att hela familjen skulle växa 40cm, ser jag som, jaa omöjligt.

Tusan, dörrarna är ju endå bara ca 210, varför behöver taket vara högre?

Behöver lite tankar och idéer här, ska jag skita i bygglov helt? Eller ansöka om kontor? Eller söka om badrum och ange att takhöjden är 240 även fast den inte är det? Är det KA som får vite om han inte anmärker på det vid slutbesked? Kan KA vara min 102åriga farmor?

Tips och idéer mottages! Tack på för hand!

Hör med bygglovsavdelningen, går kanske att få dispens.

Innan du lägger för mycket tid på planerna så kanske du borde kolla att garaget överhuvudtaget får användas till annat. I detaljplaner över områden med kedjehus/radhus så är det inte ovanligt att detaljplanen är utformad så att boyta bara får finnas på den del av tometn där huvudbyggnaden står, eller att byggnadsytan är begränsad i planen så att alla former av utbyggnad är stoppade.

Bor du i Huddinge är du rökt. Här läser de reglerna som djävulen läser bibeln. Annars beror det väl lite på hur strikt tolkning handläggaren väljer....

Om du blir påkommen kan väl två saker inträffa
1. Du får böta
2. Du tvingas återställa

Jag bor i Haninge kommun, skall upp till kommunen innan helgen och plocka ut alla papper/ritningar dem har på mitt hus och även då detaljplan etc.

En undran, eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart så är nedan idée inte aktuellt, men rent teoretisk går get givetvis att "höja" taket om man lägger isoleringen ovanpå istället för imellan takbalkarna/bjälklaget.
Då tjänar jag ca 25cm takhöjd, förutom där takbalkarna är, där blir det fortfarande under 240cm.

Är det lägsta punkt dem mäter? Eller drar dem ett snitt? Eller hur fungerar det?

Jag kan ju inte höja hela taket mer än 5cm eftersom det då inkräktar på både mitt och grannens hustak.

Någon som har tips på andra lösningar?

Vad är anledningen till flytt av badrum? det är ju avancerat o dyrt att flytta avlopp mm. Om ni behöver mer yta, varför inte göra om rummet till kontor och flytta badrummet i huset......?

O
Lär vara en rejäl kostnad att bygga om garaget till badrum och tvättstuga... Vilket jobb att bila upp golvet för att dels isolera det och för dra avloppen....

Som jag har tolkat BBr så borde det räcka med 210cm i takhöjd...

3:312 Rum att vistas i tillfälligt
I rum eller avskiljbara delar av rum i bostäder och publika lokaler avsedda för
människor att vistas i tillfälligt ska rumshöjden inte vara lägre än 2,10 meter.
– rum eller avskiljbara delar av rum avsedda för människor att vistas i
tillfälligt, exempelvis rum för förvaring av livsmedel i bostäder, rum för
personlig hygien, driftutrymmen, garage, kommunikationsutrymmen,
bostadsförråd och kulvertar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.