Bastu
Husbonde: Tack för alla svar! Jag inser att jag kanske borde satsa mer på ventilation än värme. En avfuktare kanske vore en lösning. Jag ska fundera lite. Problemet uppstod sannolikt på grund av att det stod stolar och ett bord mot väggen, och det var just där möblerna stod som det blev mögel. Det kom väl inte åt att torka upp ordentligt där antar jag. Tack för hjälp och tips!
Rasken87: Jag har nu läst x antal olika trådar och beskrivningar om bastubyggen och jag blir inte klok på alla olika svar som finns. Tar allt från början. Jag har ett rum angränsande till mitt badrum(som nu ska renoveras) finns till och med en bastudörr monterad .Det var tänkt som bastu men tidagare ägare också han som byggde huset 86 tyckte att det var bättre att bygga en snickarbo där
pianist: 4st under laven Dimmbara http://m.k-rauta.se/w/products/pro_000000000500552416 Funkar kanon. Jag har ju byggt raster framför lavarna. Blir lagom. Hade kanske räckt med två eller tre... Jag tycker skenet skall efterlikna riktigt sken från vedeldat. Och det skall vara dunkelt inne i bastun. Mysigast så. Jag släcker ute i tvättstugan när jag badar. Åsså dimmrar jag ner. Härligt!
Anders_Nilsson: Min bastu mäter 189x166x226 LxBxH för en volym av 7.12 kbm. Min kamin är en Laxen 2 i bastuutförande som är helt otillräcklig. Tyvärr är nischen bara 39 cm bred vilket gör ersättning svårt. Har hittat en Mysen 54 från NSP som skulle passa. Rökstosens undre kant sitter 930 mm över golvet vilket gör toppanslutning praktiskt så det räcker med en böj i stället för två. Min
Claesk: Innervägg. River den gamla väggen och bygger en ny mef lecablock.
Fred vom Jupiter: Jag köpte ett färdigt basturum som skruvades ihop inne i det helkaklade badrummet. under bottenramen fanns ställbara fötter för att få den rak trots fall på golvet och även undvika att träet ligger direkt mot fuktigt golv. Glipan mot golvet är mindre än en cm men vatten kan rinna till golvbrunnen utan problem. Att en bastufabrik gjort så kan ju vara en fingervisning om att det borde
pianist: Klinker; det nöts ju knappt där det ska ligga i en bastu så jag skulle tro du kan lägga vilket klinker som helst. Stenvägg; räkna vad totalen blir med att göra stenväggen själv eller köpa en färdig och bara skruva fast i väggen och sedan hänga ev agg på. http://www.harvia.fi/content/sv/40/1520/Dekorativ%20stenvägg.html
martinN2: Om källaren är torr? Ja, det är den. Det har inte varit något problem med fukt. Den enda synpunkten är väl att den nedersta regeln i innerväggen var av trä som låg mot cementgolvet. Den var lite missfärgad men inte direkt fuktig. Nu är det i vilket fall utbytt mot stål nederst.
Fluxor: Beställde precis en 10mm pluggborr av bra kvalitet, så det får bli skruvning ändå. Är inte direkt bråttom, och nya verktyg är ju alltid roligt!
drsakke: byggtips i videon(finska) mycket tydlig även om du inte förstår finska. http://www.youtube.com/watch?v=BfrvqiEOEUo För LED behöver du en list där du kan borra hål för lamporna, bygger du ryggstöd som i videon, så tror jag att det bästa är då att kapa de vertikala listerna lite kortare och så skruva en smal list/klyvd bit av panel på änderna av de infästningslisterna, gärna lite
fredl: Någon som har ett tips på hur jag bäst bygger en ligglav som kan lutas? Älskar att ligga ner i bastun men kan inte ligga helt plant av medicinska skäl. För de gånger som jag inte bastar själv vore det bra om man kunde sänka ner laven så att man kan sitta på den normalt. Funderar på om man skulle dela laven i två och göra så att man kan lyfta upp den ena delen så den lutar.
