hej, jag behöver hjälp med att koppla en plejd puck mot en maxi jolly. Först försökte jag med en plejd dim och insåg snart att de slår ut varandra eftersom maxi jolly är en dimmer i sig. Nu har jag också en plejd kontroller och undrar om jag kan få till det med den? Då menar jag att jag även får till att dimmra.
Hejsan
Hur ska man koppla styr - + (0 10V) på CTR01
Jag har bara en tråd över ( tändtråd ) kan jag koppla den på + på plejd och samma tråd på + på driver.
Och sen ta vanlig nolla till - (0) på plejd och driver ?
Tacksam för svar
Hur ska man koppla styr - + (0 10V) på CTR01
Jag har bara en tråd över ( tändtråd ) kan jag koppla den på + på plejd och samma tråd på + på driver.
Och sen ta vanlig nolla till - (0) på plejd och driver ?
Tacksam för svar
Redigerat:
Hej,
Öppnar denna tråden lite.
Har Maxi Jolly idag som dimras via push, tänkte byta till plejd styrning.
detta bör vara den korrekta kopplingen i frågan ovan:
L(in) Fas in Ctr01
N(in) Neutral in CTr01
Tändtråd till Ctr01 ingång 1
L(ut) till jolly (L)
Neutral till jolly (N)
Ctr01 + till jolly + (1-10V)
Ctr01 - till jolly - (1-10V)
Jolly sec + och - till ljuskällorna + och -
Inställning på ctrl 01: 1-10V med reläbrytning.
Min fråga är då att jag idag har två Jolly där det går en sync kabel till den andra, dvs idag går endast push till den ena Jollyn och sedan är det en sync-kabel till den andra. Kan man att fortsätta att ha det så med 1-10v styrning eller måste det gå två kablar till varje Jolly?
Öppnar denna tråden lite.
Har Maxi Jolly idag som dimras via push, tänkte byta till plejd styrning.
detta bör vara den korrekta kopplingen i frågan ovan:
L(in) Fas in Ctr01
N(in) Neutral in CTr01
Tändtråd till Ctr01 ingång 1
L(ut) till jolly (L)
Neutral till jolly (N)
Ctr01 + till jolly + (1-10V)
Ctr01 - till jolly - (1-10V)
Jolly sec + och - till ljuskällorna + och -
Inställning på ctrl 01: 1-10V med reläbrytning.
Min fråga är då att jag idag har två Jolly där det går en sync kabel till den andra, dvs idag går endast push till den ena Jollyn och sedan är det en sync-kabel till den andra. Kan man att fortsätta att ha det så med 1-10v styrning eller måste det gå två kablar till varje Jolly?
plockar upp denna tråden en gång till då jag ska göra precis samma sak….O Oscar Hermansson skrev:Hej,
Öppnar denna tråden lite.
Har Maxi Jolly idag som dimras via push, tänkte byta till plejd styrning.
detta bör vara den korrekta kopplingen i frågan ovan:
L(in) Fas in Ctr01
N(in) Neutral in CTr01
Tändtråd till Ctr01 ingång 1
L(ut) till jolly (L)
Neutral till jolly (N)
Ctr01 + till jolly + (1-10V)
Ctr01 - till jolly - (1-10V)
Jolly sec + och - till ljuskällorna + och -
Inställning på ctrl 01: 1-10V med reläbrytning.
Min fråga är då att jag idag har två Jolly där det går en sync kabel till den andra, dvs idag går endast push till den ena Jollyn och sedan är det en sync-kabel till den andra. Kan man att fortsätta att ha det så med 1-10v styrning eller måste det gå två kablar till varje Jolly?
Fick du till det? Jag har 3 st jolly o undrar hur jag ska koppla med Plejd.
Antar att jag ska parallellkoppla 0-10V från pucken till varje drivdon?
Nyfiken hur du gjorde 😊
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, parallellkoppla 1-10V-trådarna mellan CTR-01 och Jollydonen.
Ja, bra fråga, kommer inte ihåg hur jag gjorde, jag har för mig att jag hade kvar synk-kabeln, men kan dubbelkolla när jag kommer hem.
Bo brukar ju alltid vara väldigt duktig så han bör ha koll på det, frågan blir varför man måste parallellkoppla?
Bo brukar ju alltid vara väldigt duktig så han bör ha koll på det, frågan blir varför man måste parallellkoppla?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du har en poäng i att vissa drivdon har en synkfunktion mellan sig. Då kanske det fungerar bäst om man använder den. Dvs koppla 1-10 V från CTR-01 till första drivdonet och använd deras synkkabel mellan de övriga. Jag ser dock inte om denna jolly maxi har stöd för en synkkabel.
Det borde dock fungera lika bra utan synkkabel. 1-10 V innebär precis som det låter att man reglerar spänningen på 1-10 V-ingången på drivdonen. För att få samma beteende på dimringen ska ju då samtliga drivdon ha samma spänning, därför parallellkoppling. Då det handlar om 1-10 V måste dock drivdonen vara av samma fabrikat och modell annars kan de tolka regleringen olika. Varje drivdon har sin egen strömkälla och sin egen spänningsdelning där Z1 är placerad i drivdonen och Z2 i CTR-01.
För att styra flera drivdon så bör man istället använda 0-10 V som har strömkällan i controllern. CTR-01 stöder båda men jag vet inte hur. Det bör fungera.
Det borde dock fungera lika bra utan synkkabel. 1-10 V innebär precis som det låter att man reglerar spänningen på 1-10 V-ingången på drivdonen. För att få samma beteende på dimringen ska ju då samtliga drivdon ha samma spänning, därför parallellkoppling. Då det handlar om 1-10 V måste dock drivdonen vara av samma fabrikat och modell annars kan de tolka regleringen olika. Varje drivdon har sin egen strömkälla och sin egen spänningsdelning där Z1 är placerad i drivdonen och Z2 i CTR-01.
För att styra flera drivdon så bör man istället använda 0-10 V som har strömkällan i controllern. CTR-01 stöder båda men jag vet inte hur. Det bör fungera.



