K
Kungsholmen: [citat] Stort tack!!! Jag hör av mig och kollar!
2 svar · 788 läst
·
E
etompau: Med en sax eller avbitare, alt. isolera kabel med lite isoleringstejp. Det är möjligt det finns ojordade kabelställ som är längre, hittade dock vid en snabb sökning. Om du inte fixa detta så ta hjälp av någon, granne, elaffär etc.
3 svar · 1,0k läst
E
etompau: Det rimligaste är att du byter ljuskällorna till LED-typ. Det finns flera inlägg omkring just denna lampa och problemen som kan uppstå.
1 svar · 1,7k läst
A
Anders_70: Ok. Låter ju inte riktigt som det du sökte även om det dög. Jag hittade detta excelark som en nörd på ämnet gjort och uppdaterat. Där finns intressanta alternativ som kan beställas utomlands ifrån, men för rätt dyra pengar. Återkommer om jag provar! https://docs.google.com/spreadsheets/d/12jj1A6PNjHmWbFNu0FSisEztir7izxAhqw3ebxPLCZA/edit#gid=0
3 svar · 1,3k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Ditt inlägg är lite väl kortfattat. Vad är det för bild du har raderat? Vad menar du med att man inte kan ansluta två trådar i en sockerbit? Vad är det för kabel/trådar som kommer ut från taket (eller var du nu ska ha lampan)?
1 svar · 904 läst
·
K
kanonkula: [citat] Skönt det löste sig troligtvis kan du koppla in brytarna också om du vill. Glöm knte köpa batteriet, annars låser den sig i ett läge vid strömavbrott. Då måste du koppla upp dig mot appen
28 svar · 2,4k läst
·
S
snaptastic: Precis som ni sa, gummin bakom hade torkat och fastnat som lim. Behövde dra väldigt våldsamt med en improviserat verktyg it hålen (greppet med fingrarna räckte inte) för att ta loss den. Tack så mycket allihopa!
4 svar · 2,3k läst
·
F
Fröken Krittz: [citat] Tack för bra info, nu förstår jag.
11 svar · 11,6k läst
·
E
etompau: Ta ett foto från baksidan på din brytare så du vet var ledarna sitter. Sedan kan du ta bort dom och ohmmäta funktionen på brytaren. Översätt sedan detta till kopplingsschemat som finns på den nya brytaren. Koppla därefter in ledarna till den mya brytaren.
3 svar · 2,1k läst
·
S
stugan_i_skogen: Gamla vekar till dessa brukar innehålla asbest. Var försiktig med den.
8 svar · 5,2k läst
·
J
Junikväll: Ja, det funkar. Jag tycker det är mycket smidigare att bara använda vanliga strömbrytare istället för app. En del tycker det är konstigt med fjädrarna i brytaren, vill hellre ha hederliga på/av. Men jag tycker man vänjer sig. Utnyttjar man båda ingångarna på de puckar man installerar får man kanske "fler knappar än man behöver". Då kan man lägga scenario på dessa knappar, vilket
6 svar · 2,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Hide-a-lite har en bra ljusguide som tar upp både lämplig ljusstyrka, vinkel etc. och bra placeringsförslag: https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/ljussattning/snabbguider
3 svar · 1,9k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: De verkar ha haft en riktig fest där :beer: Det finns troligen glas att köpa som reservdel. Du måste ha koll på diametern nertill så hittar du säkert nåt på nätet
1 svar · 776 läst
·
MariaiÖstergötland
MariaiÖstergötland: Håller med om att det var en snygg lampa, och man förstår varför ts ville att den skulle hänga kvar. Räcker ju att man tappar ett dricksglas i golvet för att man ska hitta glasbitar på golvet 3 dagar senare...:crysmile::sweat:
39 svar · 22,1k läst
·
putte22
putte22: [bild] [bild] Lite sen svar men så här gjorde jag i sovrum och vardagsrum. I sov en vit. Den andra är rgb i vardagsrummet som går vägg till vägg ca 4meter . Sitter med en vinkellist bakom Ikea takgardinskena. Förlängde lågvoltskabeln med en skarvkabel från Kjelle. Så trafon sitter nere i vägguttaget och använder medföljande fjärr att dimma dom få gånger det behövs.
1 svar · 1,8k läst
·
E
eestere: Ifall någon, mot all förmodan skulle sitta med samma fråga… Oljelampa nio, heter produkten. Googla för att hitta lämpligt inköpsställe. För mig att man kan beställa direkt från designern men det var ett tag sedan jag införskaffade mina…
2 svar · 1,8k läst
·
E
etompau: Ser ut som skarv för inkommande koax för kabel-tv. Kanske är detta system taget ur drift. Tror det blir svårt att hitta ett passande lock. Alternativet är att du beställer en ny låda Det finns massor av elektronikboxar i plast., ex. hos Electrokit och Elfa.
1 svar · 1,4k läst
·
Karl.s
Karl.s: LED-10 är bara för lågspänningslampor, och max 10W. Du har 230V lampor ute?
5 svar · 2,0k läst
richardtenggren
richardtenggren: [citat] Precis, Elfa heter det ju :D
4 svar · 1,0k läst
·
Luddson
Luddson: Milt våld alltså. Som så ofta förr! ;) Tack för svar!
4 svar · 1,3k läst
·
Kneppe
Kneppe: [citat] Det kanske är där man hamnar i slutändan, men då får man väl kolla upp så man köper in sig i något system som funkar med automation och liknande. Men om ingen har förslag på E27 lågenergi-lampor som går bra på gammal dimmer, förslag på bra system att köpa in sig i för dimmer etc? Edit: Haha ser jag skrev E14 i första inlägget, E27 skulle det vara..
2 svar · 1,9k läst
S
Styrman_jansson: Måste belysningen vara en "förlängning" av stolpen så som i länken eller går det bra med vilken armatur som helst som är gjord för stolpmontage? Här är några exempel på en stolptopsarmatur med E27 sockel; https://www.norlys.se/?ItemID=1169 https://www.norlys.se/?ItemID=1438 https://www.norlys.se/?ItemID=1196 I dessa kan du ju sätta hur stark belysning du vill. Sedan finns det lägre
1 svar · 4,3k läst
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Konvertering till lågspänning, 12V, och LED kan vara en väg att återanvända gamla lampor.
8 svar · 5,4k läst
·
L
Lars Ekström: [citat] Vill tacka och berätta att inkoppling enligt din beskrivning fungerar och kan se ljuset igen
6 svar · 1,6k läst
·
GK100
GK100: När du ändå byter lägg om som i mittalternativet det är enkelt och snabbt gjort så slpper du två onödiga felkällor på sikt. Men som var uppe tidigare i tråden finns inget problem med att lämna det kvar heller så länge det är kvicksilverlampor av denna typen som ersätts.
20 svar · 18,4k läst
·
T
Tramsnamn: [citat] Ja, det känns rimligt när jag som sagt inte kan se något fel på armaturen. Får blir en tripp tillbaka till butiken, känns ändå onödigt att slänga en femhundring i soptunnan.
6 svar · 2,2k läst
S
stugan_i_skogen: [citat] Ja eller klipp upp med plåtsax/ [citat] Jo det är metall, men klippa går ju oftast fint med en plåtsax. Kan vara lite pilligt att borra på en välvd yta.
8 svar · 5,1k läst
·
A
Alexn72: En kontroll fråga. Hur vet du vilka trådar som är vad om du ignorerar vilka färger du har på trådarna?
17 svar · 6,5k läst
·
E
etompau: Dosdimmern är en modell som förlitar sig på att en svag ström flyter genom anslutna ljuskällor (även i avstängt läge) för att fungera. De lättdrivna LED-ljuskällor kommer då att svagt lysa. Lär inte vara någon fara med detta.
1 svar · 1,8k läst
prototypen
prototypen: det är så man brukar göra. Protte
1 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.