Belysning
4fun: Bara för att jag ska förstå, kan någon hjälpa mig och länka (gärna på elbutik.se) till både MD-99 med och utan drivdon . Mvh 4fun
ganooo: Hej har målat om staket och stolparna, så hade gärna velat göra stolparna kompletta med en kupa. Lyckas inte hitta, har letat till förbannelse. Tagit bilderna för någon vecka sedan.
kia2: Vet inte tyvärr. Man kan ju tycka att det borde framgå på slingan
Challe777: Jag tror inte det är fjärren, det är separata lampor för dom med vitt sken och dom vill inte tändas, man hör att det klickar till men det händer inget.
etompau: Jag fick en broschyr från den svenska tillverkaren Designligth i Moheda. Många fina downlights och tillhörande utrustning. På många av armaturerna ger dom 5 års garanti. Dock inga lågprisgrejor direkt.
etompau: LED-lister hittar du i alla byggvaruhus (Jula/Bauhaus/Ikea etc), kolla runt lite där, så får du en uppfattning om vad som finns Sedan finns det mycket på Ebay till låga priser. Även dimmers och fjärrkontroller finns i överflöd. Har köpt en del, inte stött på några problem. Nätdel köper du bäst och säkrast i Sverige, ex hos Kjell & Co. Om du köper LED-list på rulle, så får du
snowjim: Hej, Tänkte sätta upp lite belysning i vårt uterum som är relativt öppet och där vi för närvarande har vår pool. När jag säger öppet så menar jag att väggarna stannar ca 30 cm innan taket på framsidan. Första tanken som slår mig är att sätta IKEA skenor på undersidan av de 3 bjälkarna i taket och då sätta 2-3 hängande lampor i varje som därmed går att justera efter
hempularen: Tycker mig ha sett färdiga stolpar som är gjorda av fyra sammanfogade plankor, med utrymme i mitten.
specter: Köpte en sådan som länkats på Biltema för 35kr. En led på Ikea för 10kr. Totalt 45kr, tig ungefär 3 sekunder att skruva ihop och trycka upp i taket. Bra ljus, räcker för mina ändamål! Tack för tipsen! :D
Pontstone: Hej alla glada, Ovanför vår ytterdörr så har vi som en "klack" som sticker ut cirka 15 cm. Ovanför klacken så kommer det ut elledningar som är avsedda för en utelampa. Vi har tittat på bland annat nedanstående lampa, men finner att den inte sticker ut tillräckligt långt från väggen för att hamna utanför nämnda klack. Kan någon tipsa om liknande utebelysning som sticker ut
etompau: Köp en bit LED-list samt en billig spot, så kan ni testa er fram och se vad ni tycker fungerar bäst.
DejvidK: Svarar mig själv :) Var lite våld som krävdes. "Ratten" är endast påtryckt och det gick att försiktigt kila in två "plastkort" och tvinga ut den utan bekymmer.
etompau: Dessa brukar bara säljas tillsammans med armaturen. Köp valfri 12V transformator och skarva på en passande kontakt, alt. köp en ny armatur inkl. trafo, kan bli billigare än att jaga efter ersättningstrafo.
Müssli: [citat] Följ tillverkarens rekommendation i första hand. Om det är luft ovanför och ingen isolering funkar nog alla spots som är gjorda för utomhusbruk i takfoten. Det finns även spots som får läggas direkt i isolering men det är väl mest en nödlösning. Går det att sätta pottor utan problem är man dum om man snålar in på dem, allt blir enklare med pottor.
Müssli: [citat] Jag tror du blir nöjd, kör själv med Hide-a-Lite eller Designlight till mina kunder. Båda märkena är bra men kostar.
Biggie: Jag tror att du kan pressa upp isoleringen, och få in en spott-låda, kabeldragning kan dock bli värre om det sitter reglar, kanske går att ta uppifrån som du sa? Diffspärren är väl inget problem? Det du/dom tar sönder går ju att åtgärda med diff.tejp?
leby: snyggt eller ej är nog en smaksak. Forumkompisen KnockOnWood brukar inte gilla allt för moderna saker vad jag märkt men bra att någon visar att vi kan tycka olika :-) Jag satte några spottar i förrådet takfot och flera som passerat på gatan (på dagen) har kommenteret att det ser trevligt ut. Nu har jag flyttat just det förrådet och skall bygga ett nytt lite enklare där men tänkte
Anna Wahlström Ryberg: Vi står inför exakt samma problem just nu... Blev det bra med ledlisten? Är väldigt nyfiken på resultatet!
holetaker: På tvären tror jag. Jag har inte koll på styrkorna på lysrör, men jag vet att lysrör ger ett bra arbetsljus utan att skugga. Å nu finns det ju även ledarmaturer som tydligen ska vara bra. Sen tror jag att styrka och antal armaturer styrs lite av färgsättningen i lokalen. Ljusa färger kräver ju mindre styrka tex
etompau: http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/strombrytare/strombrytare-400608/
Allmänobildad: https://cableandcotton.co.uk/shop/replacements/bulbs
etompau: De senaste jag köpte förra året var dessa: http://www.ebay.com/itm/1-5-10x-Outdoor-Waterproof-3W-LED-Garden-Yard-Path-Floodlight-Spot-Light-Lamp-LF-/371304218797?var=&hash=item567374c0ad:m:mAkpBXMrWyRIXoHP1LqmxXw De har till dags dato funkat ua. Använde 12V-typen. De drar ca 0,2A/styck.
BigR: Sent omsider, tack för hjälpen. Det blev tidsbrist och ny armatud köptes.
hempularen: Det borde gå med det aggregatet. OM det verkligen är 12V som stripen skall matas med. Din tanke om att koppla in två olika aggregat för att få tillräcklig effekt går i princip inte. Du får aldrig koppla utgång till utgång från olika aggregat.
etompau: Flexrör används överallt i huskonstruktioner, kan inte se något problem med detta. Möjligtvis om du håller på att böja slangen i minus 10 grader.
Thomas_Blekinge: [citat] Helt rätt. Men då är det frågan: vem godkänner sockerbitar eller andra kopplingsdelar och vad gäller historiska prylar?