Hej!
Jag ska montera en lamppropp till en begagnad taklampa från 60-talet.
Färgerna på kablarna från lampan gör mig lite osäker vilken jag ska koppla till jord i lampproppen?
Blå, svart, brun (se bild)
(Det ser ut som att den svarta är något längre än övriga, så därav gissar jag att den kan vara jord, men jag är osäker)
mvh
Johan
Jag ska montera en lamppropp till en begagnad taklampa från 60-talet.
Färgerna på kablarna från lampan gör mig lite osäker vilken jag ska koppla till jord i lampproppen?
Blå, svart, brun (se bild)
(Det ser ut som att den svarta är något längre än övriga, så därav gissar jag att den kan vara jord, men jag är osäker)
mvh
Johan
Ta reda på om det är tre ledare pga krontändning eller jord innan du kopplar in något. Helt omöjligt att svara på detta utan att undersöka lampan.
Udda sladd fö, jag har aldrig sett en vit treledare SKK(?) svart-blå-brun förut.
Cirkus 1970 vill jag påstå?
Menar du ”krontändning” att en kronbrytare ska användas och tända olika ljuskällor i lampan?Fotografen skrev:
(Skulle inte gissa på det, men tanke på hur lampan ser ut, se bild)
Tror tvärt om att det är mest troligt. Var mycket vanligt att lampor med fem ljuskällor hade dåtidens "dimmerfunktion".E Ericjohan80 skrev:
Högst troligt tänds den 2+3.
Då ska du sannolikt lägga ihop brun och svart i kontakten, men mäta är att veta. Mät först och koppla sedan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det ser ju ut som en lampa i metall och då kan det väl bli farligt att koppla in den utan att jorda den när det finns jord i takuttaget, dvs. det är inte en isolerad miljö nu som det var meningen att den skulle användas i på 60-talet. Jag tycker lampan borde göras om till att bli dubbelisolerad.
Klicka här för att svara