Byggahus.se

nya stickproppar (eurokontakt/dcl) + "gammal" lampa?

1. LenaGun
    Medlem · 2 inlägg

LenaGun

Medlem
    Hej! Jag har tittat runt här på forumet vg denna fråga men är inte säker på att jag fattar så jag hoppas på ett tydligt pedagogiskt svar.

Är det okej (säkert och lagligt) att koppla ihop sladdarna (blå och brun = ojordad) på våra befintliga lampor med de nya stickpropparna (tre sladdar = jordad)?

Om jag förstod det rätt så var det någon som skrev att om den ojordade manicken är märkt som dubbelisolerad så är det okej. STÄMMER DET? Då ska man i så fall isolera den överklivande jordsladden i den nya stickproppen om jag förstått rätt - gör man det med typ silvertejp?

Stort tack på förhand för upplysande svar!

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Om jag förstår dig rätt har du en lampstickpropp med en kort sladd som första bilden visar, kanske precis den nya sorten DCL som kommit ut i handeln på sistone? Och du har en lampa med två ledare som andra bilden visar?

Ja dessa går att koppla ihop som du beskriver om allting står rätt till.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-8-31_9-1-33.png
    upload_2019-8-31_9-13-54.png

Att lampan har två ledare ska betyda att den är dubbelisolerad. Leta gärna efter symbolen för dubbelisolering, den dubbla kvadraten upload_2019-8-31_9-21-56.png . Hittar du däremot symbolen för skyddsjord upload_2019-8-31_9-22-22.png så är lampan felaktig för då ska den ha en tredje ledare, skyddsjordsledare. Om det är lampan du menar med ojordad manick så är det detta du ska titta efter.

Sedan bör ju även skarven mellan ledarna vara dubbelisolerad, lite beroende på hur lampan ser ut. Det finns manicker som t.ex denna på bild för att skarva på ett bra sätt. Klipp bort skyddsjordsledaren så tar den inte plats i kopplingshuset. Då blir hela skarven dubbelisolerad i motsats till om man använder toppklämmor typ Wago 221.
    upload_2019-8-31_9-5-55.png

• Laddar…
  3. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Kom att tänka på ifall du kanske menar den gamla typen av stickpropp på bilderna nedan. Då dessa finns både som skyddsjordade (första bilden) och ojordade (andra bilden) så i detta fall är det viktigt att du väljer den som passar med lampan. Den nya DCL-typen finns inte i ojordat utförande vad jag vet, det hade nog "otur" när de tänkte där.

upload_2019-8-31_17-58-55.png upload_2019-8-31_17-59-57.png

4. LenaGun
    Medlem · 2 inlägg

LenaGun

Medlem
    Tack!

5. E
    Medlem · 22 inlägg

Eljohanel

Medlem
    Hej, vill fylla i med citat från elsäkerhetsverket.

https://www.elsakerhetsverket.se/om...-men-stickproppen-till-taklampan-passar-inte/

Om du har en lampa med ojordad stickpropp får du inte bara byta ut den till en jordad DCL-propp. I det fall stickproppen är ojordad men dubbelisolerad ska du byta till en dubbelisolerad DCL-propp. Dessa kan vara svåra att få tag på idag men det bör bli lättare om efterfrågan ökar, säger Katarina Olofsson, elinspektör vid Elsäkerhetsverket.

6. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Där var dom lustiga... Nån som hittat en ojordad DCL-stickpropp i handeln?

7. D
    Besserwisser · E · 17 944 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    • Laddar…
  8. E
    Medlem · 22 inlägg

Eljohanel

Medlem
  9. E
    Medlem · 22 inlägg

Eljohanel

Medlem
  10. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Hmm, Ahlsell har ingen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.