S
Suckerpinch: [citat] Ibland är lösningen mer obvious än man trodde. Ger ju dessutom fördelen att man kan bestämma spridningen själv ja. Snyggt! Tack! Nu behöver någon fixa en smart G9 bara så är lösningen perfekt :)
2 svar · 801 läst
·
Ä
Ärla: [citat] Toppen, Jag bockar o bugar, man blir lite försiktig när man tycker att det tar stopp men nu är jag med på noterna 👍
2 svar · 1,4k läst
·
4integration
4integration: Lite återkoppling hur det blev (supernöjd) 3 st huvudspottar 2 st minispottar i duschen och belysning i spegelskåpet Takspottar är dimbara (här lite nerställda) men även skåpet är dimbart men väggknappen är bara av/på
7 svar · 1,6k läst
·
B
Bulten37: Har bestämt att köpa hide a lite Tune spotts. Vet ni vad skillnaden är mellan Comfort och Optic modellen?
0 svar · 1,3k läst
B
Bulten37: [citat] Tänkte punktbelysa väggen/tavla mer än att ha allmänljus. Det är från köket så blir köksbordslampor, bänkspotts mm längre fram. Kanske räcker bra med en spot då för att få lite effektbelysning?
2 svar · 920 läst
·
H
HasselmarkenHampus: Ja, att hålla uppe en tänd spotlight är ett smidigt sätt att enkelt se ljusbilden.
1 svar · 850 läst
K
Kardan79: [citat] Såklart! TS har ju inte sagt något om den saken. 😅 Alla, inklusive jag själv, verkar ha utgått från att det rör sig om ett rotjobb utan tillgång till skivans baksida. Finns sådan tillgång förordar jag vanlig dosa (ej rot) + lämpligt distansfäste. Kanske lite smältlim till att börja med, så hålls dosan på plats under arbetets gång.
8 svar · 1,4k läst
·
F
fsn: [citat] Skulle inte säga att det är nån tråkig känsla alls i återfjädrande knapp. Det fungerar helt utmärkt och har gjort det i 15 år på varenda lampa i hela huset.
9 svar · 3,2k läst
B
bygges: Alltså en puck för 700 kr. Inte för att jag är något jättefan av Shelly men mina shelly kostade typ 150 kr styck. Vad är det som motiverar priset hos Schneider Wiser?
3 svar · 2,0k läst
·
U
Utsliten och utdömd: [citat] Se där! Host*kina-skit*host Mindes inte att jag hade sett nån länk när jag läste tråden tidigare ikväll, ber om ursäkt :) Om det bara handlar om att tända och släcka och inte använda Dim-funktionen går det ju med Plejden TS har (ställa in som ”ej dimbar ljuskälla”). Om alla lampor ska tändas och släckas samtidigt. Däremot håller jag med föregående om att TS
14 svar · 3,2k läst
·
G
g.kraft: Enklast blir nog att sätta en kopplingsdosa där nuvarande sladdar läggs om de kommer rakt ut från väggen. Alternativt ta bort dem från befintlig dosa om sådan finns. från dosa/kopplingsdosa, dras en utanpåliggande kabel till lampan. De trådar du har idag får inte dras fritt till lampan utan ska skyddas av ytterligare ett hölje, som flexslang. Men den kommer troligen vara svår att få
2 svar · 1,1k läst
·
K
Krassegrand: [citat] Det verkar som att Du har rätt! Jag har kommit fram till att 3 av de 6 nästan oanvända lampor jag hade liggande börjar blinka efter att de varit tända ett tag. Nu ska jag montera tillbaka kabeln som jag tog ner eftersom den inte är klassad för utomhus och kassera alla de blinkande lamporna.och återmontera vägglampan. Hoppas att jag inte återkommer. Jörgen
2 svar · 985 läst
johan8423
johan8423: [citat] Tack för svar!
6 svar · 6,5k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Jag har använt (både "svart" och å jobbets vägnar) Solars "Base" utan vidarekoppling vid ett antal tillfällen, den är riktig lättjobbad. Kan dock inte uttala mig om Biltemas, Julas m.fl. då jag inte har stött på dom än. Vidarekopplade armaturer är f.ö. bara ett jäkla mög när man ska byta / flytta / ändra någonting, det bästa är att göra rätt från början med kopplingsdosor.
