Här är Jula's, inget extrapris längre, men det var nog bara en hundring lägre, typ ...
http://www.jula.se/metallhalogenstralkastare-70-w-ip65-138371
Ger väl ljus motsvarande ca 400W halogen, gissar jag.
5000lumen/70W = 71 lumen/W.
Då är alltså ett vanligt lysrör effektivare.
Och om detta stämmer:
http://www.jula.se/kvicksilverlampa-123003
Så ger kviksilverlampan 6500Lumen/125W = 52 lu/W. Vilket inte är bättre än lågenergilampor och LED, så då får jag revidera min uppfattning där.
LED har en fördel, som kommer bli tydlig i framtiden när LED förmår konkurrera med dessa ljuskällor, ljuset är redan riktat, så reflektor blir onödigt, och reflektorns ljusförluster försvinner.
http://www.jula.se/metallhalogenstralkastare-70-w-ip65-138371
Ger väl ljus motsvarande ca 400W halogen, gissar jag.
5000lumen/70W = 71 lumen/W.
Då är alltså ett vanligt lysrör effektivare.
Och om detta stämmer:
http://www.jula.se/kvicksilverlampa-123003
Så ger kviksilverlampan 6500Lumen/125W = 52 lu/W. Vilket inte är bättre än lågenergilampor och LED, så då får jag revidera min uppfattning där.
LED har en fördel, som kommer bli tydlig i framtiden när LED förmår konkurrera med dessa ljuskällor, ljuset är redan riktat, så reflektor blir onödigt, och reflektorns ljusförluster försvinner.
Men inte kvicksilver tycker jag. Dels fasas det ut 2015 (vist de håller länge och du kan köpa lager) men det finns mycket smartare lösningar. Du behöver troligen inte ens 80 W för att uppnå ditt mål med belysningen. Bättre du sätter några fler och lägre (effektmässigt) bestyckade ljuspunkter där du vill ha ljuset. Det finns väldigt fina 35W och 20W metallhalogen med bra reflektorer som ger mycket ljus där du vill ha det. Eller så går man in på kompaktlysrör med dimmer, även där lägre effekter och i en bra armatur som riktar ljuset dit du vill ha det.
Led börjar komma en del bra armaturer också men inte riktigt motiverat i pris än och oftast inte så bra ljuskvalitet på det vita ljuset.
Led börjar komma en del bra armaturer också men inte riktigt motiverat i pris än och oftast inte så bra ljuskvalitet på det vita ljuset.
LED kommer inte att ersätta varken lysrör eller metallhalogen på VÄLDIGT lång tid....
Har monterat belysningsstolpar på en parkeringsplats rätt nyligen och där körde vi 36W eller om de var 40W LED-armaturer och de tyckte jag blev grymt bra. Stolparna är bara 2m höga och med några LED-armaturer 40cm från marken som komplement.
Det finns! men det kostar!
Det finns! men det kostar!
Jag vet inte hur många lumen/watt den ger men den går iaf. att ersätta en kvicksilver rakt av om man nu som TS redan har en sådan armatur.Mikael_L skrev:Jag tvivlar ärligt talat på att det finns någon lågenergilampa som slår kvicksilverlampans verkningsgrad. Men vet du någon kan du väl ange lumen/watt och gärna en länk!
Om Megamans lågenergilampa har 40% bättre verkningsgrad så antar jag att den lampan har världsrekordet just nu.
I min världsbild är dom effektivaste ljuskällorna:
Låg och högtrycksnatrium, metallhalogen, kvicksilverlampor och "vanliga" lysrör (T8 58W, 36W och T5 )
Alla ca 100 lumen/ watt eller mer.
Sen kommer nästa grupp, LED och lågenergilampor, ungefär halva verkningsgraden jämfört med ovan.
ca 50 lumen/watt.
Sen halogenlampor, tätt följt av vanliga glödtrådslampor.
Jag misstänker att du inte kan motivera något utbyte av armatur, möjligen svagare ljuskälla.
Jula hade drive på en metallhalogenarmatur för bara några hundringar nyligen.
Skulle möjligen kunna vara något. Men har du en gammal och riktig kvalitetsarmatur är det kanske dumt att byta mot något okänt kinamärke ...
Hur många lumen/w en kvicksilverlampa ger när den är ny skiljer väsentligt mot hur många lumen den ger efter redan några 100 timmar brinntid.
Sen är ju färgåtergivningen på en kvicksilver riktigt usel men det bryr man sig kanske inte så mycket om på gårdsbelysning.
Men vill TS köpa en helt ny armatur så anser jag att en bra metallhalogen är det absolut bästa i dagens läge.
Jag har försökt läsa på nu, uppdaterat mig en smula ...
Och ja, numera anser jag att kvicksilverlampan håller sig till ungefär samma verkningsgrader som lågenergilampor och dagens bättre LED. (LED kommer antagligen bli ännu bättre under kommande år)
Så jag håller med dig kolvas, kvicksilverlampan kan bytas ut mot en lågenergilampa, med bibehållen energieffektivitet. Sen får man bättre ljusåtergivning och mer snabbstartat ljus också med lågenergilampan. (Fast vid ordentlig kyla vet jag inte om lågenergilampan startar snabbare ...)
Några källor jag hittat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Högtrycksnatrium
Längst ner på sidan finns några lumen/w uppgifter.
http://www.luna.no/portalshare/katalog/gemensam/v50/tekniskinfo_pdf/no/140745.pdf
sid 6
http://www.theheartofsweden.se/down...09440/Peter_Karlsson_belysningsutbildning.pdf
Grundlig genomgång av många belysningsaspekter, genomläsning rekommenderas. 6,6 MB
http://www.milou.hutskane.nu/get_file.php?file=osramperlarsson.pdf
Osram-reklam med relativt mycket info.
Och ja, numera anser jag att kvicksilverlampan håller sig till ungefär samma verkningsgrader som lågenergilampor och dagens bättre LED. (LED kommer antagligen bli ännu bättre under kommande år)
Så jag håller med dig kolvas, kvicksilverlampan kan bytas ut mot en lågenergilampa, med bibehållen energieffektivitet. Sen får man bättre ljusåtergivning och mer snabbstartat ljus också med lågenergilampan. (Fast vid ordentlig kyla vet jag inte om lågenergilampan startar snabbare ...)
Några källor jag hittat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Högtrycksnatrium
Längst ner på sidan finns några lumen/w uppgifter.
http://www.luna.no/portalshare/katalog/gemensam/v50/tekniskinfo_pdf/no/140745.pdf
sid 6
http://www.theheartofsweden.se/down...09440/Peter_Karlsson_belysningsutbildning.pdf
Grundlig genomgång av många belysningsaspekter, genomläsning rekommenderas. 6,6 MB
http://www.milou.hutskane.nu/get_file.php?file=osramperlarsson.pdf
Osram-reklam med relativt mycket info.
Klicka här för att svara