drsakke: Det är så vi har det på stugan, huvudvattenledningen kommer inn under laven, t.om. vattenberedaren är placerad liggande under bänkarna. Har fungerat utmärkt i 25 år nu. MVH Sakke
Chica Lovely: Hej, Har börjat fundera på att ordna till bastun! :) Ett av de avgörande köpargumenten för huset var just bastun i källaren. Nyttjar den kanske en gång i veckan i nuvarande skick, men genom att färdigställa den och komplettera den med ljus och ljud kommer den att användas ännu flitigare. Vänder mig åter till den samlade expertisen på forumet. Lägger in några bilder för att
pianist: http://www.harvia.fi/content/sv/17/10039/Val%20av%20aggregat.html
Totte_S: Har bekanta med en stor (säkert 10m2 basturum) vedeldad bastu i Luleå skärgård med "springgolv". Dessutom byggt i ett hus på höga plintar med fritt blås under huset. Aldrig problem med värmen där. Se till att få upp lavarna högt på väggarna bara så man kan komma undan golvet om man vill. (Veklingar och barn längst ner, kvinnor och män med hår o annat på bröstet högst upp ;-) )
emmapetersson: Kul att se svar som droppar in! Det är till stor hjälp :)
drsakke: Det blir ju alltid temperaturgradient i bastu , jag personligen gillar inte basturum med stark skiktning av temperatur så att man tydligt känner olika temperaturzoner. Nei, det är nog sant, bara man uppnår bra luftcirkulation, men små bastun kan vara mera känsliga för dålig ventilation då luftvolumen är liten. MVH Sakke
Anders V: Highline sauna dim från Optolux var det jag hade installerat i bastun.
Roland112: Jag har nu varit och snackat med en kakelläggare och han sa att i och med att jag inte har brunn så är de inte klassat som våtrum så jag kan bara klinka på.
Hybro: [citat] Nej, det torde vi alla ha råd med... Värre var det den gången vi slängde vatten på en enkel eldstad av stenar ute vid en sjö när vi skulle släcka elden innan vi lämnade platsen. Inte bara en, utan flera stenar sprack och flisor yrde runt benet. Ren tur att det inte var någon som skadades. Visst spräckte man berg i gruvor förr genom att elda och sedan kasta vatten på de heta
bamsejon: Inte en aning, funderade även på dessa, men köpte klassiska stenar. Tydligen ska de keramiska stenarna hålla värmen bättre... Köpt gärna och återkom med resultatet. Det är väl finnar som gör dessa så det borde nog stämma det de skriver...
bamsejon: Tack för mycket goda råd. Precis som du föreslår så har jag planerat för en duschkabin i rummet, tanken är att lägga klinkers och kakel i hela rummet, sedan att precis som du säger, bygga bastun som en liten låda. En vän till mig har byggt nytt där de byggt bastu, där består bastun av i princip några dörrar samt en vägg ut mot dusch, bakomliggande är kaklet som är i resten av
pingflood: [citat] Har kombination inlopp och dränering (mot golvbrunn som sitter precis utanför bastun) nere vid golvet samt utlopp nära taket i hörnet mittemot. Utlopp stängt vid uppvärmning.
Alvin: Plockade ur lite sten och stuvade om lite på översta lagret. Ingen större revolution men i alla fall märkbart bättre. Ska ta tid när jag har tid att ta tid
drsakke: 1) Det var intressant, jag har läst den tylö-instruktionen första gången ca 2004, då var inte folie med. Har heller inte uppfattat att folie har varit rekommenderat i sverige ngn gång. Menar att det tom var förbjudet med ALU folie i bastu pga "elsäkerhet" (dock inte säker om detta stämmer)âr du säker på att det var tylös intruktioner du hade den gången? 2) Ja, den Hanterar bastu