29 svar · 4,5k läst
·
E
etompau: Att tända och släcka två belysningar individuellt från en strömbrytare görs enklast med en kronströmbrytare. Två vippor på strömbrytaren styr var sin ljusgrupp. Dock ej återfjädrande brytare. Pris för en sådan brytare kanske 100 kr. https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
5 svar · 834 läst
·
antca
antca: Då fick bli en lösning med utanpåliggande spotlights. I nuvarande lägenhet med liknande setup kör vi med ett skensystem istället, mycket bättre 🙌🏻
5 svar · 7,0k läst
A
AndersS: Hos svärföräldrarna byte jag hela armaturen, lite dyrare men de fick bättre ljusspridning på köpet. https://www.clasohlson.com/se/Bankarmatur-LED/p/36-6707
19 svar · 11,3k läst
·
pacman42
pacman42: Och rörande hur du får loss den, det brukar bara vara att dra då det är fjädrar som håller fast dem.
4 svar · 1,8k läst
·
E
etompau: Ta en bild på grejorna och hur du har kopplat. Det är inte optimalt att koppla en dimmer till ett eluttag, om det nu är det du har gjort. Tänk på att det krävs en återfjädrande brytare för korrekt dimningsfunktion.
4 svar · 1,1k läst
J
Jörgen Petersson1: [citat] Stort stort tack! :D
2 svar · 701 läst
·
B
brygus: [citat] Får nog dubbelkolla det, inte jag som har installerat lamporna. Men på första lampan ser ut som den är tänkt att vara seriekopplat iaf :) Tänkte också att det var ett måndagsex, men sen förslog dem bottenlast. Märkligt
9 svar · 930 läst
·
K
_KirderF_: Ser inte rätt ut. Som de andra säger ta reda på vad som är vad. Den gråa och svarta ut från brytaren gör det inte bättre. 🤯
9 svar · 1,3k läst
·
W
walkeroo: Hej, Vi har Plejd i huset, en tryckknapp styr två lampor, en över vardera köksbänk. Köpte en lampa på auktion som jag tänkt skulle byta ut den ena av de två lamporna. När den dök upp så visade det sig att det är en Dali-armatur. Eftersom jag endast tänkt byta ut den ena lampan, är jag "körd" då? Har sett att det finns Plejd Dal-01, men gissar att det blir knas då samma knapp ska
0 svar · 1,2k läst
U
Uffe A: [citat] Vad har där suttit innan och har du tagit bild på hur det var kopplat? Säkert är att du inte kan lita på färger och att du behöver mer förståelse innan du ger dig in på sånt här
17 svar · 3,1k läst
·
filippile
filippile: Va bara att dra allt uppåt. Tack så mycket.
8 svar · 1,1k läst
·
E
etompau: [citat] Ursäkta men du kastar in en fråga i en gammal tråd om trappkoppling. Hur ska vi veta vad som är rätt och riktigt såhär på distans? Plejd:en har ett bra kopplingsschema, följ det så funkar grejorna. Bilden tycks inte föreställa någon trappkoppling.
18 svar · 52,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Rita in utfarten vid bygglovsansökan, ni ska ju ändå ansöka för hur tomten planeras inklusive utfarten och ta diskussionen med att flytta stolpen då. Kolla för säkerhets skull att det verkligen är kommunen som är huvudman för gatan och lyktstolpen. Nämner detta eftersom jag bor i ett område med enskilt huvudmannaskap där en samfällighetsförening tar hand om gatorna. Vi har haft en
3 svar · 4,1k läst
R
RavenRib: [citat] Nu när det är omkopplat (kopplat bort dimmern) så har vi 230 till varje spot. Innan så hade vi typ 130-140. Så antingen brytaren eller dimmern som krånglar 🤷‍♂️ dock har inte spottarna gått sönder, utan verkar endast vara transformatorerna.. vet inte om man kan köpa dem lösa.
12 svar · 2,1k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Det är ju inte svårare än att koppla in ett sladdställ.
12 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.