Tja!
Köpte ett badrumsskåp med led belysning från Ikea som jag skulle montera. Märker att det är 4kablar som sitter i väggen
GULGRÖN
BLÅ
SVART
BRUN
Men Ikeas lampa har bara 3 uttag. Vilka är det jag ska koppla? Tog några bilder så ni vet vad jag menar.
Den första o andra bilden är det gamla skåpslampan, så hade dem kopplat det.
Den sista bilden är Ikeas lampa
Vore tacksam för svar.
Köpte ett badrumsskåp med led belysning från Ikea som jag skulle montera. Märker att det är 4kablar som sitter i väggen
GULGRÖN
BLÅ
SVART
BRUN
Men Ikeas lampa har bara 3 uttag. Vilka är det jag ska koppla? Tog några bilder så ni vet vad jag menar.
Den första o andra bilden är det gamla skåpslampan, så hade dem kopplat det.
Den sista bilden är Ikeas lampa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag testade att koppla en lampa direkt för att testa vilka kablar som funkade, när jag kopplade blåa, gulgröna o bruna så kunde jag släcka och tända, men när jag testade svarta gulgröna o blåa så va det tänd hela tiden och jag kunde inte släcka.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
På den första bilden har du ju även ett uttag. Därför har du en "extra tråd".
Du har alltså en tändtråd som bryts av din strömbrytare, verkar vara den bruna på din beskrivning.
Du har en nolla som leder tillbaka ström till centralen, den blåa.
Och du har en obruten fasledare som alltså ledrer fram ström hela tiden, den försörjer då ditt uttag på första bilden, man vill ha ström i uttaget även när brytaren är av.
och du har en skyddsjord, gulgrön. Skyddsjorden är då den farliga ledaren här, om du kopplar fel på skyddsjord så blir det farligt åtkomliga metalldelar på lampan kan då bli spänningsförande. Fast det är givetvis farligt att komma åt fas eller tändtråd också.
Du har alltså en tändtråd som bryts av din strömbrytare, verkar vara den bruna på din beskrivning.
Och du har en obruten fasledare som alltså ledrer fram ström hela tiden, den försörjer då ditt uttag på första bilden, man vill ha ström i uttaget även när brytaren är av.
och du har en skyddsjord, gulgrön. Skyddsjorden är då den farliga ledaren här, om du kopplar fel på skyddsjord så blir det farligt åtkomliga metalldelar på lampan kan då bli spänningsförande. Fast det är givetvis farligt att komma åt fas eller tändtråd också.
Tack för svaret.H hempularen skrev:På den första bilden har du ju även ett uttag. Därför har du en "extra tråd".
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Njaaa.. detta är ju tydligen el och belysning utrivet ur ett bef. skåp. Hur dte har varit inbyggt från början kan vi inte veta. Kablar som liknar lampsladdar (och ibland är lampsladdar) finns ofta i internt kablage i armaturer. och detta är rimligen något som har gått internt i spegelskåpet, eller vad det nu är som funnits där från början.L Liteavvarje skrev:
Och sladden är nu dessutrom i det som rivits ut, så även OM den är något skumt hempul, så är det ju nu bortrivet.
Då ska det vara en kopplingsdosa ovan skåpet där den ledning som inte behövs i dag avslutas ,
och skåpet ledning kopplas in i den , kan vara lite bekymmer om det som kommer ut från väggen är bakom nya skåpet , avseende den som är över i dag , kanske ni vill ha rakuttag eller för hårtork senare , så finns den till det , ta inte bort den
och skåpet ledning kopplas in i den , kan vara lite bekymmer om det som kommer ut från väggen är bakom nya skåpet , avseende den som är över i dag , kanske ni vill ha rakuttag eller för hårtork senare , så finns den till det , ta inte bort den
Klicka här för att svara