F
f91jsw: Äntligen kom vi till skott i det här projektet. Som kamin använde vi en Ugglan i bastuutförande (plåtfack på ovansidan). Placeringen var inte självklar men till slut blev det längs med långväggen strax innanför dörren. Innerväggarna fräschades upp och lagades med bruk, och ströks ett par gånger med silikatfärg. En sittlav längst in byggdes (ca 35 cm djup). Fotstödet är
6 svar · 3,3k läst
P
pianist: Du ska alltså bygga själv i lösvirke? Om du inte har bråttom så kan jag tipsa om blocket, brukar dyka upp tylö byggsatser som folk river till rätt kurs... Då gäller det att måtten är rätt etc... Men annars bygger du bara ett rum i rummet, sök lite här så hittar du...
1 svar · 2,6k läst
anders07
anders07: Jag har tittat på samma sak och då hittade jag ingen annan än Tylö (och jag är finne med många bastu kunniga i släkten)... :) Jag har dock tänkt mig en kombination med 100% ångbastu, det ska fungera enligt Tylö om man har två "släta" (kakel eller glas) och två trä väggar, helst dock tre släta väggar. Jag har ännu inte bestämt mig men troligen blir det två olika aggregat, ett
1 svar · 5,3k läst
N
Niq: Svärföräldrarna hade en bastu i ett uthus. Den var byggd någon gång på 60 talet utan isolering. Där var visserligen stockväggar som ju isolerar en del. Golvet var oisolerad betong och blev lite för kallt på vintern. Avloppet var ett rör i väggen där vattnet kunde rinna ut. Den användes ca 2 gånger i veckan fram till 90 talet och där finns inte några fuktskador eller något
5 svar · 8,3k läst
·
A
antti: Bastunstugan är 4,18 x 2,68 inv.mått och bastudelen är 2,20 x 2,68. Takhöjd 2,0 till 2,5.
19 svar · 13,7k läst
·
eriobe
eriobe: Det verkar funka. Kolla en gammal tråd om glasbetong i bastu
1 svar · 3,6k läst
L
Linda Almqvist: Hur börjar man? Sitter med en massa delar till Kajsa...
2 svar · 5,3k läst
J
Jennybirgitta: Hej! Ar det nagon som har en Sunset eller annan bastutunna fran RWs Ved och Frakt i Silverhojden?eller har nagon erfarenhet av denna firma? Vi funderar pa att kopa en Sunset bastutunna fran dem men skulle garna vilja hora fran nagon som kan ge den en bra recension innan vi gar vidare...Vi bor i England och har sommarstuga i mina gamla hemtrakter i Bergslagen, och har aldrig sett en bastutunna i
0 svar · 3,6k läst
B
balder: =) tackar, intressant. Jag ska kolla upp det och försöka kontakt honom. Återigen, tack
19 svar · 11,4k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Snyggt, men blir det inte trångt med alla knän?
3 svar · 6,7k läst
·
larsbj
larsbj: Hade valt 70x28 och fäst dom med långa gipsskruv för stålregel och ev en klick lämpligt sättlim.
1 svar · 3,7k läst
N
Niq: Ja man kan sätta en hel glasvägg. Inga problem men kommer att kosta en del. Tror att du behöver ha luftspalt. Någon form av avlopp i golvet tycker jag man behöver och sedan eventuellt gjuta ett lager eller sätta klinkers direkt på betongen. Beror ju på hur lyxigt man vill göra det. Svärföräldrarna har en gammal bastu i deras uthus och den har bara betonggolv och ett hål i väggen som
1 svar · 5,4k läst
A
ArneTW: Står det ouppvärmt tycker jag att man ska skippa plast/tätskikt helt. kondensproblem. /ATW
4 svar · 3,6k läst
P
pianist: http://www.uppsala.se/sv/Kommunpolitik/Kommunens-organisation/Kontor--forvaltningar/Brandforsvaret1/Privat/Braskamin/
1 svar · 4,1k läst
H
hakaner: Det finns insatser till std. golvbrunnar med membran eller andra spärrfunktioner som aldrig torkar ut, så den ev. nackdelen med en golvbrunn kan du stryka.
27 svar · 28,8k läst
B
blygarn: Vore intressant att höra hur du gjorde till slut, jag har nämligen exakt samma kontruktionstankar på gång, har en yttervägg med isolerad stomme med plast, 2 väggar mot "vanligt" rum samt en vägg mot badrum. Jag hade tänkt att väggarna mot innerväggarna ha: Bastupanel, luftläkt, masonit, stomme med isoleriong, gips...tokigt? Badrumsväggen blir väl tätskiktad och luftad. Ytterväggen
8 svar · 21,1k läst
T
trojlee: optimalt är att huvudet är 1-2dm från tak för att få mest njutning av värmen i en bastu. Varför inte bygga som traditionellt fast bara figursåga ruggstödet lite på den övre raden? / M
8 svar · 6,4k läst
T
TheGame: Tilluften är via en ventil nere nära aggregatet som går genom ytterväggen
5 svar · 4,0k läst
D
drsakke: Tja, det är väl bägge delar. Alternativet som du beskriver er ett alternativ, men där finns en liten risk att man då får en kantsom man känner mot ryggen. Farsan har ryggstöd av den "dubbelvinklade" typen och det ser bra ut och känns bra. mvh sakke
22 svar · 16,8k läst
·
P
pianist: Jag bytte till glasdörr. Hade inte tänkt på det, men rackarns ! Jag såg tvn i tv rummet från bastun! Coolt! ... Ända tills jag började kasta vatten. Goodbye. Såg ingenting. Så så länge du badar torrbastu - och vem fasiken gör det?!? - kan det ju funka. Lycka till.
12 svar · 9,1k läst
Z
Zonen: Hej, Jag är inne på att köpa en IR Bastu till mitt nya hus. Vilken skall man välja? Jag behöver något som inte tar för stor plats, ca 2,7x3,4 m har jag att placera den på. Är det någon som har lite erfarenheter så vore jag tacksam.:)
0 svar · 4,1k läst
Petteri Koste
Petteri Koste: Måla fönstret med filmjölk med roller, torkar snabbt och luktar inte. Kostar en 3-4 kr, beroende på om hunden slickar i sig det. (Det funkar)
9 svar · 9,6k läst
B
blygarn: Hmm då ska vi se om jag förstår dig rätt, du tycker att jag ska ha bastufolie mot yttervägg och tak? Det borde väl räcka att ha luftspalt, eller kan det bli för varmt mot ångspärren? Ja spiron kommer ligga i det sänkta taket, alltså på den varma sidan och mynna ut i badrummet. Ut mot det vanliga rummet gör jag inget speciellt, bara (sett från bastun och ut) : panel, läkt,
8 svar · 6,0k läst
·
S
SaunaInter: Hej Det ett bra ide och vi håller vad vi har låvat. http://www.saunainter.se
20 svar · 27,7k läst
F
fritidshusbyggare: Jag tycker alternativ 2 är bäst. Du kan ju göra lavarna bredare 1 m innanför dörren? Inluft antingen under dörren eller genom väggen. Utluft i motstående hörn (som sedan leds tillbaka till badrummet).
6 svar · 5,1k läst
·
E
Echraz: Jag beställde från Saunainter.se. Funkade väldigt bra även om Saunainter har en lite rörig hemsida. Hade lite kontakt med deras kundtjänst innan köpet (på svenska) och de var väldigt hjälpsamma. Kan inte annat än rekommendera dem, speciellt med tanke på att det skilde rätt så mycket i pris mot en svensk återförsäljare...
11 svar · 4,4k läst
·
TF83
TF83: Ja, om det blir lösning 2 så tänkte jag använda bastufolie istället för plast just där bastun är. Men kör man "rum i rummet" tänkte jag strunta i folie i väggarna och bygga enl tylös beskrivningar. Frågan är då vad man har på väggarna runt om bastuns väggar som ska stå luftad ifrån ytterväggarna? våtrumsgips? Känns som att det blir både lättare och billigare att slå
2 svar · 5,3k läst
Nimajneb
Nimajneb: Då bastuflugan har lagt sig sedan länge i Sverige skulle jag sökt i Finland. Googla bastutillbehör site:.fi för att få träff på svenskspråkiga siter eller saunatarvikkeet och kör sedan med google translate
4 svar · 6,8k läst
H
Husbonde: Tack för alla svar! Jag inser att jag kanske borde satsa mer på ventilation än värme. En avfuktare kanske vore en lösning. Jag ska fundera lite. Problemet uppstod sannolikt på grund av att det stod stolar och ett bord mot väggen, och det var just där möblerna stod som det blev mögel. Det kom väl inte åt att torka upp ordentligt där antar jag. Tack för hjälp och tips!
8 svar · 5,3k läst
R
Rasken87: Jag har nu läst x antal olika trådar och beskrivningar om bastubyggen och jag blir inte klok på alla olika svar som finns. Tar allt från början. Jag har ett rum angränsande till mitt badrum(som nu ska renoveras) finns till och med en bastudörr monterad .Det var tänkt som bastu men tidagare ägare också han som byggde huset 86 tyckte att det var bättre att bygga en snickarbo där
0 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.