4 975 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Synpunkter från bygglovshanläggaren
Jag förstår din frustration. I senaste bygget så ledde allt tjafs till att jag hade två olika möten med handläggaren och stadsarkitekten. båda mötena slutade med att vi var överens och vi skulle få vårat bygglov, men efter några veckor ville de inte längre kännas vid sina löften och slutligen (efter 5 mån)skickade de hela ärendet till byggnadsnämnden med yrkande på avslag.
Ni skulle inte tro mig om jag redogjorde för alla av stadsarkitektens argument till varför lovet skulle avslås, tex så skrev han i yttrandet att det midjebleck/plåt som vi valt gav intrycket av att vara ett modulfärdigt hus och detta hör (enligt honom) inte hemma på ett lösvirkesbygge.
Jag behöver väl inte förklara att frustrationen var stor, men som tur var så gick byggnadsnämnden på vår linje, gav oss lovet och vi kunde komma igång enligt ursprunglig tidsplan.
Så mitt tips är att om du har reglerna och detaljplanen på din sida så be handläggaren att skicka ansökan till nämnden för beslut. Antingen blir h*n skraj och ger er lovet, eller så får ni förhoppningsvis en korrektare bedömning i nämnden.
Ni skulle inte tro mig om jag redogjorde för alla av stadsarkitektens argument till varför lovet skulle avslås, tex så skrev han i yttrandet att det midjebleck/plåt som vi valt gav intrycket av att vara ett modulfärdigt hus och detta hör (enligt honom) inte hemma på ett lösvirkesbygge.
Jag behöver väl inte förklara att frustrationen var stor, men som tur var så gick byggnadsnämnden på vår linje, gav oss lovet och vi kunde komma igång enligt ursprunglig tidsplan.
Så mitt tips är att om du har reglerna och detaljplanen på din sida så be handläggaren att skicka ansökan till nämnden för beslut. Antingen blir h*n skraj och ger er lovet, eller så får ni förhoppningsvis en korrektare bedömning i nämnden.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Passa dig!weyk skrev:Mailade och frågade handläggaren om gestaltningsprogram. Fick följande svar:
"Nej, det finns inget gestaltningsprogram, så bedömningen får istället göras i det enskilda fallet. När planen togs fram var det ännu inte så vanligt med gestaltningsprogram."
Men utifrån vilka kriterier gör man bedömningen då? Trött blir man...
Snart kommer handläggaren troligen att anlägga ett genusperspektiv på bygget också
Och klimatperspektiv naturligtvis.
Förstår alla som upplever problem i samband med sin bygglovsansökan. För oss gick det till ungefär som följer.
Jaha, vill ni ha strandskyddsdispens inga problem, det fixar vi. Vill ni bygga på prickmark, inga problem där heller. Att ni har en byggarea överstigande detaljplanen med 350% ser vi som en mindre avvikelse. Att riva den fallfärdiga sjöboden och bygga en ny större gäststuga/bastu vid sjökanten blir jättefint. Och självklart ska ni ha en hel fönstervägg där utsikten finns, huset värms ju upp av biobränsle, så inga energiproblem där inte. Och förresten, snyggt hus, får vi komma och titta när det är färdigt?
Jaha, vill ni ha strandskyddsdispens inga problem, det fixar vi. Vill ni bygga på prickmark, inga problem där heller. Att ni har en byggarea överstigande detaljplanen med 350% ser vi som en mindre avvikelse. Att riva den fallfärdiga sjöboden och bygga en ny större gäststuga/bastu vid sjökanten blir jättefint. Och självklart ska ni ha en hel fönstervägg där utsikten finns, huset värms ju upp av biobränsle, så inga energiproblem där inte. Och förresten, snyggt hus, får vi komma och titta när det är färdigt?
Det där är det många som tror. Stämmer gör det dock inte.Gabbe1 skrev:
Det är kommunen som betalar handläggarens lön, men han jobbar för riksdag och regering. Om det kan kombineras med att hjälpa kommunens medborgare är det så klart ett plus. Men inte mer.
(Kan jämföras med KA. Det är byggherren som betalar KA, men han jobbar också för myndigheten.)
Klicka här för att svara