Byggahus.se

Basturum direkt på betongplattan

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej

Hoppas att jag med lite tur kan få lite hjälp här. Har ett varmgarage med en förrådsdel där jag skulle vilja sätta in ett basturum modell mindre (typ en kvadrat) Det finns även en golvbrunn i närheten som jag tänkte ha en duschkabin vid.

Saken är den att jag inte är så sugen på att göra några stora justeringar som nytt golv mm. Funderar på om man kan ställa basturummet direkt på betongen eller är det hjärndött? Blir det rötet under golvet? Tänkte bara lägga in sån där ikeatrall på golvet så det blir lite trevligare. Fattar ju att det kanske inte är optimalt men man behöver ju inte kasta vatten omkring mig och den kommer ju inte användas flera gånger i veckan.

2. B
    Medlem Nivå 9
    Jag har tänkt bygga bastu i källaren, och då låta det nakna betonggolvet vara kvar som bastugolv. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem, men är också nyfiken på andra synpunkter på detta.

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Lägg under sylpapp eller liknande under väggarna så att du får upp dem några millimeter från golvet.
    Vattnet du använder i bastun torkar ut av värmen i bastun om du bara låter det ventileras ut, så det är ingen fara.

4. E
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipset!

5. P
    Medlem Nivå 5
    Jag fäste tre väggar i befintlig källarvägg med distanser.
    Den fjärde väggen satte jag metallfötter under (30-40mm...) så vattnet kunde rinna ut under mot befintlig brunn.
    Jag flytspacklade även på betongen (lutning från befintliga väggar) och satte klinker.
    Dessutom byggde jag asplavar ända ner till golvet så jag har verkligen hängslen och livrem.

6. P
    Medlem Nivå 5
    Att hitta billigt mindre parti klinker hos en bygghandel samt fix & fog kostar inte många kronor...

Lättare hålla rent...

Rent= fräscht
    Fräscht = trevligare bad

7. D
    Medlem Nivå 9
    Men en (1!) kvadrat är på tok før litet. Blir lätt obehagligt och för varmt. Riktig ventilation är A och Å

MVH
    Sakke

8. P
    Medlem Nivå 5
    Agree...

Mina 2 är 180x150 & 240x110.

Snabba att värma så man drar sig aldrig för att slå på.

9. E
    Medlem Nivå 1
    Ja det har du nog rätt i. Blir nog en lite större variant. Visst hade det vart fräschare med klinker mm., men nu blir det nog en budgetvariant. Har varken kunskap att göra det själv eller utrymme för att leja bort det. Får väl hålla så rent det bara går.

10. P
    Medlem Nivå 5
  11. E
    Medlem Nivå 1
    Värsta vardagsrummen! Blir nog ett plastklickgolv från Bergo så får man veva runt med dammsugaren ibland. Lite ny färg på väggarna så blir det säkert bra (inte som på bilderna dock...).