yonna
yonna: Avlopp behöver du inte ha om det är torrbastu. Jag har visserligen en spygatt i min, men verkar vara helt onödigt. Det viktigaste är ventiler och i ditt fall eldragning.
4 svar · 3,5k läst
·
H
Hammarfall: Tack! Låter logiskt. "Bara" att fixa till resten av ventilationen i källaren. Skapade en tråd om det tidigare, ska försöka få till något.
2 svar · 2,5k läst
·
P
Pizza_m79: Fick äntligen svar av ett "proffs". Deras system blandar in luft med ångan så på det viset får man in friskluft genom ångmunstycket. Nu var det här kanske mer större anläggningar men de använder inga spiro rör utan endast plaströr för att undvika rost samt att inte få vattendropp i huset. Rekommenderade inte heller att ansluta till befintligt aggregat utan en skilld utsugsfläkt med
2 svar · 2,5k läst
P
Pizza_m79: Hejsan. Hur blev det med taket och hur gjorde du med ventilationen? ...matias
1 svar · 5,7k läst
J
j-o75: Folie ställer nog till mer än vad det ger på en utebastu, men det känns som rätt tunna väggar, fast det kanske inte gör något?
9 svar · 6,7k läst
C
Cicaro: Vad är mest jobb? Att riva väggen och sätta en luftspalt nu? Eller att göra det den dagen det blir problem? Jag skulle inte riva något som inte ska göras om i förebyggande syfte. Skillnad om du ändå skulle på och bygga om bastun men att riva det enbart för att det kanske saknar luftspalt skulle jag inte göra. Om jag var riktigt orolig skulle jag snarare sätta en inspektionslucka så
2 svar · 4,8k läst
·
Raskus
Raskus: Är det vanlig ytterpanel? Vad är det för träslag?
18 svar · 15,0k läst
·
D
drsakke: För att kunna svara på något av det du frågar om , så måste några grundförrutsättningar vara klara. DVS du måste komma med lite mera info om huset. Byggår, grundförhållanden utanför källarvägg, drenering, isolation till att börja med. Det som är återkommande problem är fukt/kondens. Felbyggt våtrum/bastu kan ge mögelproblem. MVH Sakke
1 svar · 1,7k läst
J
Johan Jatko: Har köpt en cilindro med likadan kontrollpanel, ska bli spännande när den väl kopplas in!
4 svar · 2,3k läst
J
Johan Jatko: Har börjat spåna på hur jag ska gå tillväga med bastubygget som ska bli av i vinter. Det är i en uppvärmd villa, i ytterhörn med 2 ytterväggar. På golvet är det nygjuten (2014) platta och uppvikt våtrumsmatta. Ytterväggarna är orörda med spånskivor - plast - reglar/isolering. I taket så är det glespanel med plastfolie och sedan lösull. Huset är byggt -88, och jag kan inte
0 svar · 1,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Nej, förmodligen inte. Vår bastu har klinkergolv och det är "svalt" nere vid golvet. Hunden brukar gilla där när vi bastar. Hade också en katt som gillade bastun. Hon började på översta laven, hoppade ner till nedersta och till sist la hon sig på golvet. När hon ville ut krafsade hon på dörren. Så, nej, det blir inte tillräckligt varmt med bara en lav. De där ser dessutom ut som
3 svar · 2,7k läst
·
T
Traume: Vet inte om det är ett krav, i bbr står bara att fuktkänsliga byggnadsdelar ska skyddas mot fukt, så det får du se om det finns några,(betong/puts är inte fuktkänsligt) men hade själv avvänt ett diff. öppet tätskikt under kakel/klinkers.
4 svar · 3,6k läst
M
morbidhans: Hej byggahus vänner. Jag har en gammal bastu som ska uppgraderas med klinker på golvet, i dagsläget ligger någon form av kork plattor ovanpå spån. Men jag tänkte sätta klinkers och då är ju frågan vad jag ska ha som undergolv? Satt först och tänkte golvgips men kom sen på att det kanske inte är helt lysande med gips i bastu? Flytspackla rummet undviker jag helst med då det bygger
0 svar · 1,7k läst
D
drsakke: [citat] Helos hemmasida anger 5-10m3 som storlek för pikkutonttu 65DE (6,5kw) Så ska fungera bra. Kan ta lite längre tid till att värma upp bastun, men Annars tror jag inte det bjuder på några problem. MVH Sakke
1 svar · 1,5k läst
M
mlkjhr: Det är nog inte golvet som styr hur mycket luft det kommer in, snarare ventilen och kaminen. Ska du basta vintertid så blir golvet kallt att stå på, fixas med att lägga ut ett liggunderlag på golvet.
