G
guntorp: Hej, Har planer på att inreda en skrubb på andra våningen till bastu. Det är ett gammalt hus med timmerväggar och isolerad vind. Jag har tänkt reglar upp bastun som vanligt med isolering,folie och panel. Det jag funderar på är taket, det finns ett befintligt trätak bakom detta finns vindtät duk och ecofiberisolering. Måste jag regla nytt undertak med folie och ny panel eller kan man
0 svar · 3,0k läst
P
pianist: Glöm inte märka upp vart du har reglar å skruva lavarna i... Jag har byggt som du. Funkar bra. Har just slagit på faktiskt.... :)
22 svar · 13,1k läst
·
E
Emma Sköld: Värsta vardagsrummen! Blir nog ett plastklickgolv från Bergo så får man veva runt med dammsugaren ibland. Lite ny färg på väggarna så blir det säkert bra (inte som på bilderna dock...).
10 svar · 2,6k läst
J
jaek: kanon, tackar så mycket för hjälpen!
3 svar · 4,3k läst
M
mikmal: Hej Har köpt Tylös färdiga lavar och raster i smalribbad asp. Skulle behöva samma virke fast på löpmeter för att bygga ett eget raster där inga standard passar. Vill ju ha i samma stil. Kollade med Tylö och de säljer inte på lpm. Behöver 28x28 samt 28x70 - nån som vet var (om) man kan köpa. Går ju att beställa 28x90 (finns på nätet) och sen klyva men det vore ju bättre att få
0 svar · 2,4k läst
L
larsevertfrisk: Tack så mycket för svaret. Jag kommer att ha 17 kubiks bastu så jag tror att 125:an passar bättre för mig.
2 svar · 9,2k läst
·
F
Fredrik i Trollhättan: [citat] Det beror ju på hur nära huset den står. Jag byggde friggebod med bastu i ganska nära bostadshuset och vågar inte chansa på något "hemmabygge". Kör CE-märkt skorsten från Harvia och hade sotaren här för inspektion. Följde installationsguiden till varje bokstav. Inga problem med försäkringsbolag om det händer något.
21 svar · 39,0k läst
·
A
AndersS: Inget svar på din fråga, men är det något problem med väggen? Och citat; "Besiktningsmannen sa att vi hade reglar mot väggen, jag tvivlar på det då det låter ihåligt längs väggen och ingen snickare kan väl vara så okunnig?" Om du har reglar mot väggen så ska det låta ihåligt för panelen är sedan spikad på reglarna, så det verkar stämma rätt bra vad Er besiktningsman har
2 svar · 5,2k läst
·
A
AndersS: [citat] Finns flera områden, t.ex.plåtslagare som kan göra arbeten både på plats och i verkstad. Sedan hur man redovisar var och hur arbetet utförs är en intressant fråga.
6 svar · 6,5k läst
P
PularMike: Hej Tack för svaren. @trojlee Min tanke är som du säger att klinkra upp 10 cm på "väggen", detta genom att lägga en fuktsprärr (Bostic standard fuktspärr) 10x10cm mellan golv och vägg för att hålla eventuellt vatten i rummet. Det kanske krävs siporex eller liknande.? mvh Michael
3 svar · 3,0k läst
O
Olofmc: Låter som ett spännande projekt som jag hoppas du låter oss följa här. Är väggarna byggda av tegel? Tjocka och feta då antar jag. Skulle inte oroa mig så mycket över färgen men börja med att peta in aggregatet och hetta upp till arbetstemp+x ett par tre gånger och testa. Luktar det inget så kör på och bygg inredning. Spånskiva i taket låter inte så raffinerat. Tänk
1 svar · 2,3k läst
T
trojlee: Ingen isolering???vet du på vilket djup dräneringen ligger så du inte hamnar under den?
1 svar · 2,5k läst
N
norrbottenstorpet: 40 cm ventilationsspalt är en mycket stor ventilationsspalt, så det ska nog inte skapa några som helst bekymmer.
1 svar · 2,2k läst
B
Brandten: Har en Tylö bastu med ett Tylö Sport 6 aggregat. Såg hos en Tylöåterföräljare att det fanns både ångbastuaggregat och snygga styr-touchpaneler till nyare aggregat. Någon som vet om man kan koppla in ångfunktion på vilket aggregat som helst eller i vilken bastu som helst? Tänkte slippa köpa den stora duschkabinen med ledlampor, högtalare, ångfunktion m.m nämligen... :)
0 svar · 2,5k läst
S
Sushux: http://www.harvia.fi Kolla också Harvia, dom har jättefina grejer för bastu. :)
4 svar · 3,1k läst
L
largab: Jag gjorde takhöjd ca 190. Källaren har där takhöjd ca 215. I det utrymmet mellan taken så drog jag ett 125 spiro för frånluften i bastun. På det sättet kunde jag helt fritt välja var från-luftsventilen placerades i bastutaket samt att låta den fuktiga avluften mynna ut i duschutrymmet bredvid bastun. Aggregatets till-luft sitter på samma vägg mot duschen. I duschen har jag sedan
2 svar · 2,4k läst
MathiasS
MathiasS: Tänk på att det ska gå att sota också. Har stökat med sotning av min diagonaldragning idag och det är ju inte speciellt kul att sota via inspektionsluckor i dessa stålskorstenar. Hade man en rak skorsten skulle ju sotningen av själva röret gå på 5 min, ink bära fram stegen........
