Mikael_L
"Om anläggningen görs om" anser jag ska betyda att det gäller då större delen dras om/görs om.

Dvs en anläggning där allt sitter på samma plats, men olika apparater och ev ledningar byts ut är ett underhåll, inte en anläggning som "görs om".
Och samma med smärre kompletteringar och utvidgningar.

Flaskhalsen är ändå att ens få tag i uttag och stickproppar, det blir allt färre ställen som har de kvar.
Om några år kommer vi se gamla uttag gå på tradera för hundratals kronor. :)

Och för egen del hatar jag de nya klunsiga prylarna, som inte blev på en enda punkt bättre (även om man kunda passat på och förbättrat en del saker när ny standard ändå sattes).
Så jag bryr mig inte alls, jag monterar glatt det gamla, var som helst, så länge jag får tag i det, eller en kund har grävt fram det ur sina gömmor.
Men det är som sagt inte länge till det kommer finnas gamla, fast vem vet, det kanske börjas tillverkas kopior i en kinesisk fabrik och sen gå att köpa via wish och ebay.

Jag köpte upp ett par kartonger vid förbudets inträde, de är snart slut nu. De sista behåller jag kanske för eget framtida bruk ...

• Gilla
sulo1105
  • Laddar…
C
Alternativet, när "klumpen" inte på långa vägar får plats i "koppen" på lampan blir ju att sätta wago istället.
Inte på något sätt bättre, men enda sättet. Vi har redan så på några ställen med kronkopplade lampor.
Trist när utvecklingen går bakåt... :(

C cpalm skrev:
Alternativet, när "klumpen" inte på långa vägar får plats i "koppen" på lampan blir ju att sätta wago istället.
Inte på något sätt bättre, men enda sättet. Vi har redan så på några ställen med kronkopplade lampor.
Trist när utvecklingen går bakåt... :(
Just kronkopplade har ju inte funkat på många år sedan jord gjorde intåg.
Helt bedrövlig standard som även jag tror kommer att försämra säkerheten då allt fler väljer att koppla direkt med någon dålig sockerbit från ICA.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.