3 svar · 4,3k läst
·
M
Masarin: Hej, I vårt hus som vi ej flyttat in i än är det en bastu i källaren. Då den är väldigt fräsch invändigt tänkte jag bara piffa upp den med nytt aggregat och lite belysning. För att göra det så enkelt som möjligt har jag funderat på någon form av ledlist under lavarna /alt ryggstödet. De flesta ledlister har ju någon form av transformator ex (
0 svar · 4,9k läst
·
D
drsakke: luftspalt bakom isolation gäller diffusionsöppna isolationsmaterialer som glas/stenull utan fuktspärr. SPU-skivorna är totalt ångtäta og skjöten ska tapeas. de ska monteras direkt på betong/leca. och i tak. Om väggar mot bad har ångtät skikt (membran) på badsidan og väggen är reglat med isolation i så ska det i Princip vara ventilerad spalt närmast badsidan av väggen . Jag vet
5 svar · 25,5k läst
·
Fotografen
Fotografen: Har ett Classic Quatro sedan två veckor, samma sak fast svart och lite kantigt istället men jag är också supernöjd, 80 kg sten ger en skön bastu, finnarna kan detta. Prisvärda på k-rauta också.
2 svar · 5,9k läst
Dheri
Dheri: Jag tror inte att du behöver vara orolig så länge inte trät ovanför aggregatet har börjat mörkna. (det har jag bara sett i offentliga anrättningar där bastun står på så gott som hela dagarna) Här hemma använder vi vår ca 50 år gamla bastu utan problem. Har ingen aning om fukthalt i panelen, men det har ju haft gott om tid att torka. Enligt www.traguiden.se sker spontan antändning
3 svar · 4,0k läst
M
mlkjhr: Hm...himla stor bastu du gör, Det lär behövas en riktigt stor kamin och rejält med ved varje gång du ska basta.
7 svar · 3,4k läst
·
yonna
yonna: Låter som om ben inte är fel hos dej ��
4 svar · 2,5k läst
S
SnickareHobb: Helt rätt. Man behöver ej använda genomföringsskyddet om man inte har lös isolering (lösull) eller liknande på loftet. Jag kommer dock att använda det ändå, om än i lite avkortat skick.
3 svar · 6,8k läst
M
mlkjhr: Vintertid blir det väldigt kallt på golvet, absolut inget som barn kommer att vilja sitta på.Vi har ett liggunderlag på golvet där man står för att inte frysa om fötterna. I ditt fall skulle jag välja isolerat golv och matta. Ska du trots allt välja springgolv så gör reglarna av tryckimpregnerat. /Kjell
2 svar · 5,9k läst
L
Lasec: Dit har jag inte kommit än. Är i drömstadiet än så länge. Men bra projekt ska planeras väl så lika bra att börja fundera i tid. Kan tänka mig med att det blir helt ok med en bastu på taket och en badtunna nera vid altanan i marknivå med en lämplig trapp till :)
5 svar · 10,0k läst
T
TheGame: Hur gammalt är aggregatet? om det är gammalt så är det bara att byta, hade ett gammalt aggregat från 80-talet som jävlades på liknande sätt och att det sen värmde dåligt. kastade ut och satte in ett Harvia Cilindro.
4 svar · 3,4k läst
T
TheGame: i en sån där bastu ska ni inte ha el utan vedeldad. inget problem med tändning av en vedeldad bastu det är som att tända vilken bra som helst. Några vänner hade en enkel vedeldad bastu utan isolering, tänk typ friggeboda med oisolerade väggar men bastupanel på insidan, ståendes på plintar med ett glest trallgolv typ så vatten osv bara rann ner på marken/sanden undertill. (bastun
6 svar · 11,6k läst
·
V
vectrex: [citat] Enda nackdelen med 45mm luttspalt är väl att du förlorar lite utrymme på insidan. Alternativt att du får lite mindre isolering. I övrigt finns ingen nackdel. Jag skulle gjort så. Vindväven måste vara obruten för att kunna fungera effektivt. [citat] Blanda inte ihop luftspalt bakom panel i en yttervägg, med luftspalten "mot yttervägg", när man bygger bastu i ett befintligt
4 svar · 7,0k läst
pellefant
pellefant: Gjorde så här: Galvplåt runt isoleringshalvorna med ventilation. Tog ner tjockleken på den vanliga isoleringen och lufthål i högbenen som ansluter mot en högre vägg [bild] [bild]
2 svar · 13,5k läst
·
M
Marie Ernlund: [citat] Tack så mycket för goda råd !/ Marie
4 svar · 3,6k läst
K
Kristoffer Hamberg Lind: Hade tidigare projekt att bygga bastu i en friggebod ute på min ö när jag insåg att det är 25m till vattnet från där jag kan smälla upp den. Stod och spanade runt och inser att jag har en verktygsbod precis ståendes vid vattnet. Boden är i funkisstil och är byggd för minst 30 år sedan men i bra skick. Dock helt oisolerat och med plåttak. Grus/jord som golv, ett par plankor kan
0 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.