Byggahus.se

Skenbelysning med totalt 9W tillsammans med en dosdimmer som har min.last på 20W?

1k läst  3 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi håller på att renovera en lägenhet och tänkte köra 2 x SKENINGE skena från IKEA i köket. Dessa ska dimras med en dosdimmer. Ljuskällorna till skenan vi gillar är bara 3W/st och det kommer att vara 6 spottar = 18W LED.
    Jag har för mig att man räknar lite annorlunda med LEDs wattstyrka, att man ska tänka att 3W LED = dubbla wattmängden när man ska räkna ut belastning. Då skulle alla ljuskällor i teorin vara 36W.

Jag undrar detta för att jag har en dosdimmer som ligger som går från 20W-400W och tänkte att denna kanske gick att använda.

Dosdimmern i fråga: https://www.elbutik.se/product.html/dosdimmer-uni-400w

Tacksam för svar,
    Rillak

2. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    Tyvärr kan jag inget om Ikeas armaturer och system. Är den tänkta skenarmaturen dimbar?
    Vad gäller din dimmer så säger tillverkaren min 20W och ni kommer upp till 18W. Så det korrekta svaret är att det enligt tillverkaren inte går.

Å andra sidan är det så pass nära att det kan vara värt ett prov om ni ändå har dimmern liggande.

Å tredje sidan är det inte säkert att ljuskällan och dimmer trivs ihop.

Armaturtillverkaren, i detta fall Ikea ska kunna svara på vilka dimmers som fungerar ihop med produkten.

Annars är det en djungel att få till fungerande dimmring av LED med hushållsdimmrar.
    Kan de inte svara och det inte fungerar tillfredsställande med den dimmer ni har så prova Vadsbo LD220 eller Plejd.
    Lycka till

• Laddar…
  3. R
    Medlem Nivå 1
    Tjena Ljus,

Tack för snabbt svar.
    Jo, steg ett är väl egentligen att snacka med Ikea, hehe. Men jag tror att det är dumt att chansa. Är ganska säker på att ljuskällorna är dimbara. Men jag byter till Eltakos 4-200W LED-dimmer utan nolla istället så är vi på den säkra sidan. Den kan styra det mesta och är i samma prisklass.

Tack!

4. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    Borde fungera :D

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka