R
Roland112: ja man blir ruinerad innan man ens hunnit sätta spaden i marken, kul!
4 svar · 2,7k läst
S
Sir Duke: [citat] Det är ju bara punkt 1 i din lista - böter - som är ett riktigt straff. Och för svartbygge är det inte böter i straffrättslig mening som när man begår överträdelse i brottsbalken, utan det handlar om en kommunal avgift. Återställande är ju självklart. Har du olovligen byggt ett Eiffeltorn skala 1:1 på tomtgränsen så ska det ju ner men det är inte ett sätt att säga att
4 svar · 8,7k läst
B
ByggaBo2015: Det ligger ett hus på 45 m avstånd från fornlämningen idag, det håller fortfarande på att byggas. Vi ändrade vår placering så att det också ligger 45 m från fornlämningen. Vi startade processen idag mot bygglov, det finns en liten chans att vi får ytterligare kostnader, upp till 20000, men vi ställde det mot om vi är beredda att beta denna summa för att få flytta in 10 v
8 svar · 2,1k läst
Göran.W
Göran.W: Är handläggningstiden på bygglov 20 veckor istället för 10 är nog en tillfällig insatts inte rätt åtgärd. När det gäller vapen licenser har den ökat från 12 till 26 veckor på ett år i skåne. Lösningen säger dom vara att dom den 1 mars slog ihop flera enheter till en gemensam. Innan samkörde dom ens licenser som var inlämnade vid olika tillfällen men det slutar dom med den 1
10 svar · 3,8k läst
B
Byggmarodören: Tips är att söka ett förhandsbesked om bygglov för att kolla om kommunen sätter sig på tvären. Vi fick nej av Höganäs kommun på en tomt utanför detaljplanerat område, med motiveringen att de nån gång i framtiden vill detaljplanera där. Det går köra vidare även med ett negativt förhandsbesked, men det lär krävas rätt mycket mer processande för att ev. få bygglovet godkänt
3 svar · 4,9k läst
K
Karl_U: Jag tänkte bygga ut huset i Stockholmstrakten. Jag har snickrat sen jag knappt kunde gå så de bitarna har jag koll på. Även om jag kan räkna så tänker jag ta dimensioneringshjälp och konstruktionshjälp för jag tycker att det är mycket prioriterade bitar. Det mesta gör jag själv och det jag tar hjälp till kommer jag inte ta på fastpris. Fastpris förefaller nämligen medföra att
0 svar · 1,3k läst
Villa vista
Villa vista: Fan jag slet i två år med mitt bygglov innan det gick i genom i nämnd. Min toa på entreplan är ej tillgänglighetsanpassad, hade jag gjord det skulle det kankse gått på 8 veckor istället :)
3 svar · 3,4k läst
O
Odjuret: Det här med väsentlig förändring är alltid lika intressant och se hur de tolkar.... Dock borde det finnas rätts fall om man skulle orka bry sig... Men jag skulle inte ens brytt mig om att fundera på eventuell bygganmälan... Jag skulle kanske göra en bygganmälan om det avsåg en bärande vägg... Men om jag förändrar avloppet eller ventilationen i mitt hus? Nix...
16 svar · 3,5k läst
G
gaia: fylla in luckan med ett hus ??? man kan fylla luckan genom att plantera några stora träd, sätta en grind vid infarten, rita en lusthus /trädgårdsförråd som man kanske aldrig bygger upp .... gaia
11 svar · 4,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Ja, bygglov krävs om det inte explicit står inskrivet i detaljplanen.
5 svar · 1,5k läst
E
Eld: J-O anmäl kommunens hantering av bygglov!
12 svar · 6,4k läst
haavard
haavard: TS skall bygga till huset. Du snackar om komplementbyggnaden.
3 svar · 5,0k läst
H
hempularen: Som sagt OM din utbyggnad skall ha samma för höga höjd som det bef. huset, då är det en avvikelse från detaljplanen. Och skall egentligen inte gå att få igenom. Men även det kan gå om avvikelsen kan klassas som mindre avvikelse.
5 svar · 5,4k läst
Villa vista
Villa vista: Finns lägeskontroll med i kontrollplanen? Om ja då kommer kommunen se avvikelsen förr eller senare. Har de inga krav på lägeskontroll då kanske ka inte behöver ta upp avvikelsen. det är troligen bättre att ta detta nu än senare. Men dilemmat är inte lätt. Lycka till!
19 svar · 7,2k läst
R
rolflidvall: Ett beslut i Länsstyrelsen ska överklagas inom tre veckor från den dag man fått del av beslutet. Väntetiden innan ärendet tas upp av Mark- och Miljödomstolen kan vara mycket lång. För att sedan vidare överklaga ärendet till Mark- och Miljööverdomstolen så behöver man få prövningstillstånd av Svea Hovrätt. Långt ifrån alla ärenden får det. Avgjorda ärenden i Mark- och
7 svar · 6,8k läst
H
hempularen: Kör du "by the book", och det handlar om komplementbyggnader, så tror jag att det handlar om 10 - 15 000. Rivningslov, bygglov startbesked och slutbevis. kan vara så lite som 2500 också.
14 svar · 3,6k läst
haavard
haavard: Om du får bygglov för att bygga om loge/stall får du veta när du söker bygglovet... Det är inget krav på arkitektritningar i Sverige, men de skall vara fackmannamässigt utförda.
5 svar · 2,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Numera behöver inte skorstenen vara högre än takets högsta punkt. Dock en meter över taket där den går genom detta. http://www.skorsten.ws/2013/01/31/skorstenshojd/ http://www.byggahus.se/forum/biobransle/213816-maste-skorsten-verkligen-vara-1-2-meter-over-nock.html?showAll
1 svar · 2,4k läst
G
Gazpard: Jag håller med Cujo om att kommunerna har alldeles för mycket att säga till om. Det är lätt för dom att skriva detaljplaner när dom inte själva ska betala och bo i husen. Dessutom exkluderas ett antal hustillverkar med sådana krav. Jag har planer på att bygga i Västra Klagstorp och ringde en arkitekt som stod som kontaktperson för det nya området i Västra Klagstorp. Jag ifrågasatte
5 svar · 4,4k läst
M
magnus follin: har inte blivit bättre sen jag bodde där tydligen
24 svar · 3,6k läst
Bart
Bart: Vi var på en av mina tidigare arbetsplatser alltid tvungna att söka bygglov för de byggbodar som skulle stå på plats under byggtiden. Skillnaden var att det ofta var mitt inne i stan och bodarna ofta hamnade på kommunens mark under byggnationen. Jag tror det är fruktlöst att driva en fråga hos kommunen om detta. Dock så skall en byggetablering alltid följa de brandkrav som finns. Jag
3 svar · 2,3k läst
haavard
haavard: Om det blir under 15 kvm behöver du inte följa detaljplanbestämmelserna.
7 svar · 2,7k läst
Villa vista
Villa vista: Bygglov ger rätt att bygga enligt redovisade handlingar. Startbesked eller startbevis som det heter är att kommunen godkänner hur du skall bygga, dvs att kontrollplan har blivit godkänd för bygget. tex hur du löser radon, energi, statik etc.
6 svar · 3,1k läst
H
hempularen: Det beror ju lite på vilka förutsättningar du har. OM ni exemeplvis nyligen köpt tomten, så har du kansek fått ett förhandsbesked om bygglov? I så fall gäller det, och kommunen får inte neka bygglov, så länge beskedet gäller, och det sökta bygglovet är någorlunda likt det som beskedet är baserat på.
2 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Ang. punkt 3. Det finns ett begrepp som kallas "byggfel", som är en form av tolerans för bygget. Om ex. huset visar sig vara 20mm för långt (vanligt att man missar paneltjockleken vid bygget). Så godkänns det. Det finns (tror jag) inga fastlagda regler för vilka typer av fel, eller hur stora de får vara för att accepteras. Så det är nog inget man skall förutsätta att man får igenom.
3 svar · 2,4k läst
O
Odjuret: Jag TROR inte att det behövs någon KA.... En kompis som ska bygga ett attefallshus behövde inte ha en KA, (nacka kommun)
3 svar · 3,9k läst
H
hempularen: Ring till stadsbyggnadskontoret. Eller gå dit på besök, de har (eller hade iallafall för några år sedan) drop in service vissa eftermiddagar i veckan. Ta med lite ritningar, foton på hur fasaden ser ut, gården osv. Och även innifrån. Då bör de kunna ge dig en uppfattning om vad som behövs, och kanske framförallt om det är lönt att söka. Vissa hus får inte ändras överhuvudtaget.
4 svar · 3,2k läst
H
hempularen: Men självklart har man rätt att ha lampor tända i sitt hus när man vill. Men självklart finns det gränser. Om jag ex. tycker att jag får en fin indirekt belysning av min trädgård genom att belysa grannenes fasad med några 1000w strålkastare. Då tror jag att tom. någon myndighet skulle kunna reagera. Personligen skulle jag försöka visa hänsyn om en granne är störd av belysning i
30 svar · 16,8k läst
·
N
Noell: Detaljplanen kan täcka ett område allt från en enskild fastighet till en hel stadsdel. Gissningsvis finns det där du bor (minst) två olika detaljplaner för områdena. Dessa är sannolikt framtagna under helt olika tidsperioder där det fanns helt olika ideal dels för byggnation, och dels för hur mycket en detaljplan bör reglera. Eftersom detaljplaner är dyra, krångliga samt tids- och
3 svar · 1,7k läst
M
-MH-: [citat] Anledningen är att sådana åtgärder gör att det ser privat ut, och man kan förledas att tro att allemansrätten därmed inte skulle gälla.
15 svar · 13,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.