Byggahus.se
Hej alla!

Jag har håller på och gör om ett fristående utrymme till vedeldad bastu.

Inifrån och ut är det ytterpanel, luftspalt och sedan 45 mm virke från golv till tak.
Skulle det gå att sätta bastupanel direkt på 45mm virket och sedan inreda med lavar etc?
 
Om man tittar på en sån här byggsats,så är det bara planken på insidan och ingen extra panel.
Det hänger väl lite på om du har spontad vägg eller inte,så den är tät.
Skall vara med och plocka ihop en sån här bastu och vi räknar inte på att panela.Man kan ju göra extra ryggstöd mot väggen för att förenkla.
 
Hej Taxen

Tack för svar.

Javisst skulle det kunna gå att ha en bastu med 45 mm virket synligt, vi vill dock ha cederträ eller värmebehandlad asp som ytskikt och då endast av estetiska skäl.
Således min fråga om det fungerar att sätta panel direkt på 45 mm virket då det finns en luftspalt mellan det grova virket och ytterpanelen :)
 
SuddenX skrev:
Hej Taxen

Tack för svar.

Javisst skulle det kunna gå att ha en bastu med 45 mm virket synligt, vi vill dock ha cederträ eller värmebehandlad asp som ytskikt och då endast av estetiska skäl.
Således min fråga om det fungerar att sätta panel direkt på 45 mm virket då det finns en luftspalt mellan det grova virket och ytterpanelen :)
Det fungerar säkert OK, personligen hade jag nog lagt på 15-20mm spikläkt och lagt panel på detta, mest för att undvika trubbel med ojämt underlag.

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.