11 038 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Tre olika spridningsvinklar på spotlights i kök
Din tanke är bra, men en spotlight med så stor spridningsvinkel är inte en spotlight! Namnet kommer ju just från att det är en ljuskälla i punktform...
Jag tycker att du i stället ska komplettera dina spotlights i X med en pendellampa e.dyl. hängandes över matbordet. Det ger tillsammans ett väldigt fint ljus och bra belysning.
Jag tycker att du i stället ska komplettera dina spotlights i X med en pendellampa e.dyl. hängandes över matbordet. Det ger tillsammans ett väldigt fint ljus och bra belysning.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Detta var en tumregel tidigare, som dessvärre många elektriker fortfarande använder sig av. Resultatet blir en stjärnhimmel utav spottar.BirgitS skrev:
En standard-spott på 5-7W med spridningsvinkel på 36° kan man montera med åtminstone 1500 mm avstånd.
//Patrik
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
I guiden man kommer till när man följer länken i inlägg 15 rekommenderar hidealite 1 spot på 4 kvm i vardagsrum och matplats och 1 spot på 1,5 kvm i kök.Patrik_Hed skrev:
@Patrik_Hed är inte fel ute med förslaget med 1500mm avstånd.
Med 36* spridning menas att 50% av det avgivna ljuset ligger koncentrerat inom området. Resten är spilljus. 36* ger en koncentrerad ljuscirkel på ca 1,5 m i golvhöjd om armaturen sitter i tak 2.5m ovan. Spridningen på 1 m är ca 0,65 m. Bra LED har mindre spilljus.
I slutänden handlar placering om syftet med armaturerna. Mysljus eller arbetsljus. Har sett exempel på vardagsrum som är så pepprade med ljuspunkter i taket att rummen duger till operationssalar vid full belysning.
Men bara för att jag inte gillar det behöver det inte vara fel för andra
Med 36* spridning menas att 50% av det avgivna ljuset ligger koncentrerat inom området. Resten är spilljus. 36* ger en koncentrerad ljuscirkel på ca 1,5 m i golvhöjd om armaturen sitter i tak 2.5m ovan. Spridningen på 1 m är ca 0,65 m. Bra LED har mindre spilljus.
I slutänden handlar placering om syftet med armaturerna. Mysljus eller arbetsljus. Har sett exempel på vardagsrum som är så pepprade med ljuspunkter i taket att rummen duger till operationssalar vid full belysning.
Men bara för att jag inte gillar det behöver det inte vara fel för andra
Redigerat:
Klicka här för att svara