Läser just nu tråden http://www.byggahus.se/forum/bygglov/245728-maste-attefallare-vara-handikappanpassade.html.

Där verkar det på kommentarerna att fritidshus också måste handikappsanpassas. Detta vill jag få klarhet i då jag just nu låter rita ett hus som ska klassas som fritidsboende, men där jag tänker bo permanent. Arkitekten hävdade att fritidshus inte behöver handikappsanpassas. Tomten är såpass speciell att det är svårt att handikappsanpassa huset utan att överskrida totala bygghöjden på 3.8 meter.

Undantag från utformnings- och egenskapskraven på byggnadsverk
6 § Kraven på tillgänglighet och användbarhet i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 gäller inte i fråga om
1. en arbetslokal, om kraven är obefogade med hänsyn till arten av den verksamhet som lokalen är avsedd för,
2. ett fritidshus med högst två bostäder, och
3. tillgänglighet till ett en- eller tvåbostadshus, om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven. Lag (2011:335).

Din arkitekt har rätt, fritidshus behöver inte handikappsanpassas. Vad det gäller kraven för Attefallshus så måste de vara handikappsanpassade då de ska inredas som bostad.

Redigerat:
rylander skrev:
Din arkitekt har rätt, fritidshus behöver inte handikappsanpassas. Vad det gäller kraven för Attefallshus så måste de vara handikappsanpassade då de ska inredas som bostad.
Men om man bygger ett Attefallshus som komplement till sitt icke handikappanpassade fritidshus?

Vad är ett fritidshus egentligen?
då jag just nu låter rita ett hus som ska klassas som fritidsboende, men där jag tänker bo permanent.
Om man resonerar så kan man väl kalla varenda hus för fritidshus?

Från Skatteverket
https://www.skatteverket.se/privat/...koderforsmahus.4.46ae6b26141980f1e2d3a0a.html

Ingen särskild typkod för fritidshus

Från och med 2015 kommer småhus för permanentboende och fritidsboende båda att ha typkod 220 (småhusenhet, bebyggd). Obebyggd tomtmark kommer att få typkod 210 (småhusenhet, tomtmark) oavsett om den ska bebyggas med permanent- eller fritidshus.
och
Typkoder som slopas
Typkoder som slopas 2015 och hur de ersätts Typkod 2014 (slopas) Typkod 2015 (ersätter)
211 Småhusenhet, tomtmark till fritidsbostad 210 Småhusenhet, tomtmark
212 Småhusenhet, tomtmark för okänt ändamål 210 Småhusenhet, tomtmark
221 Småhusenhet, fritidsbostad 220 Småhusenhet, bebyggd
Gissningsvis är denna förändring förorsakad av att fritidshusområden i så stor utsträckning "permanentas", med de skillnader i behov av service från det allmänna som kommer att krävas.

Redigerat:
Nja, skatteverkets förändring är enbart utifrån att kunna fastställa ett taxeringsvärde för beskattning. Har jag två likvärdiga fastigheter där en är permanentbostad och den andra fritidshus så är det utifrån hur jag nyttjar dem och påverkar inte värdet. Så man kan väl kalla detta för en förmögenhetsbeskattning.

andersmc skrev:
Men om man bygger ett Attefallshus som komplement till sitt icke handikappanpassade fritidshus?
1. Först och främst ska man ange om Attefallshuset ska vara ett komplementbostadshus eller en komplementbyggnad. Detta val görs i anmälningsblanketten (gäller för de flesta kommunerna, snart alla antar jag).

2. Om valet är komplementbyggnad (gäststuga, förråd, etc.) gäller inte tillgänlighetskraven.
Om valet är komplementbostadshus gäller kraven för tillgänglighet om inte Attefallshuset ska vara ett fritidsboende.

Föreskrifterna i avsnitt 3 Tillgänglighet, bostadsutformning, rumshöjd och
driftutrymmen och i avsnitt 9 Energihushållning gäller inte för fritidshus med högst två bostäder.
BFS 2011:6 BRB 18 sida 1

Slutsats: Det är ditt val att ange om Attefallshuset ska vara ett fritidshus eller en självständig permanentbostad. Om Attefallshuset är ett fritidshus får det bara brukas en viss tid av året enligt regelverket. Om man ska använda attefallshuset året runt ska man ange Attefallshuset som en permanentbostad. Det är fullt möjligt att ändra användningen i efterhand genom att skicka in en anmälan till kommunen. Det innebär dock att bostaden måste uppfylla handikappskraven, vilket kan resultera i en dyr ombyggnadskostnad. Om du/ni har planer på att använda/hyra ut Attefallshuset året runt så ska handikappskraven uppfyllas.

Notis: Om man anger att Attefallshuset ska vara en komplementbyggnad (för att slippa kraven) och man inreder byggnaden med wc och kök kan kommunen ändå hävda att det är en komplementbostad.

• Gilla
Tänka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.