Köpte igår en rörelsevakt med vad det ser ut lila skyddsjord enligt bilden. Kan det stämma?

• Närbild på en rörelsevakts inre med kablar och terminaler, inklusive en lila ledning som kan vara skyddsjord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står ju "Last", så jag antar att det är där lasten ska anslutas;-). Kallas oftast "tändtråd".

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Precis. Det är där det blir spänning när detektorn detekterar rörelse. Fick du inte med något elschema?

Lite svårt att tyda "manualen" sett till hur man ska koppla.

• Öppnad instruktionsmanual med illustrationer för installation av Steinel rörelsedetektor, tekniska specifikationer och steg-för-steg bilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen manualen till prylen i bild #1?
OK, det är den vita modellen, jag hade en svart.
L' är tändtråd till din lampa.

Jag har kopplat in rörelsevakten som du visar och den är klar och koncis. Bild 6 visar hur det ska kopplas.

D
Fig 6 och 7 visar ju exakt hur inkommande ( pil in) och lasten ( pil ut + lampa) ska kopplas. Vad är problemet?

Det står ju klart och tydligt hur du ska ansluta på bild nr. 7.

Som sagt, lila är inte skyddsjord. Koppla inte fel vad gäller jord. Då blir det väldigt farligt. På inkopplingsbilden visa tydligt, både hur de tre ledningarna på din bild skall kopplas, och hur skyddsjord i inkommande, resp utgående kabel skall kopplas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.