4 955 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Bygglov för "konst"?
Hej.
Har en stor gabionmur som stödmur på framsidan.
Lite sådär tråkig och stel.
Funderar på att laserskära ut nått kul form av konst att montera på muren, kunde se rätt fränt ut tillsammans med lite belysning.
Alltså helt platta plåtskulpturer som fästs i gallret.
Kan detta vara bygglovspliktigt?
Muren i sig har jag inget separat bygglov på utan det togs i samband med husbygget då vi blev tvingade att redovisa hur höjdskillnader skulle tas ut och muren var då en del i konstruktionen.
Har en stor gabionmur som stödmur på framsidan.
Lite sådär tråkig och stel.
Funderar på att laserskära ut nått kul form av konst att montera på muren, kunde se rätt fränt ut tillsammans med lite belysning.
Alltså helt platta plåtskulpturer som fästs i gallret.
Kan detta vara bygglovspliktigt?
Muren i sig har jag inget separat bygglov på utan det togs i samband med husbygget då vi blev tvingade att redovisa hur höjdskillnader skulle tas ut och muren var då en del i konstruktionen.
Hur tydligt har du specificerat murens utseende i bygglovet du fått? Så länge det inte är helt tydligt att muren har uppgivits som "konstfri" skulle jag bara köra på!
Frågar du kommunen om "konst" blir de livrädda och då kommer du med stor sannolikhet behöva bygglov...
Frågar du kommunen om "konst" blir de livrädda och då kommer du med stor sannolikhet behöva bygglov...
Redigerat:
Det är inte mer uppritat än som en stor rak mur med L-block, vi har inte specificerat det mer än att det skulle vara någon form av stöd i 2 stegm att det sedan blev nätburar istället för betongblock var inget kommunen hade något att klaga på, det gjorde nästan 120 000kr i prisskillnad.
Klicka här för att svara