5 235 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Byta ut 30st halogenspottar mot LED.. skyddskåpor saknas
Har ca 30st halogenspotlights i vårat badrum som jag skulle vilja byta ut mot LED-spottar. Hälften har redan slutat fungera, men har inte gjort någon vidare felsökning på vad som är fel.
Den jag funderar mest på är att det inte sitter några skyddspottor upp mot isoleringen. Hur gör man då..?
Är det ens möjligt att byta ut belysningen eller ska man byta ut själva halogenlampan mot nån sorts LED..?
Den jag funderar mest på är att det inte sitter några skyddspottor upp mot isoleringen. Hur gör man då..?
Är det ens möjligt att byta ut belysningen eller ska man byta ut själva halogenlampan mot nån sorts LED..?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som kanonkula skriver, Hide-a-lites 1202 är ersättare. Ser ut som Proffsmagasinet har dem till bra pris nu:
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...-1202-multi-downlight-12-v-vit-3000-k-2817560
Med största sannolikhet behöver du inte ens byta trafo, det är bara att testa.
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...-1202-multi-downlight-12-v-vit-3000-k-2817560
Med största sannolikhet behöver du inte ens byta trafo, det är bara att testa.
Precis, jag tycker också att MD-99 skulle kunna fungera. Men som du säger - Ny kabeldragning och nya drivdon.K kanonkula skrev:
30x125Sek = 3750:-
Och så tex Hytronic Dimmbara Drivdon 50W, 3x495Sek = 1485:-
(Priser från Elbutik.se)
Landar på 5235:- + förändringarna i kabeldragning. Plus det faktum att Hytronic 50w inte går in i ett spot-hål gör att man måste gömma dem på nått annat ställe....
G4 som det suttit halogen i ett par år har ju en förmåga att vara kass, glapp och allmänt struliga tycker jag?! Men ändå kanske värt ett försök om prislappen avgör.E etompau skrev:
Hade nog valt 2x25w istället för 50w. Kablarna ligger nog 4lampor/slinga.slacker skrev:
Precis, jag tycker också att MD-99 skulle kunna fungera. Men som du säger - Ny kabeldragning och nya drivdon.
30x125Sek = 3750:-
Och så tex Hytronic Dimmbara Drivdon 50W, 3x495Sek = 1485:-
(Priser från Elbutik.se)
Landar på 5235:- + förändringarna i kabeldragning. Plus det faktum att Hytronic 50w inte går in i ett spot-hål gör att man måste gömma dem på nått annat ställe....
Enda man kan påpeka är att md99 inte kommer lysa i 75000h som hidealiten. Snarare 25000h.
Sen om ts ska göra det själv är det betydligt lättare att bara knipsa kabeln, sockerbit och in med nya lampan.
Ska en elektriker göra det, blir det troligtvis samma pris i slutändan oavsett vilken lampa och då hade jag valt hidealite om man inte ska renovera resterande badrum inom närtid.
Har bytt ut samtliga lampor till G4 Led. Kinaskit för dom har inte så värst brinntid. Börjar blinka efter ett tag. Sedan slocknar vissa helt.
Har även bytt till led-drivsteg till både tak och badrumsspegeln.
Visst dom var billiga men lär ju bli dyrt i längden
Har även bytt till led-drivsteg till både tak och badrumsspegeln.
Visst dom var billiga men lär ju bli dyrt i längden
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto