J
Janne Vihelä: Ska göra detta,förhoppningsvis försvinner lukten. Annars får la jag elda utavfasen så den brinner ner o plocka ut en ny på försäkringen 😀
4 svar · 2,6k läst
K
Kristoffer Hamberg Lind: Hej, ja vi kör oisolerat då den kommer först och frö st nyttjas nör det är lite varmare ute, försökt hålla mera budgeten då vi senare planerar för ett större projekt på en udde som ligger galet vackert till med fantastisk kvällssol men dör kommer vi ha en helt annan budget så därför blir detta ett test. Golv medföljer så vi har skissat på det och lägger precis som du säger
2 svar · 3,2k läst
D
drsakke: [citat] Inga problem att ha kvar detta fönster. Jag skulle däremot slipat bort färgen och bara använt bastuskydd/impregnering på den. Det kommer att bli kondens på fønstret och målarfärg flagna av. Bättre att ha ren träyta som torkar fort i värmen. MVH Sakke
7 svar · 4,3k läst
·
P
pianist: såg fin ut. själv kommer jag mest troligt att satsa på en kombinerad bastu/relax stuga. dvs så jag kan gå ut ur bastun och relaxa även det är lite höst/vinter ute... jag tycker relaxandet är minst lika viktigt som själva bastandet. har ej bastat i en tunna så vet ej hur det känns. lycka till!
3 svar · 4,7k läst
maah
maah: Hur går det med bygget? Är också inne på att bygga en enkel bastu till sommarstugan.
12 svar · 60,0k läst
·
S
sharken: Hej igen och tack för svaren. Bastuaggregaten blir nog ett Harvia med styrenhet. Kommer följa tillverkarens råd där ang. ventilation. Men tanken där är att ventilera ut i badrummet intill. Bastun blir integrerad, blir dels billigare samt sparar lite plats. Ok, i dagsläget ser det ut så här: Underarbete på väggar i duschrum klara, taket är bytt och målat i duschrum. El och VVS
4 svar · 8,8k läst
·
J
Jonas-F: Slingorna finns även i 30 cm längd, kanske räcker med dom då, fördelen med just dom som jag funderar på är att dom är både vattentåliga och värmetåliga så dom skulle passa bra i ´bastun
2 svar · 4,7k läst
J
Jogre: Nu känner jag ju inte till ritningar eller förutsättningar, men om det går att göra ett hål i bastuväggen under aggregatet (om det sitter in mot källaren dvs och inte mot yttervägg) så bör du ju få nästan perfekt drag.
3 svar · 4,9k läst
MartinC
MartinC: [citat] Hazzemanz, funkade det med alt 1?? Är i precis samma sits. Dom som säljer harvia mm verkar ha noll koll!!
2 svar · 7,3k läst
F
Fjärde bygget: Tyvärr blir du nog inte gladare av mina erfarenheter av bastutunnor. Du menar väl en bastu formad som en liggande tunna? Inuti känns formen (positivt uttryckt) pittoresk. Utanpå tycker jag att konstruktionen ser onaturlig och ganska ful ut i vilket landskap som helst. Speciellt taket verkar som något man kommit att tänka på efteråt. Varför inte inreda en friggebod eller ett litet
1 svar · 5,2k läst
D
drsakke: [citat] Det fungerar säkert OK, personligen hade jag nog lagt på 15-20mm spikläkt och lagt panel på detta, mest för att undvika trubbel med ojämt underlag. MVH Sakke
3 svar · 3,8k läst
K
knipo: Hej! Finns en tråd om det här: http://www.byggahus.se/forum/bastu/220645-bastu-i-en-jordkallare.html
1 svar · 10,2k läst
D
drsakke: Om jag ska försöka att svara enkelt på frågorna så är svaret att om man bygger utan bastufolie, så bör det vara ventilerad luftspalt runtom hela rummet, dvs reglarna ska några cm ut från platonmattan (träkil etc.) . samma gäller tak och spalten skall vara sammanhängande med spalten i väggarna enligt rum-i-rum principet. För min del så är det naturligt att man isolerar taket
2 svar · 4,0k läst
N
norrbottenstorpet: [bild] Förtydligar frågan med en bild från Tylös bastubroshyr. Om det sitter en befintlig åldersbeständig plast där den gråa ytterväggen börjar, klarar den då den värme som blir med 45 mm isolering plus ventilerad luftspalt?
