IKEA har börjat sälja en GU10 LED-spot.
Den verkar inte finnas på webben ännu, men finns att få tag på i Barkarby.
http://www.ibiza.ikea.es/productos_IKEA/detalle.php?id=40172202
Någon som har några ideer om kvalitet på denna?
Den verkar inte finnas på webben ännu, men finns att få tag på i Barkarby.
http://www.ibiza.ikea.es/productos_IKEA/detalle.php?id=40172202
Någon som har några ideer om kvalitet på denna?
Då IKEA och många andra lågprisare på LED inte presenterar så bra data på sina ljuskällor brukar jag aldrig befatta mig med dem. Jag tycker man skall som konsument (och vi som jobbar med ljus) ställa högre krav på att de redovisar noggrant ljusflöde, ljusnedgång, färg temperatur (karaktär på det vita ljuset, kallt eller varmt) samt sluta med att jämföra den mot glödlampan. Där du hänvisar säger den att den kan spara 70% mot glödljus. Sant, men det är också o relevant då det är lågenergi och andra ersättningslampor som man skall jämföra med.
Min erfarenhet när det gäller IKEA, Clasolsson och liknande är att de är billigare för de har sämre led. Jag tycker inte det är tillräcklig kvalitet på ljuset från deras produkter. För låga bin-tal m.m.
Vill man ha LED, lägg lite mer och få mycket bättre.
Min erfarenhet när det gäller IKEA, Clasolsson och liknande är att de är billigare för de har sämre led. Jag tycker inte det är tillräcklig kvalitet på ljuset från deras produkter. För låga bin-tal m.m.
Vill man ha LED, lägg lite mer och få mycket bättre.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag håller med beträffande IKEA. Tyvärr är nackdelarna (dålig produktinfo, inga reservdelar, okänd ljusminskning med tiden etc) för stora tycker jag.
Vad har ni andra för erfarenhet av Malmbergs LED-spottar? De ligger bra i pris, är seriöst specade men frågan är hur de håller?
Vad har ni andra för erfarenhet av Malmbergs LED-spottar? De ligger bra i pris, är seriöst specade men frågan är hur de håller?
Hittade lite bilder på nätet. Bra med denna är att den håller samma längd som halogener.
Kjelle har också lite nya GU 10. Med denna mängd lampor som dyker upp nu, kommer det också en del dåliga. Har några liknande den IKEA som visar här, som när jag skulle ta av den från hållaren, lossnade ovandelen från bottendelen, bottendelen blev sittande i hållaren, 2 trådar går från ovandelen till bottendelen, inte svårt att vrida av dessa, då man kanske inte ser in i armaturen. Kolla också så att lampan passar i armaturen, fick några där bottendelen var för kort, nådde inte in till kontakterna.
ps. lampan vars ovandel lossnade från underdelen, var gängade samman, lätt att montera tillbaka.ds
Jag köper inte längre några GU10 under 3W =för dåligt ljus, man får upp till 4.8 -- 6 W om där skall vara lite mening med dom
ps. lampan vars ovandel lossnade från underdelen, var gängade samman, lätt att montera tillbaka.ds
Jag köper inte längre några GU10 under 3W =för dåligt ljus, man får upp till 4.8 -- 6 W om där skall vara lite mening med dom
Redigerat:
Ja det har kommit en del nya modeller. Fast Kjelles 48-ledare har utanpåliggande prismor som ökar totallängden .saturnus skrev:
Har köpt en IKEA Ledare nu. Som vanligt bland billigare LED inte så varmt sken. Passar dock utmärkt i min armatur. Ljusstyrkan är okej för mitt ändamål. Men såklart är gamla 35W halogen både varmare och ljusstarkare.
Klicka här för att svara




