Belysning
Mikael_L: Troligen är det en dubbeltrapp. Den är till sin konstruktion två st trappströmbrytare i samma hölje, och då måste man göra denna koppling ibland för att få fas även till den andra strömbrytaren.
Lill72: Vi ska köpa led-lister att montera ovanpå tre hanbjälkar men vet inte riktigt vad vi behöver beställa för ett komplett kit. Vi vill ha fjärrkontroll och dimmer till rgbw list. Men fårstår Inte vad vi behöver för att sammankoppla dem. Skulle vara snyggast med nån tunn vit kabel så den blir diskret. Sen behövs väl nån slags drivning som vi har tänkt koppla in i befintligt
Mlindahl: Hejsan Har fastnat lite i mina tankar hur jag ska göra detta bra. Sambon kom på lite i efterhand nu att hon vill ha spottar (inte fönstersmygar eller rejäla spottar utan något mitt i mellan) i snedtaken då hon tror en taklampa inte blir bra ensam. [bild] Det är två rum som ser likadana ut. Taket är nedsänkt en bit, sen har vi en balk som är den lilla lådan innan snedtaket. Det är
Linnéa49: [citat] Tack snälla för svar! En elektriker är anlitad för vidare åtgärd.
Marcl: [citat] Tack men jag är inte intresserad av Plejd eller andra låsta tredje-parts lösningar.
Kalle91: Tack för det utförliga svaret! Återkommer med bild när jag bytt ut (y)
Bo.Siltberg: Om du ser till att undvika enkelisolerad FK i utrymmet så ställs inga speciella krav på isolering eller brandskydd. Med detta utrymme behöver du heller inte tänka på VG ventilation, om du by inte proppar det fullt med drivdon.
mefi: Sådär ja. Efter fortsatt googlande tog jag mig en titt på kopplingarna i dosan som ligger intill trafon. Hittade där en mysko koppling och kikade in i lampknappen också. Kom fram till att det låg en till trafo gömd någonstans. Fick skruva loss en del inredning innan jag hittade den. Bytt den med och nu fungerar alla lampor fint. Inga fler frågor här inte :)
Johan456: Ja, byter du till en dimbar ljuskälla med E27-sockel så kan du dimmra. Förutsatt att det inte är någon speciallösning där det sitter en trafo i armaturen.
J-E Notäng: [citat] Ok. Tack för snabbt svar. Då kommer jag i alla fall vidare i mina tankar...
ricebridge: Med en driver som klarar 10W och lampor som drar 4x1.4=5.6W har du gott om marginal att koppla på en till. Men Ikea har sin egen standard för kontakter, så man kan inte köpa dem någonannanstans vad jag vet. Enklast är att du kapar in dig på någon av de befintliga kablarna medelst 2st såna här, från ett av våra vanligaste gubbdagis: [bild]
roband915: Som tur var gick det alldeles förträffligt. Elektrikern var helt på min linje. Eller ska vi säga snarare tvärtom? Jag var på hans linje. Så nya kablar ska dras.
kenneth5828: Ikea STRÖMLINJE är faktiskt riktigt bra, dimbara eftersom du dimmar på drivern. Nackdelen är varför drivern är så fruktansvärt stor.
Johan456: Det är såklart svårt att säga men räkna med mellan 4-8 timmar inkl. Resa och hämta grejer. Säg att firman tar 700kr/h då blir det 2800-5600kr för arbetet. På det kan du dra 30% ROT om du har rätt till det. Material bör inte kosta mer än 500kr. På det kan tillkomma kostnad för servivebil säg 500kr Så mellan 3800kr-6600kr minus ROT.
jonaserik: Jepp rätt med kopplingen, har så själv, ungarna släcker aldrig lyset nu för tiden, obs det ska gå att ställa lystiden, blir man länge där så får man vara lite vinkarkrabba och tända igen
cpalm: [citat] Jag tror mig vara hyfsat påläst även på smarta lampor. Bl.a. härifrån: http://sle.se/led/e27/#tpLB130 TP-link smart Wi-Fi-lampa. Mycket kraftigt flimmer, Ra = 85, R9 = 22 http://sle.se/led/e27/#ph929001137007 Philips Hue. OK flimmermässigt, Ra = 83, R9 = 13 http://sle.se/led/e27/#iLED1545G12 IKEA Trådfri, Mycket kraftigt flimmer när den är nerdimmad, Ra = 88, R9 = 35
da20: [citat] Ja, vill också bibehålla ”vanlig” funktionalitet vilket men med lite extra lull-lull som astrour etc.
Inge Ingemarsson: Hej, Jag skall byta ut en gammal kabel med tre lampor i källaren. Istället så blir det tre lysrörsarmaturer med en strömbrytare i var ende. (Mellan två ingångar/dörrar). Strömmen kommer in mellan lysrör 2 och 3. Vad behöver jag för kabel resp strömbrytare. 5 ledare och trapp förmodar jag. Hur leder jag mellantrådarna i lysrörsarmaturen? Skall det inte vara någon jord i
Jontea.: Byter brytare och vägguttag i huset och har nu kommit till att byta ut ABB Universaldimmer 6590 U-101-500, det är den dimmern och sen är det 3 st återfjädrande tryckknappar som alla styr 5st downlights. Hade tänkt byta till Schneiders dimmerpuckar men när jag nu tar loss dimmern så är det tre trådar i dimmern och fas och tändtråd i de återfjädrande tryckknapparna, det kanske är
John Vestberg: Längs vår infart och gårdsplan står 8 st lyktstolpar, ca 4m höga. De är av "klassisk offentlig design", dvs rostfria, raka stolpar och groteskt fula gröna armaturer där färgen har flagnat och plastdelar är spruckna. Stolparna sitter i nedgrävda betongfundament och är fastlåsta med en nylon-låsring. Har ni tips på hur jag enklast och mest kostnadseffektivt kan få snyggare stolpar
Range: Tack! Trodde det var så men blir nervös på kopplingsscheman!
tony berglund: har nämligen en jävla massa e27 dyra philips hue, och bara e14 socklar kvar, jag har sätt det finns adaptrar, men just e14 till e27 verkar inte säljas på många ställen, finns det någon orsak till de? är det enklare att bara byta ut hela e14 sockeln ? har massvis med sånna här https://www.xlbygg.se/skelleftea/sortiment/el-belysning-hushall/el-sortiment/lampupphangning-e27-sb-152486
Rabbithole: Du köper spottar med utbytbara TRÅDFRI GU10 spottar https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-led-ljuskaella-gu10-400-lumen-tradloes-dimbar-vitt-spektrum-90408603/ 7x3 eller 6x4 spottar om det ska vara ensam belysning tror jag blir lagom Finns även dessa inbyggnadsspottar https://www.ikea.com/se/sv/p/leptiter-led-inbyggnadsspot-dimbar-vitt-spektrum-50353513/
Bo Berglund: OK, förstår. Bättre med "riktig" vidarekoppling med kabel... Kul att se att den gamla prylen fortfarande finns om än via Tradera.
Robert-san01: Tror det är 4,5W i var. 240V med driver till var spot. Finns en smidig dubbelisolerad kabel 2x1,5 för detta. [bild]
Bo.Siltberg: Om din beskrivning stämmer map singular och plural har du inte flyttat över kopplingen rätt från gamla till den nya. De två svarta ska sitta tillsammans på "L" och de två bruna ska sitta tillsammans på samma "pil ut". Den andra "pil ut" ska inte ha någon anslutning. Men du kan behöva flytta de två bruna till den andra pil ut för att vippan ska fungera som den ska (lyset tänds när