1 svar · 6,9k läst
·
D
drsakke: Faller knappast under reglementet som du har citerat där. Men javisst ska man följa till punkt och pricka... Som sagt detta handlar om volum som kan mätas i någon få litrar. I tillägg tror jag at om det inte är inlagt vatten till bygget så räknar man inte detta som "avlopp". Golvbjälklaget är inte ett problem när man stöper platta på grus och isolation. Jag bor i Norge, men reglerna
10 svar · 5,7k läst
Jonatan79
Jonatan79: Snylta nån ritning på nätet, snåla inte på grovleken på reglar bara.
3 svar · 2,5k läst
TorpAnders
TorpAnders: [citat] Kan bara hålla med! Mysfaktorn på topp och fungerar alltid ;-)
3 svar · 2,8k läst
F
Fjärde bygget: Tack för den nyttiga hemsidan! Jag ska tipsa min byggare.
5 svar · 10,9k läst
P
Paxman: Exakt! Jag tänker så här: det behövs någon slags spjäll för ytterväggsventilen. När bastun är i bruk är hela den delen av ventilationen avstängd och bastuns ventilation sköts av den rödmarkerade ventilationsdelen. När man bastat klart och vill dra ur fukten ur duschrum och bastu startar man fläkten men har fortfarande ventilen stängd inne i bastun. Stänger jag då dörren mellan
4 svar · 2,9k läst
·
M
micter17: Jo det var lite så jag tänkte också. Stenmängden är ju i största laget, men jag vill undvika farsans parodi på bastu. Två skopor, sedan rinner vattnet rakt igenom. Stenarna skall ju hinna bli varma också, så då gör det kanske inget om aggregatet får jobba en halvtimme extra. Men som alltid är det svårt att kvantifiera effekten. Vill ju inte behöva vänta 3h på att få upp tempen.
13 svar · 7,2k läst
Petteri Koste
Petteri Koste: Tänkte sätta dit rullbälten så att besökarna inte lutar sig framåt när man drar på en feting = enlitersskopan.:rolleyes:
12 svar · 11,5k läst
·
T
TheGame: Vad menas egentligen med halvfärdig ? är det en bastu som bara inte används som bastu eller behöver det installeras aggregat osv ? Jag tror inte en bastu byggd på 80-talet ska vara några problem bara. Avlopp osv är ju att föredra i bastun men inget måste, speciellt inte om du har avlopp utanför. Har man dock vattenkran i batu är det ju rekomenderat med avlopp. Dagens standard säger
4 svar · 2,5k läst
Ramnemark
Ramnemark: Bump
2 svar · 3,5k läst
L
Lidstrom: Bastuplanerna skrotade, bubbelkopp inköpt ! inväntar byggstart från badrumsfirman inom närmaste tiden =)
3 svar · 3,0k läst
·
D
danne_88: http://www.cembrit.se/Produkter-5895.aspx?ProductID=PROD45 ?
2 svar · 2,6k läst
·
D
drsakke: [citat] Tylö är generellt ganska överprisat och sortimentet är begränsat. Harvia har ett stort sortiment med aggregat i alla priskategorier. Kan vara OK att gå upp ett hack i pris med tanke på upplevd og faktisk kvalitet. iofs så kan ju den billiga också fungera bra nog, allt beroende på vad man är ute efter.... MVH Sakke
9 svar · 3,5k läst
B
bjozac: Halloj, Det var en riktigt bra idé! Det hade jag inte ens tänkt på, jag låste fast mig lite i brunnarna i ingången till bastun. Men att bygga till en extra brunn för att kunna ha ingången mitt i känns helt klart värt det. [bild] Som bilden hade jag tänkt mig, men då får jag byta plats på dörr och dusch. En praktisk fråga, behöver jag tänka på någon isolering av något slag
4 svar · 4,6k läst
·
P
pianist: Jag har byggt lik som den här; http://mobil.byggahus.se/forum/bastu/248906-yet-another-bastutrad-2.html Enda skillnad är 45mm isolering. Funkar bra för mig.
1 svar · 3,2k läst
G
guntorp: Hej, Har planer på att inreda en skrubb på andra våningen till bastu. Det är ett gammalt hus med timmerväggar och isolerad vind. Jag har tänkt reglar upp bastun som vanligt med isolering,folie och panel. Det jag funderar på är taket, det finns ett befintligt trätak bakom detta finns vindtät duk och ecofiberisolering. Måste jag regla nytt undertak med folie och ny panel eller kan man
0 svar · 3,0k läst
P
pianist: Glöm inte märka upp vart du har reglar å skruva lavarna i... Jag har byggt som du. Funkar bra. Har just slagit på faktiskt.... :)
22 svar · 13,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.