1 273 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Täckning ovanifrån av takspottar inte nödvändig?
Jag håller på att ta in en hantverkare för att renovera vårt badrum.
Vi har önskat takspottar i befintligt tak och vad jag har hört ska man täcka spottarna uppifrån med "koppar" eller "hinkar" eller liknande för att inte riskera brand pga värme. Hantverkaren säger att det inte behövs eftersom spottarna är lågspänning och max 20 Watt. Stämmer det verkligen?
Att det är lågspänning spelar väl ingen roll och 20 W tycker inte jag låter så lite.
Jag har vind ovanför badrummet och isoleringen skulle väl då i stort sett ligga direkt på spottarna.
Känns inte rätt.
Följdfrågan är också om det är bra med lågspänningsspottar eller om man ska "kräva" högspänning, är det någon skillnad?
Vi har önskat takspottar i befintligt tak och vad jag har hört ska man täcka spottarna uppifrån med "koppar" eller "hinkar" eller liknande för att inte riskera brand pga värme. Hantverkaren säger att det inte behövs eftersom spottarna är lågspänning och max 20 Watt. Stämmer det verkligen?
Att det är lågspänning spelar väl ingen roll och 20 W tycker inte jag låter så lite.
Jag har vind ovanför badrummet och isoleringen skulle väl då i stort sett ligga direkt på spottarna.
Känns inte rätt.
Följdfrågan är också om det är bra med lågspänningsspottar eller om man ska "kräva" högspänning, är det någon skillnad?
Redigerat:
20W är fortfarande 20W även om det är 220V eller 12V. Kolla vad det står i beskrivningen om avstånd till brännbart material. Jag monterade pottor för mina 20W spottar, tänk om nästa person vill byta till 30W eller 50W?
Vad gäller hög- eller lågspänningsspottar i badrummet spelar inte så stor roll, dock bör de ha rätt IP klassning.
Vad gäller hög- eller lågspänningsspottar i badrummet spelar inte så stor roll, dock bör de ha rätt IP klassning.
Redigerat:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 423 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 423 inlägg
Använd 12V. Dom finns i flera spridningsvinklar än vad det finns för högspänning har vilket gör att du kan punktbelysa och/eller sprida ljuset mera som du vill.
En kabel/trafo till varje enskild spot så du kan välja hur spotarna ska grupperas.
En kabel/trafo till varje enskild spot så du kan välja hur spotarna ska grupperas.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Men om du har vind ovanför med lös isolering så är det ju lugnt. Då kan elektrikern klättra upp där och sätta pottor ovanför taket.
//Patrik
//Patrik
Om det inte känns rätt tycker jag att du skall ta dit en ytterliggare elfirma och jämföra och se vad dom säger/tycker.
Vet elektriker som glider runt och sätter möbelpuckar för att det är enklare och går snabbare och därmed i slutändan billigare för den snåle, men bättre nej...
Vet elektriker som glider runt och sätter möbelpuckar för att det är enklare och går snabbare och därmed i slutändan billigare för den snåle, men bättre nej...
Klicka här för att svara