Hej,

Jag har en lampa i mitt vardagsrum som jag inte får till att lysa av någon anledning.
Strömbrytaren skiljer sig utseendemässigt mot övriga strömbrytare.. är det utifrån bilderna något ni känner till? Jag tolkar det som att det är en double dimmer utifrån märkningen. Kräver det ett annorlunda uppsatt än en "vanlig" strömbrytare?

Lampan är inkopplad med denna: https://www.clasohlson.com/se/Lampsladd-3-m-med-lampkontakt/p/36-3996

När jag stoppar in kontakten så lyser lampan upp en halvsekund, men därefter vill den absolut inte ge något sken igen :/

Glödlampan ska vara dimbar, men jag vore nöjd bara om den kunde tänka sig att lysa.

Vad gör jag för tokigt..? Alla idéer och tankar uppskattas :)

• Strömbrytare i vardagsrum där kåpan har tagits av och hålls i en hand för att visa innanmätet av väggmonteringen och kablarna bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit dimmerströmbrytare med märkningen "Dubbel dimmer" på ett kretskort. Kontakterna är synliga och väggen är otydligt synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
Ser som sagt ut som någon varit där och skruvat tidigare och det är inte original. Kanske sitter en dimmerpuck i dosan bakom brytaren?

Det ser ut som en korrekt spaning, se bild.
Hur går man tillväga för att få det att lira, krävs det fler/andra komponenter från uttag till lampa?

• En närbild på en installationsdosa med elkablar som hänger ut från väggen, en person håller i komponenten märkt med CE och ELKO.
    Skapa konto
  • En elektrisk väggmonterad strömbrytare med synliga kablar, delvis urmonterad från väggen.
    Skapa konto
Tack för detta!

Ursäkta min okunskap - men jag tolkar det som att nuvarande ljuskällan är på 90W. Kan det stämma?

• Närbild på en LED-lampa från IKEA som visar specifikationerna: 9W, 806lm, 2700K. Lampan hålls i en hand över ett randigt papper.
    Skapa konto
  • Närbild av en LED-lampa märkt 9W, 90lm/W, tillverkad i Kina, placerad mot ett linjerat papper. En persons tumme syns vid lampans topp.
    Skapa konto
Nej det stämmer absolut inte. Den är på 9 W.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det låter lovande, tack! Då får jag helt enkelt åka och köpa en ny lampa och testa igen.

Jag tog dock en snabb kik på IKEA men tycker mig inte där hitta någon som matchar kravet på minst 50 W.
Exempelvis denna tolkar jag ligger på 9.5 W https://www.ikea.com/se/sv/p/solhetta-led-ljuskaella-e27-1521-lumen-dimbar-klot-opalvit-20509993/

Eller exempelvis Kjell & Co, bifogad bild har effekt på 10.5 W (som dock enligt specifikation motsvarar 100 W?)

Är det så att jag behöver en dimbar ljuskälla som har en effekt på 50W+, eller något som "motsvarar" 50W+?

Produktbild från Kjell & Company som visar en dimbar LED-lampa från Philips med 10,5 W effekt, motsvarande 100 W, med en ljusflöde på 1521 lumen.
Skapa konto

Sätt dit en gammaldags glödlampa på 60 W och se om det fungerar! Dimmern är kanske bara för gammeldags glödlampor och halogenlampor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det du har råkat ut för är inte ovanligt, en äldre dimmer som var konstruerad då glödlampor användes. Med lägre belastning från LED så lirar inte grejorna riktigt ihop.
Nu har du en dubbeldimmer vilket gör bytet av dimmer lite mer komplicerat.

Det är den elektriska belastningen på ca 50 W som är den springande punkten här. Du vill inte använda en LED på 50 W, tror det blir svårt att hitta och ger i så fall på tok för mycket ljus.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Det är väl dags att inse att glödlampan varit förbjuden i typ 12 år och det är dags även för dig att anpassa dig.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Ja. Glödlampor och lysrör har slutat tillverkas. Dimmern är gjord för dessa äldre ljuskällor som inte finns mer.

Om du lyckas hitta något ställe som säljer dessa fortfarande så kan du få igång den men det är led som gäller nu sedan ett bra tag.

Dimmern behöver alltså bytas eller ersättas med en vanlig strömställare om du inte har behov av dimmer.

Är det så att jag behöver en dimbar ljuskälla som har en effekt på 50W+, eller något som "motsvarar" 50W+?
Ljuskälla på 50+ W.

Motsvarar är bara tänkt för att hjälpa konsumenten att hitta en passande ersättare (led) med liknande prestanda (glödlampan)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.