Hej,mitt hus har en del som är svartbygge. Kan jag riva det och återställa huset så att det överensstämmer med det ursprungliga bygglovet utan att ha nytt bygglov? Någon som vet?

Prata med kommunen du kan ju om du vill vara lite vag med vem du är och med vilken fastighet det gäller

Tack det ska jag göra.

Preskriptionstiden är ju 10 år, så om det är äldre måste du ju inte åtgärda. Å andra sidan om du "renoverar", så det överensstämmer med bygglovet är det väl ingen som kan klaga.

Jo jag måste inte åtgärda och jag tänker att det inte borde vara några problem. Det jag vill åstadkomma är att få bygga enligt de nya Attefallsreglerna. Som jag förstår det kan kommunen avslå det om man har svartbyggen.

Beroende när det är gjort och var huset ligger, detaljplanerat eller ej, etc, så kanske inte kommunen har någon dokumentation på ditt hus.
Så lite årtal när huset byggts och tillbyggts påverkar också.

Tack för ditt svar Anders S. Jag har fått originalritningar och godkänt bygglov för utbyggnad som är utförd. Efter det har man byggt in en altan. Den delen tänkte jag riva och bygga enligt det sista bygglovet. Det borde ju vara helt ok tycker jag men jag ska ringa och kolla med kommunen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.