Misse
Misse: I våra badrum så ingår det en kommod med handfat. Vi tycker inte att den är snygg (och den går bara att "uppgradera" till andra träslag- modellen är densamma) och kommer därför att satsa på "bara" ett handfat. Detta kommer vi förmodligen att behöva bekosta själva och jag vill därför gärna ha tips på var man kan hitta snygga handfat till bra pris (vi tycker om lite stramare
0 svar · 3,5k läst
D
drx: Känner igen dilemmat........aldrig kul att återställa efter någon annan gjort ett taskigt arbete. Men iofs skönt när det är ordentligt gjort då man sover fan så mycket bättre på natten. Detta gäller även efter man flyttat ifrån sitt boende. Skulle troligtvis inte kunna klara samvetet om man lämnat ifrån sig något med dålig kvalite utan att informera köparen om det.
10 svar · 3,2k läst
titanium
titanium: Någon som har använt klinkerolja i badrummet ? För och nackdelar. titanium
0 svar · 7,6k läst
tynnis
tynnis: Kan vi inte få vara med och ha ett omdömme så kanske du kan använda det mot frun ::) Lägg in en bild.
1 svar · 3,5k läst
P
Per-Erik: jag skulle nog lägga golvet först. Och sedan sätta dit väggarna stående på golvet= Golvet under dom nya väggarna . Detta för att det är svårare för vattnet att rinna åt sidan änn nedåt.. Men igentligen spelar det nog ingen roll.. :)
2 svar · 2,6k läst
Sweli
Sweli: Det beror på hur gammalt allt är. Man räknar att el-golvvärmes livstid är 10 år minns att jag har läst. Frågan är om du egentligen ska ta bort allt och göra om. Kankse någon annan har andra synpunter :-/ Om det är nytt men du inte gillar färgen skulle jag försöka att ta bort klinkers. Att lägga klinker på klinker skulle jag inte göra. Du kan börja med att ta bort fogen med en
1 svar · 6,7k läst
J
Joggin: När jag renoverade mitt badrum lade jag märke till att det inte fanns någon fuktspärr alls. Plastmattan hade släppt i limmet, golvbrunnen var otät och inget var "enligt konstens regler". Men trots detta var inget fuktskadat, det fanns inget mögel eler andra problem som är så fruktade. Jag har förvisso gjort allt efter dagens byggstandard nu, med två lager primer och två lager gummi,
14 svar · 14,1k läst
J
Joggin: Jag har gjort liknande ombyggnader i mitt hus och jag har lärt mig en sak. Dubbla alltid den beräknade kostnaden.
5 svar · 6,3k läst
B
Bobbe: Kollade lite på www.gat.se för att jämföra med vad vi köpt. Jag blev inte imponerad. Därför vill jag gärna tipsa om www.casperbad.com Vi har köpt bad från dom och är supernöjda med vårt Viking. Dom verkar dessutom ha fler modeller att välja på och vettiga priser.
2 svar · 6,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Aha, hade ingen aning om att det fanns vägghängda duschpallar. Tack! Se där hur mycket man lär sig här i forumet. :)
10 svar · 37,2k läst
S
Solana: Om man nu bygger in cisternen så kan man se att Geberit är väsentligt billigare än IFÖs. Det har ju snackats om att IFÖ och Gustavsberg kan man spola ner en "stor och redig karls ....". Är det då själva wc stolen som har betydelse eller hänger det på cisternen också?
0 svar · 4,9k läst
L
Lilli: Hej Jag har ett litet badrum på 3 kvm som ska renoveras. Nu är det våtrumstapet och matta som ska rivas ner, sen kommer väggarna behöva gipsplattor och de synliga rören bytas mot nya fina. För övrigt ska inget komplicerat göras, bara på med klinkers och kakel upp till ca 2/3 delar av väggen. Har en "kompis" som ska göra detta åt mig för viss timersättning, men för att kunna räkna
0 svar · 4,3k läst
P
Per-Erik: Eller.... http://www.gis.se/golv.html Vet att mina förälldrar har en sån skiva i sin Dush.. Och det var efter att dom fick en fuktskada o försäkningsbolaget var där o fixade..