9 svar · 5,6k läst
D
drsakke: Om jag förstår dig rätt så är det rum-i-rum lösning du har tänkt dig här. Är en helt ok lösning, och fördelen är at om du har tätskikt och klinker i hela rummet runt så är det enkelt att ta bort bastun om det skulle vara behov för det. Annat alternativ är SPU sauna-satu rätt på leca, spikläkt och panel. Trygg lösning och sparar plats. http://m.youtube.com/watch?v=BYMtkrUFzTo
2 svar · 2,7k läst
D
drsakke: Det kan man göra. Då måste bastufolien vara 100% tät och övergångarna tejpas noga. Mvh Sakke
79 svar · 58,9k läst
·
J
joppep: [citat] Hej tack för svar Det kommer bli dusch och omklädningsrum/sittrum m tv i större delen av byggnaden och det är främst där jag önskar golvvärme. Golvet ska ändå upp ca 10 cm så frågan återstår 😏
2 svar · 2,9k läst
L
linusab: Tack, då kör jag på alt2 i position 1! Det blir även den minst krångliga lösningen..
3 svar · 3,1k läst
·
S
slo0308: Hej! Vi ska bygga tvättstuga, toalett och bastu/bad/dusch/relax i vår inredda källare. Problemet är att vi inte vet hur vi ska få till det praktiskt pga mur, bärande vägg och jordvärmepump som sitter där de sitter. Har gjort en amatörmässig ritning som det ser ut nu, och en med borttagna väggar. Den bärande väggen (borde väl vara den som går längst efter huset?) är den som är
0 svar · 2,2k läst
·
F
Fredrik Å: Ni kommer aldrig att få en fungerande ventilation med självdrag. Det blir en för stor luftomsättning på vintern och ingen alls på sommaren. Detta var inte ett problem när dessa hus byggdes eftersom man hade en förbränningsvärmkälla och murstocken var varm vilket gjorde att självdraget fungerade. Man duschade inte heller som idag utan badade vilket gjorde att fuktbelastningen inte var
2 svar · 2,9k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: drsakke, det finns 2 lavar (80x200 + 80x190cm) i vinkel, som också kan användas till extrasängar. Ovanpå den ena står en löstagbar bänk för de som inte vill ligga och slappa utan sitta lite högre upp och få mer värme.
8 svar · 9,8k läst
·
J
j-o75: Okej! Då testar vi det!
16 svar · 12,7k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Tänk också på att ett vedeldat aggregat har stora säkerhetsavstånd till brännbart material. Finns dock skydd, som minskar detta något, men framför eldluckan ska det ändå vara minst 1 m till lavarna.
3 svar · 6,4k läst
·
G
genes: Är med på vad du menar. Nä han har ingen ångspärr, han "spigade" upp skiten själv och sket i att sätta nåt just vid bastu.... Men luftspalt har han. Så tydligen räcker det i detta fall även kanske om det inte rekommenderas.... Jag velade själv fram och tillbaks hur jag skulle göra. Men jag snickrade in en ångspärr. Mvh Andreas
9 svar · 6,7k läst
·
HasseTeknik
Upo
HasseTeknik: Vet ej vem som tog över, men det ser ju ut som en standard, fasad 6mm( ev. 1/4 ") axel. Mät upp den och kolla med t.ex. Tylö om du måste ha en med gradering. Annars kan du nog få tag på en från någon skrotad spis.
1 svar · 3,3k läst
·
T
TheGame: Har erfarenheter av både ved och elbastu Men ventilationen till ska vara lågt i närheten av aggregat gäller både ved och el bastu. Sen har man frånluft under lavarna typ eller mekaniskfrånluft i tex duschrum med springa under dörren. Är tilluften högt upp placerad bör den vara mekanisk Har man Ventilationsöppning i taket är endast för torkning och ska vara stängd under bad.
11 svar · 5,8k läst
·
D
drsakke: Trøskel i bastudörren skulle jag lämnat bort oavsett ventilationslösning. Ang. planlösningar: lösningen till höger(två bänkar med aggregat mellan) har farsan i sin sauna, riktigt trevligt och funkar bra praktiskt sett. âr inget stort problem med ventilation rätt utifrån heller, det funkar, men då skulle jag lagt tilluften ÖVER aggregatet för att slippa väldigt kall luft mot
5 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.