7 svar · 7,5k läst
D
dymlingen: Vi har nu en toa/dusch på ca 3.5 kvm. Då vi nyss fått barn inser vi att det inte räcker till med skötbord och alla prylar. Om några år blir det kö också när tonårstjejen ockuperar badrummet. Vi har precis börjat på ett utbygge som ska inrymma ett badrum på 15kvm med dusch ,bad och dubbla handfat. Dessutom blir det en tvättstuga på 9kvm.
4 svar · 27,8k läst
peegee4
peegee4: Tackar! Beskrivningen liknar den jag själv funderat på (tänkte också klämma in primer i genomföringen för att täta mot gipsytan innan röret förs in och sedan avsluta med silikon). Vad säger tätskikts-/fuktspärrleverantörer respektive försäkringsbolag om detta tro . . . ?
2 svar · 5,7k läst
T
Tompa01: Tackar för svaret Mr Z. Det lutar nog åt att det blir den dolda dragningen, men det känns inte helt rätt. Som att välja mellan pest och kolera. Skall låta beslutet mogna några dagar innan jag drar rören så får vi se. Tompa
2 svar · 5,3k läst
P
ppalm: Hör med dit försäkringsbolag. du kan bli nekad ersättning vid eventuell skada om du inte har matta.
6 svar · 6,7k läst
Z
zankan: [citat] Man blandar björnskit=segt bruk och tätar med...eller så tejpar man tätt...Men jag skulle göra björnskits varianten för tejp släpper om man har oflyt....
3 svar · 3,7k läst
J
jessica: ah...inte så illa p..... då.. ;D
6 svar · 14,0k läst
T
Tompa01: Jag kör med 50 avlopp till mitt handfat. Dra upp röret genom golvet och behandla det som vilken golvgenomföring som helst i ett våtutrymme. Sedan finns det gummimuffar som passar för att ansluta till 40mm röret från handfatet. Vad regelverket säger om dimension vet jag dock inte. Tompa
1 svar · 5,4k läst
morsan
morsan: Vi hade samma problem med en FM-blandare >:( Det var silen vid kallvatteninloppet som var tät. Lätt att fixa ;D
2 svar · 4,0k läst
G
Gillinger: Jag tackar för snabba och bra svar :) Var inne i huset och kolla igen igår, och det visade sig att golvet avr inte alls så svajjigt som jag först trott. Bilder kommer att publiceras löpande :) justy nu kommer jag bli av med internet imorrn så jag får lösa det på annat sätt:)
4 svar · 2,8k läst
D
David: [citat] Det hoppas jag verkligen. Verkar konstigt att man inte hört det någon annanstans om det skulle vara sant. mvh David
9 svar · 3,0k läst
H
helenae: Hej! Hi, hi, bra idé att placera tvättmaskinen i vardagsrummet istället. ;D Jag använde Höganäs Badrums-CD när jag planerade våra badrum och tyckte att det var kanon! Men precis som du så saknade jag en del grejer. Jag fick möbeltillägg och kakeltillägg när jag tipsade lite kompisar, men jag vet inte om det var med några tvättmaskiner, tyvärr. Och just nu vet jag inte var CD:n
6 svar · 2,7k läst
Immobil
Immobil: Plocka bort golvbrunnen eller töm den på vatten och fyll den med betong. :D
1 svar · 5,5k läst
Sweli
Sweli: Jag tror att det blir snyggast om du först bestämmer viket kakel du ska ha och sedan anpassa väggen till kaklet. Räkna också fogen mellan plattorna för att få det exakt. Lättast att göra väggen är med våtrums byggskiva. Den är redan vattentätt och du kan kakla direkt på den.
1 svar · 3,2k läst
Immobil
Immobil: ...eller läs denna tråd: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1107937814;start=0#0 :D
2 svar · 3,8k läst
S
sofia_k: snacka med de här http://www.svenskakakel.se/ :)
2 svar · 2,8k läst
C
Ceja: Nej, du måste inte skruva i taket. Det var bara mitt eget badrum som fick fäste i tankevurpan när jag skrev inlägget, såklart det går att sätta i väggen om man hellre vill göra det.
6 svar · 5,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Sorry! Det är de gamla (innan-EU) takterna som hänger i. Det är tillåtet att ha 50mm som duschavlopp efter nya EU-regler, men jag tror inte att någon seriös svensk rörläggare skulle installera annat än 75mm.
6 svar · 17,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.